katapult

ninja6868
Topic Starter

katapult

#1 , 15 okt 2015 20:51

Hallo,ik heb 2 weken geleden een katapult via internet uit china besteld,mijn vraag is mocht de douane dit pakket tegenhouden krijg ik dan boete,want hier is dat geen verboden wapen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38712

#2 , 15 okt 2015 23:33

Dat zou kunnen ....het kan dat deze toegelaten zijn maar zou kunnen dat er een verbod tot invoer is.
Dus ja de douane kan dat indien er enig gevaar bestaat.
Hangt van een aantal factoren af.
Niet alleen de wapenwet maar ook de omzendbrieven. Een ervan meer dan 200 blz...
Ik dacht dat de max te verwekken kracht 5,7 joule mag zijn.

MissChilli
Berichten: 63

#3 , 19 okt 2015 18:32

Ik veronderstel dat het gaat over een serieuze katapult en niet over kermisspeelgoed van het eendjeskraam.

Vrij verkrijgbare wapens:
Blanke wapens, zoals keukenmessen, dolken, vouwmessen en blaaspijpen
Niet-vuurwapens (wapens die projectielen afschieten maar geen gebruik maken van verbranding van kruit), zoals katapulten, (kruis)bogen, paintballmarkers, airsoftwapens, gehomologeerde alarmwapens en slachttoestellen
Historische, folkloristische en decoratieve wapens
Geneutraliseerde wapens

Vrij verkrijgbare wapens mogen net zoals vergunningsplichtige wapens niet op afstand worden verkocht of te koop aangeboden (postorder, internet, …).
De verkoper moet een vergunning hebben en hij MOET uw identiteit opnemen.
Om in te voeren moet u een invoervergunning hebben.

Douane heeft alle recht uw katapult in beslag te nemen. Of er een boete volgt weet ik niet, ik heb mij altijd aan de wapenwet gehouden en ze zullen mij nooit betrappen op verkeerd vervoer van wapens. HINT: Katapult zit ook in een koffertje met cijferslot. Dat is geen speelgoed hé. Kan altijd in verkeerde handen vallen hou daar rekening mee en koop dat hier zoals de wet u voorschrijft.
U zal waarschijnlijk nog een rekening krijgen ook al is het in beslag genomen. Invoerrechten 3.2% en 21% BTW.
Over eventuele boetes of ander gevolg heb ik totaal geen idee.

Reclame

ninja6868
Topic Starter

#4 , 20 okt 2015 17:53

Dit gaat gewoon over een kleine katapult van juist geteld 9 euro,niks meer of minder waar vroeger iedereen met speelde,dus geen SERIEUZE katapult,en ik vind dit hypocrisie ten top dan,de meesten lopen hier rond met messen e.d. en katapultsport is ook erkend hier

ninja6868
Topic Starter

#5 , 20 okt 2015 17:55

En by the way,dat is wel speelgoed en dat zit niet in een koffertje met slot,en de wet zegt dat dit geen verboden wapen is

ninja6868
Topic Starter

#6 , 22 okt 2015 17:44

Ik heb nog steeds niks gekregen dus ik denk dat douane het wel zal hebben,nu vraag ik mij af wat de straf hiervoor is,want voor invoer van verboden wapen kunnen ze mij toch niet beboeten want het is GEEN verboden wapen,kan je dan pv krijgen voor verbod op invoer?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 22 okt 2015 18:13

Indien er een controle was (kan ook zijn dat het niet gecontroleerd wordt en nog vastzit ivm de inklaring door de transporteur) dan zal de douane u indien het geen speelgoed is maar als wapen wordt beschouwd (in akkoord met het openbaar ministerie) een brief sturen met vermelding van de inbreuk, mogelijkheid uw opmerkingen te formuleren en de vraag of u akkoord gaat met een schikking die inhoudt dat u 'vrijwillig afstand' doet van de goederen, eventueel met een boete. Indien u toestemt wordt die katapult opgeruimd en bent u van de kwestie verlost.

Indien niet is er veel kans dat eea doorgezonden wordt naar het parket en indien u dan pech heeft kan het wel eens een dure zaak worden. Die katapult zal u in geen van beide scenario's te zien krijgen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

ninja6868
Topic Starter

#8 , 22 okt 2015 20:15

naar het parket voor een kleine katapult? dit is toch geen verboden wapen,ze kunnen mij toch geen pv geven voor bezit van verboden wapen,want dat is het niet?

ninja6868
Topic Starter

#9 , 22 okt 2015 20:17

dan zijn al die winkels hier ook in overtreding die katapulten te koop aanbieden?

ninja6868
Topic Starter

#10 , 22 okt 2015 20:19

hypocrisie te boven hier in belgie

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 22 okt 2015 20:22

Zeg dat het een abstracte kerstboom is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12931

#12 , 22 okt 2015 20:23

Nee, lees de post van MissChili nog eens voor u domme opmerkingen gaat maken.

En trouwens, als je dit alles nu eens gevraagd had voor te bestellen, was dat niet de betere optie geweest?

ninja6868
Topic Starter

#13 , 22 okt 2015 20:25

allemaal heiliger dan de paus hier zeker

ninja6868
Topic Starter

#14 , 22 okt 2015 20:28

als het dan toch een wapen is,waarom wordt het hier dan vrij verkocht?

LeenW
Berichten: 12931

#15 , 22 okt 2015 20:31

Omdat het dan geen verkoop op afstand is.

Terug naar “Andere”