brievenbus hangt open

mariootje
Topic Starter
Berichten: 56

brievenbus hangt open

#1 , 07 dec 2014 12:23

mijn buurvrouw laat altijd de deur van haar brievenbus die kapot is vooraan openhangen, ze vertikt het om een nieuwe brievenbus te plaatsen. De brievenbus staat tegen de straat.

nu beschuldigd ze mensen in de straat dat zij haar brieven hebben geopend en weer dicht gemaakt of dat ze sommige brieven kwijt is

kan en mag dat zomaar, is er geen wet dat zegt dat haar brievenbus moet gesloten zijn.

mvg
mario

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12944

#2 , 07 dec 2014 12:31

Heeft zij iets van bewijzen? Zoniet kun je haar eens wijzen op de wetgeving rond laster en eerroof.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 dec 2014 14:49

Als ze zelf het deurtje open laat, kan iedere toevallig passerende flauwe grappenmaker aan haar post, en moet ze niet schrikken dat er post verdwijnt.

Of misschien is dat net de bedoeling ....

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 07 dec 2014 15:21

Ze geeft aanleiding tot diefstal.
Die brieven gaan openstaan van de vochtigheid.
Voor het verdwijnen van haar post kan ze een klacht indienen tegen de wind.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8852

#5 , 07 dec 2014 18:30

de buurvrouw "beheert" haar postbus (en aldus ook de post daarin) NIET als een goed huisvader zoals dat in juridische termen wordt genoemd. Neem gerust wat foto's van deze "toestand" en als ze nog klaagt: verwijs naar de wet hieromtrent met als voorbeeld: als er in een woning voor de venster dure aparatuur staat en allerlei mooie spullen, laat je ook niet de deur wagenwijd openstaan. Zou dat overigens ook niet vallen onder "uitlokking"?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 07 dec 2014 19:29

mijn buurvrouw laat altijd de deur van haar brievenbus die kapot is vooraan openhangen, ze vertikt het om een nieuwe brievenbus te plaatsen. De brievenbus staat tegen de straat.

nu beschuldigd ze mensen in de straat dat zij haar brieven hebben geopend en weer dicht gemaakt of dat ze sommige brieven kwijt is

kan en mag dat zomaar, is er geen wet dat zegt dat haar brievenbus moet gesloten zijn.

mvg
mario
beschuldigen: kan niet zomaar.
brievenbus open laten staan: kan perfect
schade door open brievenbus is voor haar (sluikstorten)

mariootje
Topic Starter
Berichten: 56

#7 , 08 dec 2014 15:00

wat bedoel je jpv met sluikstorten ?

ik denk dat er niet veel aan te doen is, of men hier kan doen, klacht neerleggen bij de politie? voor zo een prul naar het vredegrecht lopen vind ik ook belachelijk, maar ik denk ook eerder aan uitlokking , maar waarom en wat er achter zit , ik versta het ook nie goe wat ze daarmee wil bereiken, maar die brievenbus hangt nu al weken van smorgens tot savonds open , ik snap ook niet goed waarom de postbode daar nog brieven wil insteken.

mario

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 08 dec 2014 15:04

Wat is sluikstorten?
Sluikstorten is het storten van afvalstoffen op plaatsen waar dit wettelijk of reglementair verboden is, of afvalstoffen die gestort of achtergelaten worden op niet-reglementaire tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 dec 2014 15:27

Aansluitend hierop: de "reclame-verdeel-persoon" die in onze wijk zijn ronde doet, steekt de bundels reclame soms zo weinig in de bus, dat die er gewoon terug uitvallen als hij de straat uit is (zowel bij ons als bij buren). Kunnen wij in theorie beboet worden omdat die papieren onder onze brievenbus liggen (ze hebben immers in onze bus gezeten daarvoor, dus op dat moment onze eigendom, of toch niet)? Of is het de reclame-verdeel-persoon die in de fout gaat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 08 dec 2014 15:39

