beroepsgeheim

Sonja Van Hoof
Topic Starter
Berichten: 2

beroepsgeheim

#1 , 10 sep 2015 20:46

Ik heb als puber een strafrechtelijk vervolgbare daad gesteld maar werd hiervoor nooit gestraft. Voor alle duidelijkheid: ik heb dergelijk feit nooit meer herhaald. Na 20 jaar geworstel met een overheersend schuldgevoel, met paniekaanvallen en een sociale fobie als gevolg zocht ik hulp bij een psychiater. Rond die periode werd mij PWA-werk aangeboden op een school. Ik durfde niet over mijn verleden/fobie te vertellen en heb de job aanvaard en ook met heel veel angst uitgeoefend. Bij de laatste afspraak met de psychiater ben ik niet gegaan en heb haar ook niets laten weten. Ik kon niet meer. De psychiater heeft hierop mijn toenmalige werkgever ingelicht over mijn probleem, zonder mij hierover op de hoogte te brengen. De directrice heeft mij hierop bedankt voor mijn diensten en heeft de leerkrachten ingelicht. Een van die leerkrachten was vaste klant van een studentencafé dat voor veel geluidsoverlast zorgt. Omdat vriendelijke vragen om stilte niet hielp, vroegen de buren en ik, vaak tussenkomst van Politie. Dit werd niet in dank afgenomen door de studenten, die een flinke periode niet al te vriendelijke woorden scandeerden aan mijn adres. De hele buurt weet nu van mijn verleden. Een ander café met heeft me luidop laten weten wat ze denken van mij. Mijn naaste buren blijven vriendelijk maar van anderen krijg ik scheve, leedvermakende blikken. Mensen die vroeger goedendag zeiden, kijken nu boos of weg. Mocht de psychiater mij niet gewoon vragen om te stoppen met het werk? Mocht zij de school inlichten? Mocht de directrice de leerkrachten inlichten? Mocht de leerkracht het café inlichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12948

#2 , 10 sep 2015 20:51

Was uw probleem mogelijk ernstig genoeg dat de leerlingen in gevaar waren? In dat opzicht kan ik de psychiater begrijpen. Zo niet is dat een uiterst grote schending van zijn beroepsgeheim. Een psychiater (dus geen psycholoog?) is een arts, en valt dus onder het beroepsgeheim.

Franciscus
Berichten: 38734

#3 , 11 sep 2015 16:45

Gezien de feiten blijkbaar voor uw 18 hebben, plaatsgehad is dit een jeugddossier en derhalve gesloten.
Psychiater heeft een fout gemaakt lijkt me zo ...met uitzondering van feiten die een gevaar voor derden kunnen betekenen.
Maar dan had hij andere wegen moeten kiezen.
Directie heeft verder een fout gemaakt door leerkrachten te verwittigen - gezien u er niet meer werkte was er geen nood om die info door te geven.
De leerkracht in dat café die blijkbaar ook zaken heeft verteld is helemaal in de fout gegaan.

Hoe u dat moet aanpakken...
U kan best eens gaan praten met de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politiezone.

PS ook een psycholoog en een maatschappelijk werker is gebonden door het beroepsgeheim.
Ook de politie is gebonden door beroepsgeheim.

Anders moet u rechtstreeks naar een advocaat gaan en deze aangifte laten doen bij procureur des Konings of bij onderzoeksrechter

Al eens lezen
http://www.belgium.be/nl/justitie/priva ... achten.PDF

Art. 458. Geneesheren, heelkundigen, officieren van gezondheid, apothekers, vroedvrouwen en alle andere personen die uit hoofde van hun staat of beroep kennis dragen van geheimen die hun zijn toevertrouwd, en deze bekendmaken buiten het geval dat zij geroepen worden om in rechte (of voor een parlementaire onderzoekscommissie) getuigenis af te leggen en buiten het geval dat de wet hen verplicht die geheimen bekend te maken, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 1996-06-30/34, art. 10, 017; Inwerkingtreding : 26-07-1996> <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Art. 458bis.[1 Eenieder, die uit hoofde van zijn staat of beroep houder is van geheimen en hierdoor kennis heeft van een misdrijf zoals omschreven in de artikelen 372 tot 377, [3 377quater,]3 392 tot 394, 396 tot 405ter, 409, 423, 425 en 426, gepleegd op een minderjarige of op een persoon die kwetsbaar is ten gevolge van zijn leeftijd, zwangerschap, [2 partnergeweld,]2 een ziekte dan wel een lichamelijk of geestelijk gebrek of onvolwaardigheid kan, onverminderd de verplichtingen hem opgelegd door artikel 422bis, het misdrijf ter kennis brengen van de procureur des Konings, hetzij wanneer er een ernstig en dreigend gevaar bestaat voor de fysieke of psychische integriteit van de minderjarige of de bedoelde kwetsbare persoon en hij deze integriteit niet zelf of met hulp van anderen kan beschermen, hetzij wanneer er aanwijzingen zijn van een gewichtig en reëel gevaar dat andere minderjarigen of bedoelde kwetsbare personen het slachtoffer worden van de in voormelde artikelen bedoelde misdrijven en hij deze integriteit niet zelf of met hulp van anderen kan beschermen.]1
(NOTA : bij arrest nr 127/2013 van 26-09-2013, heeft het Grondwettelijk Hof artikel 6 van de wet van 30 november 2011 vernietigd, in zoverre het van toepassing is op de advocaat die houder is van vertrouwelijke informatie van zijn cliënt, dader van het misdrijf dat is gepleegd in de zin van dat artikel, wanneer die informatie mogelijkerwijs incriminerend is voor die cliënt.)
----------
(1)<W 2011-11-30/28, art. 6, 083; Inwerkingtreding : 30-01-2012>
(2)<W 2012-02-23/08, art. 2, 085; Inwerkingtreding : 01-03-2013>
(3)<W 2014-04-10/24, art. 6, 102; Inwerkingtreding : 10-05-2014>

