In beslag genomen goederen terugkrijgen

antwerpen1989
Topic Starter

In beslag genomen goederen terugkrijgen

#1 , 30 jan 2016 19:05

Als de politie goederen in beslag neemt van een minderjarige, gsm en contant geld, kan deze persoon deze spullen later terug eisen? Zoja, hoe regel je dit, en moet dit binnen een bepaalde tijd gebeuren?

7-10 jaar geleden heb ik zeker 5x mijn gsm mogen afgeven aan heren in het blauw, maar heb hier ook nooit een bewijsje van meegekregen op 't bureau, evenals contant geld dat in beslag werd genomen. Ik vroeg me nu wel af wat er met die spullen gebeurd is.

Ik ben nooit veroordeeld geweest voor wat dan ook, wel enkele keren verdacht geweest.

Dit heeft absoluut geen haast, en ik verwacht er ook niks van, 't is meer uit nieuwsgierigheid!

Bij voorbaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 30 jan 2016 19:06

Wanneer het onderzoek is afgelopen. Waarover gaan de feiten?

antwerpen1989
Topic Starter

#3 , 30 jan 2016 20:03

Ik ben op mijn 17e naar een halfopen jeugdinstelling gemoeten omdat ik niet naar school ging, hier liep ik keer na keer weg, en elke keer als ze me weer vonden werd alles wat ik opzak had in beslag genomen. Op een bepaald moment ben ik naar het buitenland gegaan en heb ik mij op mn 18e verjaardag gemeld bij de politie in Belgie, en alles was "opgelost".

Ondertussen werd ik verdacht van drugshandel, maar aangezien ik niet met drugs in aanraking kwam/kom, viel dit uiteraard niet te bewijzen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2016 21:16

Alles wat politie in beslag neemt wordt overgemaakt aan het parket en neergelegd ter griffie bij een misdrijf.
Gezien minderjarig kan het eventueel ook aan uw ouders overhandigd zijn of aan uw voogd ( indien geplaatst).
Daar kan u best starten met uw onderzoek.
Tevens moeten er PV's zijn van uw aantreffen door politie + registratie van uw opname in een jeugdcel met melding van uw bezittingen en vermoedelijk moet u ook via jeugdrechter gepasseerd zijn.
U krijgt daar inderdaad geen bewijs van wel tekent u of uw verantwoordelijke af in het register voor ontvangst.

antwerpen1989
Topic Starter

#5 , 31 jan 2016 11:33

Mijn ouders hebben ook niks ondertekend ivm inbeslaggenomen goederen, en deze ook niet ontvangen. Had er gister nog een gesprek mee en toen is dat ter sprake gekomen, toen grapte mn moeder dat ik haar nog een gsm moest, omdat ik er één van haar op zak had, die inbeslag genomen was.

Ik heb wel moeten tekenen als ik een nachtje mocht blijven logeren, maar ook daar werden de goederen niet vernoemd.
Ik ben nu 26, kan ik mijn volledige (jeugd)dossier ergens opvragen? Of mag ik er vanuit gaan dat de telefoons en contanten in zak van de betreffende agent verdwenen zijn?

Het gaat mij er niet zo zeer om dat ik ze terugkrijg, maar dat ik op papier zie dat ze effectief ergens liggen, en niet bij de agent thuis. De centen zijn uiteraard welkom.

Alexanderzondernaam

#6 , 31 jan 2016 16:07

U krijgt daar inderdaad geen bewijs van wel tekent u of uw verantwoordelijke af in het register voor ontvangst.
Dit is enkel voor de voorwerpen die tijdelijk in bewaring worden genomen tijdens de opsluiting in een (jeugd)cel, niet voor in beslag genomen voorwerpen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2016 20:59

Als men 'gaat lope,' uit een instelling kan men opgesloten worden en is er geen sprake van in beslag name.
Voor een 'leek' is dat hetzelfde.
In grote lijnen :
Een inbeslagname en nederlegging ter griffie gebeurd enkel indien er op ogenblik misdrijven gepleegd werden en dat heb ik uit de uitleg dan weer niet begrepen. Hiervoor is een rode griffiestaat nodig.
Blauwe voor beslag ter plaatse of bij derden
Gele voor van valsheid betichte stukken en ik dacht ook voor het COIV

Het is steeds een magistraat die beslist over een teruggave.

Daar zal men dan ook terecht moeten voor een teruggave van een met beslag gelegd stuk.

Terug naar “Andere”