Iets snap ik hier toch niet goed. Drugsgebruikers hebben wel altijd geld om hun verslaving te betalen, maar als het erop aankomt om de boetes te betalen, hebben ze plots geen geld meer en blijkt dat ze leven van OCMW of andere ondersteuning. Waar halen ze hun geld voor die drugs dan????
Da's een vraag voor het forum van HLN.be Hier moet je zijn als je *juridisch* advies wil.
Dank u Kingfisher!
Ik begrijp niet goed waarom mensen op een forum als dit het toch niet kunnen laten om hun ongevraagde en totaal irrelevante mening te spuien

Als ikzélf als TS nu in de situatie van men broer zou zitten, dan zou ik dat nog wel begrijpen (al blijft zo'n reactie dan nog steeds irrelevant), maar wij (men ouders en ik) vragen ons ook regelmatig hetzelfde af hoor.. Ik heb géénszins de intentie om hier medelijden op te wekken (noch voor ons, noch voor men broer!), maar om in zo'n situatie terecht te komen weegt vrij zwaar door op een gezin.. En dan vooral op men ouders, die altijd hun
uiterste best hebben gedaan en keihard hebben gewerkt om ons alles te geven wat we nodig hadden en zowel mij als men broer een correcte opvoeding mee te geven! (En hij mag in velen hun ogen dan wel "maar een junk" zijn, maar zelfs nu krijgt men moeder nog regelmatig van mensen te horen hoe vriendelijk en beleefd hij wel niet is als ze hem per toeval eens tegen kwamen..)
Het is natuurlijk erg gemakkelijk om te denken dat iets als een drugsverslaving alleen maar voorkomt in marginale gezinnen en al gauw klaar te staan om mensen te (ver)oordelen, maar er is geen valser gevoel van veiligheid dan dat, want geen enkele sociale klasse is immuun voor zoiets als dit!
Men excuses voor deze uitbarsting maar dit moest toch even van men hart!
@ Fransiscus: wees gerust: ik neem die rechter ook helemaal niets kwalijk hoor

Uiteraard had deze geen andere keuze dan deze straf uit te spreken bij verstek! Ik begrijp zelf ook absoluut niet wat er in het hoofd van men broer omging om dit allemaal zo te laten verlopen.. Toen hij gedagvaardigd werd weigerde hij ook om een pro deo-advocaat in te schakelen "want hij wist zelf goed genoeg wat hij allemaal moest verklaren op de rechtbank

" Ik heb zelf dan ook nog voorgesteld om met hem mee te gaan om hem (moreel) bij te staan, maar nee hoor dat was allemaal niet nodig want hij wist alles goed genoeg.. En dan zie je op een dag per toeval een dikke (zelfs nog ongeopende) envelop van justitie liggen op zen tafel en ontdek je dat hij zélf niet eens is gaan opdagen.. Ik kan gewoon niet vatten wat er dan in zen hoofd heeft omgegaan, wat hij dan had verwacht dat zou gebeuren door niet op te dagen..
De termijn om verzet aan te tekenen is jammer genoeg ook al lang verstreken hoor.. En ik moet eerlijk toegeven dat ik al eventjes niet meer bij men ouders heb gevolgd hoe het verder verlopen is bij de advocaat en/of wat voor verdere stappen er eventueel overwogen worden of al gezet zijn

(dat komt misschien vreemd over zo, maar ik moét af en toe gewoon wat afstand nemen daarvan om er zelf niet opnieuw aan onderdoor te gaan

)
Nu, wat wij dus eigenlijk hadden verwacht (en uit die uitspraak hadden afgeleid) was dat men broer zélf de keuze zou hebben tussen die 5700euro boete of een vervangende gevangenisstraf, maar dat blijkt dus niet het geval te zijn, en dankzij een eerdere reactie hier begrijp ik ook beter hoe dat juist in elkaar zit..
(Als dat wel het geval was, dan had hij maar moeten kiezen voor die vervangende gevangenisstraf, en hadden we ergens de ijdele hoop dat het hem geen slecht zou doen om 6 maanden uit zijn huidige omgeving gehaald te worden; mede vandaar ook dat ik men vraag hier kwam stellen..)
Ik blijf het wel jammer vinden dat dit voor een juridische 'leek' echt niet duidelijk naar voren komt in de uitspraak. Ik heb toen zelf ook élk wetsartikel dat vermeld stond opgezocht en nagelezen, maar ook daarbij werd daar niets over gezegd.
(Dit is overigens niet bedoeld als kritiek, maar leek me nog eens een vermelding waard want misschien dat de hier aanwezige advocaten daar ooit wel iets aan kunnen doen of ooit een gelegenheid zien om dit aan te kaarten.. Ik weet nl. dat er in Nederland wel wat aandacht aan wordt besteed om ervoor te zorgen dat het juridisch jargon op begrijpelijke wijze wordt overgebracht bij de 'gewone' burger, dus misschien dat iets dergelijks in België ook wel gebeurt..

)