Art. 459. Met dezelfde straffen worden gestraft de bedienden of agenten van de berg van barmhartigheid die aan anderen dan aan de officieren van politie of aan de rechterlijke overheid de naam bekendmaken van hen die in deze instelling zaken hebben gezet of hebben doen zetten.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 12 sep 2015 11:06

“Art.458.Geneesheren, heelkundigen, officieren van gezondheid, apothekers, vroedvrouwen en alle andere personen die uit hoofde van hun staat of beroep kennis dragen van geheimen die hun zijn toevertrouwd, en deze bekendmaken buiten het geval dat zij geroepen worden om in rechte of voor een parlementaire onderzoekscommissie getuigenis af te leggen en buiten het geval dat de wet hen verplicht die geheimen bekend te maken, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot vijfhonderd euro.”(Strafwetboek).

‘De psychiater heeft hierop mijn toenmalige werkgever ingelicht over mijn probleem’

Leg schriftelijk en omstandig klacht neer bij de procureur des Konings tegen voornoemde psychiater.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sonja Van Hoof
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 20 sep 2015 16:34

Dank jullie wel voor jullie (snelle) reactie en medeleven. Ik begin te beseffen dat niet iedereen zo streng is als ik voor mezelf was.
Om jullie gerust te stellen: de leerlingen waren absoluut niet in gevaar. Ik heb toenmaals de psychiater verzekerd dat ik het nooit heb herhaald en ook niet van zin was te herhalen. Ik heb bij haar ook meermaals gehuild omdat ik met zo'n groot schuldgevoel zat en niet wist hoe ermee om te gaan. Zo iemand gaat toch geen gemaakte fouten herhalen?
Het is goed om anderen te beschermen en daarom neem ik het de psychiater ook niet al te kwalijk. Maar ze heeft in deze misschien wel het omgekeerde bereikt. Heel veel mensen kennen de situatie (of breien er zelf een verhaal aan vast) en hopelijk wordt niemand afgeschrikt om psychologische hulp te zoeken. En de stap is sowieso al groot genoeg.
Ik denk dat iedereen opgelucht mag zijn dat ik nog leef. Ik heb meermaals aan zelfmoord gedacht of dacht dat ik gek werd. Zeker in de periode dat zo veel werd geroepen. Ondertussen gaat het me goed. Dankzij anti-depressiva smelten mijn angsten als sneeuw voor de zon.
Hartelijk dank voor jullie raad.
Ik laat jullie zeker het vervolg weten.
Het gaat jullie goed.

Franciscus
Berichten: 38734

#6 , 20 sep 2015 17:14

Uw psychiater moet beroepshalve weten wat hij mag doorgeven en aan wie
In het algemeen: buiten de gevallen dat de algemene veiligheid in het gedrag kan komen is deze gebonden door het beroepsgeheim.

Vb A : bij een dokter komt iemand onder het bloed en met een schotwonde.
Persoon verklaart dat hij zijn partner heeft vermoord en getracht heeft zelfmoord te plegen.
vb B: persoon komt bij de dokter met een schotwonde. Net voor persoon binnenkomt hoort dokter op de radio dat er een gewapende overval gepleegd werd met een dode en dat de dader door politie verwond werd maar gewapend op de vlucht is.
Bij A beroepsgeheim - persoon heeft wel een moord /doodslag gepleegd maar is geen gevaar voor de maatschappij
Bij B mag de dokter dat melden - persoon is een gevaar voor anderen gezien nog gewapend.

(beetje zwart wit getrokken).

Beroepsgeheim is er om uw rechten te verdedigen.

Terug naar “Andere”