informeren over identiteit van de bestuurder

tomlybeert
Topic Starter
Berichten: 13

informeren over identiteit van de bestuurder

#1 , 28 feb 2019 21:08

Ik heb mijn eerste boete ontvangen als zaakvoerder met mijn wagen die op de vennootschap staat ingeschreven.
Er zit een brief bij de boete "Vraag om inlichtingen", waarin staat dat ik als rechtspersoon verplicht ben om de politie te informeren over de identiteit van de bestuurder.
Als ik dit via de website probeer te doen, dan kan ik dit alleen doen door de boete te betwisten.
Is het nu de bedoeling dat ik de boete betwist, om dan in een formulier aan te geven dat ik zelf als zaakvoerder de overtreding heb begaan?
Lijkt me nogal vreemde gang van zaken.

Ivm mogelijke toekomstige situatie, als mijn vrouw nu met de wagen zou gereden hebben, moet ik dan de boete betwisten en een formulier invullen dat mijn vrouw de bestuurster was?

Of is dit alleen van toepassing bij grotere firma's, waarbij het bedrijf aangeeft wie van zijn werknemers de overtreder was?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 feb 2019 23:26

Dit geldt voor elke rechtspersoon.

Ik neem aan dat de boete op je rechtspersoon is aangekomen, en niet op je persoonlijke naam ?

Uit de FAQ:
Kan ik als bedrijf een boete betalen van mijn werknemer zonder zijn identiteit te melden ?
U heeft als bedrijf een meldingsplicht om de identiteit van de feitelijke bestuurder te communiceren. U dient dus een betwisting op persoon aan te maken via de website.


Je kan de formulieren via de website afdrukken.

Maar je moet uiteindelijk de twee doen :
- Bestuurder identificeren
- Betalen


Identificatie is verplicht, ook als je als bestuurder zelf de persoon bent die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt.
Er is geen uitzondering voorzien in verkeerswet.
Ook niet als de onmiddellijke inning betaald wordt.
(Tenzij dergelijke uitzondering ergens in een uitvoeringsbesluit weggemoffeld zou staan ... niet op rekenen )


Artikel 67ter

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, zijn de rechtspersoon of de natuurlijke persoon die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigt, ertoe gehouden de identiteit van de onmiskenbare bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor het voertuig, behalve wanneer zij diefstal, fraude of overmacht kunnen bewijzen.

De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van vijftien dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen werd verstuurd. De Koning kan de formaliteiten bepalen die gevolgd dienen te worden bij de overmaking van de identiteit.


Ivm mogelijke toekomstige situatie, als mijn vrouw nu met de wagen zou gereden hebben, moet ik dan de boete betwisten en een formulier invullen dat mijn vrouw de bestuurster was?
Betwisten op persoon via website

zie FAQ: https://www.verkeersboetes.be/faqs?page=2
"ik was de bestuurder niet"


Zoals gezegd, identificeren is verplicht als rechtspersoon.... staan stevige straffen op.

tomlybeert
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 01 mar 2019 09:24

Ik probeer nu via de website te betwisten,
maar er worden 3 vragen gesteld die ik moeilijk vind om te interpreteren:
1) Bent u een rechtspersson?
2) Is het voertuig waarmee de overtreding is begaan uw eigendom?
3) Is de feitelijke bestuurder een rechtspersoon?

Om te beginnen, in welke hoedanigheid moet ik mezelf veronderstellen als ik deze vragen beantwoord voor de eerste 2 vragen?
Als rechtpersoon? 1) ja 2) ja
Als mezelf? 1) nee 2) nee

Is de feitelijke bestuurder een rechtspersoon? -> dus ik kan als rechtspersoon met de auto rijden? Wanneer is dit mogelijk?
Dan moet ik dus helemaal niet betwisten als ik als rechtspersoon met de wagen heb gereden?

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”