Je rechten bij een alcohol controle.

Libertas
Topic Starter

Je rechten bij een alcohol controle.

#1 , 21 nov 2014 06:59

Heeft de politie recht om je kofferbak te doorzoeken + in je motor te snuffelen bij een alcohol controle wanneer je gewoon negatief blaast , alle papieren in orde zijn en er geen verdachtmakend bewijs / geur in de passagiers ruimte zich bevind?

Bij een vriend van me hebben ze zelfs eens een audio box uit elkaar gevezen en stuk gemaakt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 21 nov 2014 09:07

Beste

Het antwoord vind je in artikel 29 van de wet op het politieambt.

Art. 29. De politieambtenaren kunnen overgaan tot het doorzoeken van een voertuig of enig ander vervoermiddel zowel in het verkeer als geparkeerd, op de openbare weg of op voor het publiek toegankelijke plaatsen indien zij, op grond van de gedragingen van de bestuurder of de passagiers, van materiële aanwijzingen of van omstandigheden van tijd of plaats redelijke gronden hebben om te denken dat het voertuig of vervoermiddel werd gebruikt, wordt gebruikt of zou kunnen worden gebruikt :
1° om een misdrijf te plegen;
2° om opgespoorde personen of personen die aan een identiteitscontrole willen ontsnappen een schuilplaats te geven of te vervoeren;
3° om een voor de openbare orde gevaarlijk voorwerp, overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdrijf op te slaan of te vervoeren.
Zij kunnen dit eveneens wanneer de bestuurder weigert te laten controleren of zijn voertuig in overeenstemming is met de wet.
Het doorzoeken van een voertuig mag nooit langer duren dan de tijd vereist door de omstandigheden die het rechtvaardigen. Het voertuig mag niet langer dan één uur worden opgehouden voor het doorzoeken uitgevoerd in het raam van het vervullen van de opdrachten van bestuurlijke politie.
Het doorzoeken van een voertuig dat permanent als woning is ingericht en dat op het ogenblik van het doorzoeken daadwerkelijk als woning wordt gebruikt, wordt gelijkgesteld met huiszoeking.

Conclusie: zij mogen dit inderdaad indien zij bepaalde aanwijzingen hebben en indien het voertuig zich niet op een private plaats bevindt.

Hebt u schade dan kan u een vraag om vergoeding richten aan de politie, die de zaak doorgeeft aan haar verzekering.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2014 16:13

Heeft de politie recht om je kofferbak te doorzoeken + in je motor te snuffelen bij een alcohol controle wanneer je gewoon negatief blaast , alle papieren in orde zijn en er geen verdachtmakend bewijs / geur in de passagiers ruimte zich bevind?
Yep...
Bij een vriend van me hebben ze zelfs eens een audio box uit elkaar gevezen en stuk gemaakt.
Dit mag uiteraard niet. Verzekering inlichten en met hen overleggen wat te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”