Vraagje: onbekwaamverklaard & gedwongen opname / internering

Saar20
Topic Starter

Vraagje: onbekwaamverklaard & gedwongen opname / internering

#1 , 03 dec 2013 21:18

Voor een paper heb ik een vraagje. Ik heb al gezocht maar ik vind het antwoord niet terug.

Iemand die burgerrechtelijk "onbekwaam verklaard" is, kan die nog geïnterneerd worden? En kan die nog gedwongen opgenomen worden?
Zo ja, is het dan volgens de gewone procedure?

Aangezien ik er niets over vind, veronderstel ik dat het antwoord op alle vragen "ja" is, maar ik zou graag zeker willen zijn. Dus als jullie het weten... Bronnenmateriaal is altijd welkom maar niet noodzakelijk uiteraard! ;)

En nog een tweede vraagje, over de wet bescherming maatschappij. Ik heb geschreven "als de dader op het moment van de feiten geestesgestoord was, maar niet meer op het moment van de berechting, zal hij worden vrijgesproken op basis van artikel 71 SW".
Ik kreeg daarbij de opmerking: "is dit zo voor eender welke categorie uit de Wet Bescherming Maatschappij?"
Ik dacht dus van wel, maar klaarblijkelijk is het niet zo. Weten jullie voor welke categorie het dan NIET het geval is?

Alvast bedankt!!!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding