aanmaning tot betaling van retributie aan de verkeerde bestuurder

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

aanmaning tot betaling van retributie aan de verkeerde bestuurder

#1 , 21 okt 2015 20:24

Ik heb deze week een brief in de brievenbus gekregen met de aanmaning tot betaling van een retributie. Als reden staan er tarieven voor parkeren met bepertke tijd vermeld. Er is ook sprake van een retributiebon waarvan ik echter niet in bezit ben omdat mijn wagen die dag niet op die plaats geparkeerd stond. De vermelde nummerplaat is wel van mij, alleen mijn auto stond toen zeker elders.

Ik heb de brief en de aanmaning uiteraard betwist, maar ik weet nu niet goed hoe ik kan bewijzen dat de parkeerbeheerder de retributie gestuurd heeft naar de verkeerde bestuurder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38730

#2 , 21 okt 2015 23:12

Kan u bewijzen dat u ergens anders stond.
Retributie ..is gemeentebelasting.
Meestal zijn er foto's van wagen voor - achter en plaats huisnummer.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 22 okt 2015 07:36

Foto's opvragen. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een retributie of boete krijgt omwille van een bestuurder die met valse of gestolen nummerplaten rondrijdt. Is een collega van me overkomen, die woont in Brussel en kreeg om de haverklap boetes binnen uit Charleroi terwijl hij daar nooit kwam. Uiteindelijk (na heel veel geloop en een dosis geluk) bleek dat iemand met valse nummerplaten rondreed, op hetzelfde merk, model en (ongeveer) kleur van wagen gemonteerd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#4 , 22 okt 2015 11:45

Foto's opvragen. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een retributie of boete krijgt omwille van een bestuurder die met valse of gestolen nummerplaten rondrijdt. Is een collega van me overkomen, die woont in Brussel en kreeg om de haverklap boetes binnen uit Charleroi terwijl hij daar nooit kwam. Uiteindelijk (na heel veel geloop en een dosis geluk) bleek dat iemand met valse nummerplaten rondreed, op hetzelfde merk, model en (ongeveer) kleur van wagen gemonteerd.
Amaai! Hopelijk is dat niet mijn geval! :shock:
@ Franciscus: die dag, om dat uur zat ik op mijn werk, en dit kan ik wel bewijzen. Hoe kan ik echter bewijzen dat ik mijn auto niet had uitgeleend aan iemand anders?

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 okt 2015 00:29

U kan de foto's opvragen.


Bewijslast ligt niet bij de ontvanger van de retributie - checken dat het inderdaad om een retributie gaan, bij parkeerbelasting ligt dat anders !
Bewijslast ligt bij de parkeer-concessiehouder of gemeentelijke parkeerinstantie.

Als u er niet stond, hoeft u niets te doen, kan u alle communicatie negeren (u heeft al gemeld dat de retributie niet klopt) , en wachten op de dagvaarding voor de vrederechter.

Terug naar “Andere”