Auto onterecht in beslag door lokale politie.

Coskun Cakin
Topic Starter

Auto onterecht in beslag door lokale politie.

#1 , 05 okt 2014 16:31

Mijn oude verzekering was vervallen waardoor ik vervolgens naar mijn makelaar ben geweest om informatie te krijgen over een nieuwe verzekering.
Dezelfde dag heeft mijn makelaar mij een 'voorlopig verzekering' van 1 maand uitgeschreven. Namelijk van 07/01/2014 tot 07/02/2014. Ik heb hem meerdere keren duidelijk gevraagt of ik wel met dit verzekeringsbewijs op de baan mocht omdat ik nog nooit eerder een zelf ingevulde verzekeringsbewijs in handen had gekregen. Hij was er zo zeker van dus ging ik de baan op met mijn verzekerde auto.

De laatste dag van de voorlopige verzekering '07/02/2014' heb ik een klein accidentje gehad met enkel stoffelijke schade waar we vervolgens niet akkoord konden gaan met de tegenpartij om het onder ons te regelen. Hierdoor hebben we de politie gebeld om een verklaring af te nemen en de papieren in te vullen.

Nadat de politie onze verklaringen heeft genomen hebben ze de boorddocumenten gecontroleert van beide kanten. De agent zag dat de verzekering met een pen ingevult was en vervolgens belde hij naar de maatchappij voor een zekere antwoord te krijgen. De maatschappij meldde de agent dat ze mij niet verzekerden. Vervolgens liet de agent mijn agent mijn auto takelen omdat het bleek dat ik niet verzekerd was. Ik heb de agent meerdere keren proberen uit te leggen dat ik dit document toegekregen heb van mijn makelaar zelf maar niet door de maatchappij waarbij ik mij gedachtelijk bij had aangesloten. Ik meldde de agent om naar mijn makelaar te bellen en er met hem over te praten want ik werd nu beschuldigd omdat ik niet verzekerd was en mijn auto werd getakelt.

Vervolgens heb ik onmiddelijk contact opgenomen met mijn makelaar. Hij heeft de verzekeringsmaatchappij gecontacteert en bleek dat de maatchappij een weigering had gestuurd en dat ze mij niet konden/wouden verzekeren. Hij zei dat wij een aangetekende brief zouden moeten ontvangen hebben door de maatschappij maar ik heb geen brief ontvangen. Hij heeft die laten nacontroleren door de post en bleek dat ik inderdaad geen brief had ontvangen. Hij heeft mij enkele e-mails laten lezen dat hij toegestuurd had gekregen door de maatschappij waarin stond dat er een 'fraude boven zijn hoofd hing' omdat het namelijk zijn verantwoordelijkheid was dat hij mij verzekerde terwijl hij geen toestemming had.

Hij heeft zijn excuses aangeboden en beloofde dat hij mij ging helpen om miin auto terug te krijgen. Wat ik nu moest doen was een verzekering vinden voor mijn auto die in beslag was en zodra het in orde zou zijn zou ik mijn auto terug krijgen. Hij begreep het en meldde dat het zijn fout was dus zorgde hij ervoor dat de schade van de auto van de tegenpartij vergoed werd. Hij heeft mij helemaal niet geholpen om een verzekering te vinden of met iets anders. Na enkele aangeboden excuses hoorde ik zelfs niets meer van hem. Maar omdat mijn auto de enigste vervoer was om woon-werkverkeer af te leggen van mij en mijn zoon moest ik het zo snel mogenlijk zelf oplossen. Ik ben helemaal naar Marche-en-Famenne geweest om daar een verzekering te vinden en mijn auto is nu ondertussen al meer als 4-5 maanden verzeker en nog steeds gekeurd.

Mijn auto is na 8 maanden nog steeds in beslag en ik krijg hem niet terug. Ik heb alles in orde gebracht wat de politie mij vroeg en ik heb hem uitgelegd dat het de fout van de makelaar is omdat het anders onmogelijk zou zijn dat de schade van de auto van de tegenpartij achteraf nog vergoed word door de maatschappij die mij had geweigert. Maar wanneer ik de politie agent contacteer zegt hij dat ik moet wachten op de staat maar ik krijg al zo lang geen antwoord. Vervolgens heb ik mijn advocaat ingeschakeld om contact op te nemen met nodige plaatsen en personen. Mijn advocaat heeft al enkele maanden ook geen antwoord, ik heb hem de boorddocumenten en nieuwe verzekering bezorgt en hij heeft het toegestuurd naar de staat. En elke keer ik hem bel zegt hij dat ik moet wachten.

