Verkeersovertreding - vorige eigenaar

Koenh91
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkeersovertreding - vorige eigenaar

#1 , 28 feb 2019 17:37

Beste,

Ik kocht iets meer dan een jaar gelden een wagen in Nederland. Bij invoer mag een wagen 14 dagen op de nederlandse nummerplaten blijven rijden. Nu zou ik in deze 14 dagen een snelheidsovertreding begaan hebben. Nu krijg ik vandaag ( een jaar later) een mailtje van de vorige eigenaar dat hij brieven heeft gekregen van deze overtreding. Hij heeft (naar eigen zeggen) de bevoegde politie zone op de hoogte gebracht dat ik de nieuwe eigenaar en bestuurder was op die datum. Nu kreeg deze man vandaag een brief een brief gekregen om te melden dat hij moet verschijnen voor de politierechtbank te Beringen. Dit was dus het eerste wat ik van deze overtreding hoorde.

Heeft iemand enig idee wat er nu moet gebeuren? Ik kan toch niet verantwoordelijk gehouden worden voor het niet betalen van een boete waar ik niet van op de hoogte was?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 feb 2019 19:26

Als Belg mag je in België niet met een buitenlandse nummerplaat op jouw auto rijden. Daar staan boetes op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2019 19:33

Je heeft deze man wel in een zeer slechte situatie geplaatst, ik denk dat men na deze recht zaak wel aan u deur zal staan bij wijze van spreken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 28 feb 2019 19:39

Die Nederlander zal geen enkel probleem ondervinden als hij de verkoop van de auto bewijst.
Hij is niet verantwoordelijk voor het gebruik van die nummerplaat aangezien in NL een nummerplaat bij de auto blijft ingeval van verkoop.
In B daarentegen blijft ze bij de eigenaar van de plaat en niet bij het voertuig.

Door ongeldig met die plaat in B te rijden (quid keuring in B?, quid verzekering?) is TS in een precaire situatie terecht gekomen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Koenh91
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2019 19:43

Ik zie dat ik even nog wat moet verduidelijken. Na het afmelden van de wagen in Nederland bij de RDW wordt het kenteken op jou naa gezet en geld dit als exportkenteken. Met dit kenteken mag er 14 dagen gereden worden. Dus op dat vlak is er geen overtreding. Er is spraken van een snelheidsovertreding die blijkbaar bij de vorige eigenaar terecht kwam. Deze man heeft de boete niet betaald en mij ook niet op de hoogte gebracht. Met als gevolg dat hij nu wordt gedagvaard. Na het ontvangen van de dagvaarding heeft hij mij pas gecontacteerd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 feb 2019 19:51

Had u een verzekering ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 feb 2019 19:55

Hoe simpel kan het toch zijn om onmiddellijk vanaf de eerste maal een duidelijke en volledige uitleg te geven als je een probleem wol opgelost zien hier.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 28 feb 2019 20:00

Als die wagen correct werd geschrapt in NL dan heeft die Nederlander geen probleem.
Het is dan ook een raadsel hoe ze nog bij hem zijn terechtgekomen.
Het verbaast me ook dat jij die plaat tijdelijk hebt mogen overnemen. Ik meen te weten dat ze die bij export onmiddellijk vernietigen en de buitenlandse koper dan 'tijdelijk" een andere nummerplaat kan krijgen voor export (als hij er rijdend mee naar B wil).
Jij kan enkel aanvoeren dat je nooit een brief betreffende de overtreding hebt ontvangen. De rest zal je moeten ondergaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Koenh91
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 feb 2019 20:09

Bedankt asperger dat dacht ik ook.

Jou theorie klopt inderdaad maar dan voor Duitsland. In Nederland blijft de kenteken combinatie bestaan omdat die bij het voertuig hoort. Je moet wel de gele kentekenplaten bij de RDW achterlaten. Je kan dan kiezen om er bij een erkend bedrijf witte kenteken platen te laten maken of je kan ze zelf maken door op een wit blad of stuk karton met zwarte stift te beschrijven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 28 feb 2019 20:17

Aan de hand van het bewijs van schrapping kan de fout m.i. meer dan voldoende aangetoond worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 28 feb 2019 21:16

Heeft iemand enig idee wat er nu moet gebeuren?
Hij zal zich op de zitting moeten (laten) verdedigen
Anders wordt dat een veroordeling, eventueel bij verstek.

Als hij niet in beroep gaat na de betekening van het vonnis, wordt die veroordeling definitief

(Er is geen verzetsprocedure meer na veroordeling bij verstek, indien regelmatige dagvaarding :!: )

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 28 feb 2019 22:13

En nadat parket ontdekt wie de eigenlijke bestuurder was, mag u een dagvaarding verwachten

KrisP
Berichten: 145

#13 , 01 mar 2019 21:36

U mag helemaal geen 14 dagen met andere nummerplaten blijven rijden.

Issued
Berichten: 1227

#14 , 02 mar 2019 05:27

U mag helemaal geen 14 dagen met andere nummerplaten blijven rijden.
Dit.

Die tijdelijke NL platen zijn geldig tot aan de grens met België. Het is niet omdat NL wat zegt dat het zo is. Het is kafkaiaans maar in België blijft de regel: u bent Belg, dus Belgische platen. Er zijn daar uitzonderingen op, maar NL export is daar niet in opgenomen.

Stel dat NL opeens beslist dat die platen 2 maand of 2 jaar geldig blijven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 mar 2019 08:34

Eerlijk gezegd ik woon pal op de grens en er worden hier regelmatig wagens ingevoerd, maar dit heb ik nog nooit gehoord hier op café dat men 14 dagen zou mogen rijden in België.
Is deze wagen gekeurd? in Nederlandse keuring is totaal anders dan hier en ze moet herkeurd worden in Belgie !
Geen keuring is GEEN VERZEKERING.
Als men daar een PV gaat van maken zal er wel een paar blz zijn denk ik .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”