Controle in supermarkt

spanie42
Topic Starter

Controle in supermarkt

#1 , 22 sep 2014 16:29

Deze morgen was ik getuige van volgend voorval in een supermarkt Delhaize Proxi.

Een nette heer passeerde voorbij de kassa, had blijkbaar geen aankopen gedaan en had een klein plastiek draagtasje bij zich (publiciteit Humo).
Hierin bleek nadien enkel wat briefwisseling van de persoon zelf te zitten.

De (onvriendelijke) kassierster vroeg of ze de inhoud mocht controleren, wat de man weigerde. Hij voelde zich duidelijk geviseerd.
Hij vroeg een gesprek met de zaakvoerder.
Toen die uiteindelijk kwam opdagen verklaarde hij dat elke personeelslid in het warenhuis het recht heeft klanten te controleren, dat waren de 'spelregels'.
Een verontschuldiging van de gerant kon er niet af, hij zou de politie bellen als de klant dat wou.
Hoe klantonvriendelijk kan men zijn!

Toen vroeg ik me toch af of hierover enige regelgeving bestaat: wat kan, wat mag, door wie, wanneer?

Ik kon de man wel enigszins begrijpen. Hij voelde zich beschuldigd van mogelijke diefstal zonder dat hiervan enig vermoeden was.
Ik zie dagelijks vele tientallen vrouwen met een handtas voorbij de kassa's passeren, die niet worden gevraagd de inhoud te tonen.

Kan/mag in een handelszaak iedereen zomaar iedereen controleren zonder dat daar enige aanleiding toe is?

Begrijp me niet verkeerd, ik kan natuurlijk ook wel de zaakvoerder enigszins begrijpen, hij hoeft zich niet te laten bestelen.
Maar dan lijkt me controle enkel verantwoord als er een ernstig vermoeden is.
Want iedereen kan een potentiële dief zijn. Wie ga je dan aanspreken en wie niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 sep 2014 16:52

Supermarktpersoneel mag niet in uw tas kijken, dat valt onder uw persoonlijke levenssfeer. Het enige dat ze kunnen doen is de politie bellen. Z emogen u ook niet daar houden, dat zou vrijheidsberoving zijn.

spanie42
Topic Starter

#3 , 22 sep 2014 16:57

Supermarktpersoneel mag niet in uw tas kijken, dat valt onder uw persoonlijke levenssfeer. Het enige dat ze kunnen doen is de politie bellen. Z emogen u ook niet daar houden, dat zou vrijheidsberoving zijn.
Het onderwerp begint hoe langer hoe meer mijn interesse op te wekken.
Want wie weet, morgen kan ik het slachtoffer zijn van willekeur.

Is hierover ergens iets concreet te vinden in het wetboek?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2014 17:05

Ergens andere gevonden maar van dit forum
"""Oorspronkelijk geplaatst door Vandebos (Moderator op Juridisch forum)

Bericht Geplaatst: 04 maart 2009 20:16

U heeft het recht om een fouillering te weigeren. De winkel heeft het recht om u dan daar te houden tot de politie komt om deze fouillering uit te voeren.
(U tegenhouden de winkel te verlaten is naar de letter van de wet nog betwistbaar, doch de politie en de vonnisende rechter maken dikwijls gebruik van het gewoonterecht om deze "fout" te verschonen)

U kan weigeren uw tas achter te laten. De winkel kan weigeren u toegang te verlenen.

Bovendien is er beweging in de wetgeving rond beveiligingsfirma's. Sinds de regelgeving voor hun personeel beduidend verstrengd is ( doorlichting, verplichte opleidingen met officiële certificatie, ..) lijkt de wetgever ook meer geneigd om deze personen meer bevoegdheden toe te laten. ( is nog niet zo doch zit eraan te komen, kijk maar naar nieuwe bevoegdheden controleurs de lijn, spoorwegen)

Bericht Geplaatst: 05 maart 2009 21:17

In essentie is het zo dat vanaf het ogenblik dat je een beveiligingsagent uit de weg duwt of van je af houdt deze bijna routinematig zelfverdediging zullen aanhalen om u niet al te zachtzinnig tegen te houden tot de mannen in het blauw langskomen...

Bericht Geplaatst: 01 apr 2009 11:00

U bent in een winkelpand. Bij het vermoeden van het verlaten van het pand met niet betaalde produkten ( daar komt dat alarm in essentie op neer) heeft deze winkel het recht te controleren of dat al dan niet het geval is. Een slimme beveiligingsmedewerker die zich uitgang blokkerend opstelt en vraagt om te wachten en u te onderwerpen aan een controle heeft dat recht. Het feit dat U zou trachten deze bediende te omzeilen werkt al bezwarend.

U mag dan wel het recht hebben op uw vrijheid, die winkeluitbater heeft recht op de prijs die hij vraagt voor zijn goederen. Als je vonnissen van dergelijke gedingen nakijkt zal je ook zien waar de rechter het meeste belang aan hecht.

Voor dat koppel is het zeer spijtig wat er is gebeurd maar voor 1 vals alarm op de 50 kan een winkeluitbater niet toelaten dat zijn magazijn wordt leeggeroofd. (Natuurlijk is het zo dat die uitbater bij langdurige niets opleverende controles een commerciele geste zou kunnen doen, zeg een éénmalige kortings of excuusbon, maar ja dat hangt van magazijn tot magazijn af)

Natuurlijk is het zo dat de beveiliging zich ten allen tijde vriendelijk en correct dient op te stellen. Iemand in houdgreep tegenhouden of tackelen bij het minste afgaan van een alarm zal snel zijn carrierre in de branche inkorten, om nog maar te zwijgen van de processen tegen hem en de zaak..."""

Of iemand anders zou moeten denken/weten dat winkelpersoneel/beveiligingspersoneel/winkeldetectives meer mogen.

Vandebos

#5 , 22 sep 2014 22:09

Aangezien dit gaat om oudere berichten dien ik er wel bij te voegen dat ondertussen een paar grote multimediaketens werden veroordeeld omdat ze eisten dat bezoekers hun grote tassen en of rugzakken achterlieten aan de ingang van de zaak zonder dat de zaak zelf de verantwoording voor de veiligheid van achtergelaten goederen op een sluitende wijze op zich wenste te nemen. De rechtbank oordeelde dat het wederkerig- en redelijksprincipe vereiste dat de zaak hetzelfde respect en veiligheid garandeerde voor de goederen van haar cliënten als deze die zij van hen verwachtte voor de producten in de zaak.

Bij deze zaken tref je dan ook tegenwoordig gratis kluisjes aan de ingang aan...

tira00

#6 , 23 sep 2014 08:23

Het beveiligingspersoneel weet dat ze wel mogen vragen, maar nooit kunnen eisen. Hun wordt de wetgeving duidelijk uitgelegd bij hun opleiding.
Het zijn de winkelbazen en hun personeel die, nog altijd, denken dat ze meer mogen dan iemand anders.
Ik zal nooit de inhoud van mijn handtas laten zien aan een kassierster als ze erom vraagt.

Terug naar “Andere”