Het probleem: Mijn auto is al minimum 4 maanden in orde met alle boorddocumenten maar hij is sinds 07/01/2014 nod steeds in beslag. De staangeld loopt elke dag op en ik moet elke morgend en avond met de bus naar mijn werk/thuis terwijl ik een auto heb die volledig in orde is.
Ik krijg al maanden geen antwoord en geen oplossing voor deze probleem. Ik heb iedereen en alles gecontacteert dat ik maar kon.

Vragen:
- Wat moet ik doen om mijn auto terug te kunnen krijgen?
- Wie moet opdraaien voor de kosten van de takeldienst en de staangeld die elke dag oploopt?
- Aan wie ligt eigenlijk de fout?

Ik zit al maanden klemvast met dit probleem, en vindt er geen oplossing voor. Zouden jullie een antwoord kunnen geven?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten Coskun Cakin.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 okt 2014 16:52

Uw wagen was dus NIET verzekerd - uw makelaar is daar in de fout gegaan -
Mogelijk een trucje dat zeker vroeger regelmatig werd toegepast.

Wachten op de staat???? wat heeft de staat te maken met een inbeslagname
Advocaat met welke plaatsen en personen moet die contact opnemen?
Naar waar zijn de boorddocumenten en verzekering opgestuurd? IK hoop niet dat dat de originele stukken zijn?

Zaak is in handen van het gerecht ...in dit geval het parket of het openbaar ministerie.
Normaal kan u mits aantonen dat u wel verzekerd bent deze documenten tonen aan de politie ... deze nemen een copie en stellen navolgend PV op dat ze sturen naar pdK.
In een aantal gevallen wordt er zelfs direct gebeld met vraag of voertuig mag worden vrijgegeven.

Edoch u spreekt al van 8 maanden. Normaliter zou politie u een document hebben laten tekenen inzake de teruggave of afstand van voertuig. U moet nl. binnen een bepaalde periode de nodige documenten komen tonen indien u dat niet doet wordt het voertuig verbeurd verklaard en verkocht ten voordele van de Belgische staat.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2529,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus graag wat meer uitleg...

Hebt u al een dagvaarding ontvangen voor de zaak ( politierechtbank) wegens niet verzekerd voeren?
Het u het PV nr ... kan u hier eens de eerste reeks van cijfers en letters geven ... het laatste stuk is niet nodig dus de 123456/2014 hoeven niet.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 okt 2014 18:29

Vraag is waarom dat na 8 maanden nog niet gebeurd is dus wat is er nog aan de hand?

Reclame

KrisP

#4 , 05 okt 2014 20:19

Is inderdaad gefoefel dat nog gebeurt. Ik weet niet in hoeverre verzekeringsmaatschappijen van deze zaken op de hoogte zijn en ze al dan niet oogluikend toestaan.
Makelaar schrijft een verzekering voor een bv een maand uit maar brengt de maatschappij daar niet van op de hoogte, er is dus ook geen verzekering. M.a.w u betaalt de makelaar die de maatschappij niet betaalt dus de premie die u betaalt is voor de makelaar. In geval van een ongeval/schade werd/wordt het verzekeringscontract vlug geaktiveerd (lees : doorgegeven aan de maatschappij) en alles is in orde. Maar in de meeste gevallen gebeurt er geen ongeval of is er geen schade en is het volle winst voor de makelaar. Eigenlijk betaalt u voor een groen papiertje zonder achterliggende waarde, enkel goed om bij een politiecontrole uw voertuig niet kwijt te raken. Maar in uw geval wisten de agenten duidelijk dat dergelijke praktijken bestaan.

Het lijkt erop dat uw makelaar inderdaad vlug vlug het nodige gedaan heeft om de andere partij te vergoeden, daar dient uw 'verzekering' ook voor.

Waarom uw voertuig nog in beslag staat? Zie antwoord Franciscus. Parket zit daar in principe nogal achter hoor want uit dergelijke inbeslagname kunnen gerechtskosten voortvloeien. U moet gewoon met geldige verzekering van x tijd (zie politie/parketrichtlijnen) naar de politie gaan, die zal parket contacteren met vraag of voertuig mag vrijgegeven worden en indien positief kan u, mits betaling takel- en stallingskosten uw voertuig gaan halen.

Nadien waarschijnlijk ook nog wel politierechtbank.

Terug naar “Andere”