Verantwoordelijke uitgever

msnoeck
Topic Starter

Verantwoordelijke uitgever

#1 , 11 dec 2014 21:28

Voor het verspreiden van flyers en posters geldt de regel dat je de verantwoordelijke uitgever vermeldt en "niet op de openbare weg gooien".
Hoe zit het wanneer ik iets schrijf / aanmaak dat als poster of flyer kàn worden afgedrukt. Ik druk hem niet, maar mensen die het document downloaden kunnen het doen - en worden daar zelfs toe uitgenodigd. Moeten daar ook dezelfde vermeldingen op komen?
Volstaat als verantwoordelijke uitgever niet ook een verwijzing naar een website in dat geval? Ik heb weinig zin om mijn naam en adres te laten circuleren, hoe onschuldig de boodschap op de flyer ook is :wink:
Alvast bedankt voor uw tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2014 21:59

HOOFDSTUK VI. - UITGEVEN OF VERSPREIDEN VAN GESCHRIFTEN ZONDER VERMELDING VAN NAAM EN WOONPLAATS VAN DE SCHRIJVER OF VAN DE DRUKKER.

Art. 299. Hij die wetens meehelpt tot het uitgeven of verspreiden van enigerlei drukwerk, zonder dat daarin de ware naam en woonplaats van de schrijver of van de drukker zijn vermeld, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot tweehonderd [euro] of met een van die straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De gevangenisstraf kan echter niet worden uitgesproken, wanneer het drukwerk dat zonder de vereiste vermeldingen is uitgegeven, deel uitmaakt van een uitgave waarvan de herkomst bekend is door hetgeen daarvan vroeger verschenen is.

Art. 300. Van de straf, in het vorige artikel bepaald, blijven vrij :
Zij die de drukker doen kennen;
De omroepers, aanplakkers, verkopers of verspreiders, die de persoon doen kennen, van wie zij het gedrukte stuk gekregen hebben.

Los van dit opletten in steden want dat kan PER op de grond liggende flyer een GAS-boete opleveren
In sommige zones moet men zelfs een voorafgaande toelating hebben om de flyeren...geen toelating heeft als gevolg dat politie zal optreden en de nodige bestuurlijke maatregelen zal nemen.(Openbare orde en rust). Sluikstorten ....

Grondwet is natuurlijk DE basis vrijheid van ....maar
dat wil niet zeggen dat u niet vervolgd kan worden art 1382 ev B.W. en dan alle mogelijke strafbare feiten ( maar dan gaat het over de inhoud)

msnoeck
Topic Starter

#3 , 11 dec 2014 22:46

Dat was duidelijk. Dankuwel

Reclame

Terug naar “Andere”