Aansluitend hierop: de "reclame-verdeel-persoon" die in onze wijk zijn ronde doet, steekt de bundels reclame soms zo weinig in de bus, dat die er gewoon terug uitvallen als hij de straat uit is (zowel bij ons als bij buren). Kunnen wij in theorie beboet worden omdat die papieren onder onze brievenbus liggen (ze hebben immers in onze bus gezeten daarvoor, dus op dat moment onze eigendom, of toch niet)? Of is het de reclame-verdeel-persoon die in de fout gaat?
Ze zullen alleszins moeten kunnen bewijzen dat het uit uw brievenbus afkomstig is.
Het kan ook met de wind aangewaaid zijn.
Denk dat het problem zich niet stelt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38730

#11 , 08 dec 2014 16:00

Maar wel voor de reclameverdeler.... bundel moet volledig in brievenbus gestoken worden. 8_)

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 09 dec 2014 09:01

“Art.142...§ 2. De levering van de universele dienst brengt de volgende verplichtingen met zich :...3° bij de bestelling van de postzendingen moeten alle woningen van het Rijk worden betrokken voor zover zij voorzien zijn van een brievenbus binnen handbereik geplaatst aan de grens van de openbare weg en beantwoordend aan de reglementering uitgevaardigd door de Minister, op voorstel van het Instituut...”(21 MAART 1991. - Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven).

“Artikel 1. § 1. Iedere brievenbus moet een opening van ten minste 23 cm bij 3 1cm hebben. De onderste rand van de opening moet zich bevinden op een hoogte van ten minste 70 cm en de bovenste rand van de opening moet zich bevinden op ten hoogste 170 cm boven de plaats van waarop men normaal toegang heeft tot de brievenbus, volgens het model bijgevoegd als bijlage I bij dit besluit.§ 2. In bijzondere gevallen mag die hoogte worden uitgebreid, maar de onderste rand van de opening moet zich bevinden op een hoogte van ten minste 40 cm en de bovenste rand van de opening moet zich bevinden op ten hoogste 180 cm boven de plaats van waarop men normaal toegang heeft tot de brievenbus, volgens het model bijgevoegd als bijlage II bij dit besluit.§ 3. De brievenbus moet voldoende groot zijn om een ongevouwen zending in C4-formaat (229 mm bij 324 mm) met een dikte van 24 mm zonder beschadiging te ontvangen, maar deze verplichting is niet van toepassing voor de bijzondere gevallen.
§ 4. Ingeval het huisnummer niet leesbaar is vanop de plaats waar de brievenbus zich bevindt, dient het huisnummer duidelijk leesbaar vermeld te worden op of nabij de brievenbus. Indien aan één huisnummer meerdere busnummers zijn toegekend, moeten de busnummers duidelijk zichtbaar en leesbaar vermeld worden op of nabij de overeenkomstige brievenbus.
§ 5. De toegang tot de brievenbus, alsmede de opening van de brievenbus moeten vrij, gemakkelijk en zonder gevaar zijn voor de uitreiker...”(20 APRIL 2007. - Ministerieel besluit houdende reglementering van de particuliere brievenbussen).

“Art.36...§ 2. Voldoet een particuliere brievenbus niet aan de bepalingen van artikel 142, § 2, 3°, van de wet of aan de bepalingen van de reglementering die krachtens dat artikel wordt uitgevaardigd door de minister en voor zover deze niet-conformiteit niet aan bod komt in § 1 van dit artikel, dan richt de aanbieder van postdiensten een brief aan de gebruiker, waarin de non-conformiteit van de brievenbus wordt meegedeeld. Is er geen regularisatie binnen een redelijke termijn van ten minste 10 dagen, dan richt de aanbieder van postdiensten een herinneringsbrief aan de gebruiker, waarbij deze wordt gelast de non-conformiteit te verhelpen. Is er geen regularisatie binnen een redelijke termijn van ten minste 10 dagen, dan richt de aanbieder van postdiensten een aangetekende brief aan de gebruiker, waarbij deze wordt gelast de non-conformiteit te verhelpen. Indien na afloop van een termijn van 15 dagen na de verzending van de aangetekende brief door de aanbieder van postdiensten de non-conformiteit van de brievenbus nog steeds niet is verholpen, kunnen de zendingen die voor een dergelijk besteladres bestemd zijn, onmiddellijk door de aanbieder van postdiensten worden teruggestuurd naar de afzender.”(24 APRIL 2014. - Koninklijk besluit houdende reglementering van de postdienst).

Ik ken geen wet die zegt dat een brievenbus moet gesloten zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”