Verhoor regularisatie keuring (deel 2)

Gebruiker33
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhoor regularisatie keuring (deel 2)

#1 , 25 feb 2019 04:13

Zoals ik in augustus en september 2018 heb laten weten, heb ik een verhoor afgelegd ivm een verkeersovertreding. In zowel de uitnodiging alsook in het eerste verhoor gaat het hem over een verkeerde datum waarop ik op xx september 2017 een overtreding zou hebben begaan. Tevens op het blad die de agent aan haar collega's had gericht (deze brief heb ik in het bezit) staat duidelijk dat ze zich heeft vergist. In die brief vraagt zij aan de collega die het verhoor zal afnemen om enkel te vragen of ik de bestuurder was op xxaugustus 2017.

Ik heb nu een dagvaarding ontvangen waarin staat: datum van overtreding xx september 2017. Ook hierin wordt opnieuw een verkeerde datum vermeld waarop ik volgens hun met de wagen op de openbare weg bevond.

Ik heb de afgelopen maanden hierover niets vernomen...

Maar nu stel ik mij de vraag:

Ik heb, en weet, op xx augustus een snelheidsovertreding begaan. Dus bevond mijn ongekeurde wagen zich toen op de openbare weg.
De datum waarin de agenten en het parket zich vergissen, lijkt me de datum waarop zij de vaststelling hebben gedaan op xxseptember. (Film in de onbemande camera)

Kan ik aannemen dat dit niet de datum is waarop ik een overtreding heb gemaakt?
Mijn wagen bevond zich namelijk niet op xxseptember op de openbare weg maar wel op xxaugustus...

Met welke datum moet ik nu rekening houden? De datum waarop ik effectief de overtreding heb gemaakt? Of de datum waarop de politie (op het filmpje ?) in september heeft opgemerkt dat ik zonder keuring heb gereden?

Ik word tenslotte gedagvaard waarop staat datum van de feiten : xx september en niet op xxaugustus waarop ik tenslotte een verkeersovertreding heb gemaakt. De agente heeft namelijk ook gemist van datum...

Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker33
Topic Starter

#2 , 26 feb 2019 11:07

Niemand?

mava105

#3 , 26 feb 2019 12:26

Speelt die datum voor u dan zo'n belang? De overtreding werd gedaan, en punt uit.

Reclame

Gebruiker33
Topic Starter

#4 , 26 feb 2019 18:55

@mava105: ik geef om de datum, (wat volgens mij de politie ook doet dacht ik (?)), aangezien ik niet op xxseptember op die plaats was. Dit heb ik in mijn verhoor gemeld. De politie heeft zelf haar fout opgemerkt en in een volgend verhoor aangepast. Nu wordt ik gedagvaard met opnieuw de verkeerde datum.

Mijn vraag is of de dagvaarding de datum en plaats van de feiten inhoud waarop de politie de vaststelling heeft gedaan op de onbemande camera?

@Inazuma: ik wordt gedagvaard:

Plaats feiten: stad xx. Datum feiten xxseptember
Onder dekking van een Belgische inschrijvingsplaat, een volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig op de openbare weg te hebben laten bevinden, dat niet voorzien was van een geldig keuringsbewijs, ...(Artikkel 24 par. 1, 26 en 81 van het KB van 15 maart 1968...)

-ik rijd niet meer met de auto sind begin 2018.
-ik werd in juni 2018 reeds veroordeeld voor dezelfde feiten november 2017. Deze feiten hebben dus plaats gehad ná de feiten waarvoor ik nu wordt gedagvaard.
-de politie die het verhoor vorige zomer hierover heeft afgenomen, heeft haar fout betreffende de datum in mijn volgende verhoor aangepast naar xxaugustus.

Dus in mijn verhoor staat de datum (na een aantal keren) correct vermeld. Waarom word ik gedagvaard met opnieuw de verkeerde datum xxseptember?

Is het mogelijk dat de datum wordt gebruikt waarop de politie (onbemande camera) de vaststelling heeft gemaakt?

Issued

#5 , 27 feb 2019 07:34

Gezien het non bis in idem principe, geen tweede straf voor dezelfde inbreuk, vraagt u de vrijspraak.
Als een niet-keuring een voortdurend misdrijf zou zijn, laat toch niemand zijn wagen keuren na een vaststelling. Zeker gezien het parket het onderricht geeft om bij een vaststelling in de eerste 7 (dacht ik) maanden een oi op basis van 1.12.75 art 59.6. Eenmaal je daar een boete voor hebt gehad kan je dan tot in het oneindige zonder keuring rondrijden.

Gezien een niet-gekeurd voertuig zich tussen woning-garage en keuringsstation mag begeven, is de wagen niet in overtreding als deze geparkeerd staat bij de woning. Het is pas als men de wagen buiten deze driehoek verplaatst dat men (telkens opnieuw) in overtreding is. De overtreding is niet louter een ongekeurd voertuig, maar een ongekeurd (of verlopen keuring) voertuig buiten de driehoek brengen. Ervan uitgaan dat een keuring een voortdurend misdrijf is een redenatie die ik niet volg. Zijn daar bepaalde uitspraken van cassatie rond?
Leg uit aan de rechter dat het niet jouw voertuig was.
Was het geleased misschien door (de vennootschap van) je ex-partner
Dat je er te goeder trouw mee rondreed, denkend dat alles in orde was.
In de echte wereld kijkt niemand de papieren na van een voertuig dat je mag gebruiken van een vriend of partner die je normaal gesproken ook wel vertrouwt ...
En toch worden er mensen voor veroordeeld. Nergens in de wetgeving staat dat u moet verwittigd worden om uw of uw geleende wagen te laten keuren. Als ik TS zijn relaas lees reed hij er blijkbaar langdurig mee. Zo langdurig dat hij zou moeten weten dat de keuring vervallen is.

Gebruiker33
Topic Starter

#6 , 27 feb 2019 11:24

Ik was inderdaad de bestuurder van deze wagen die op een vennootschap stond ingeschreven.

Ik heb op xxseptember 2017 een pv gekregen waarop stond vermeld dat ik op xxaugustus een snelheidsovertreding had gemaakt. Dit formulier heb ik destijds ingevuld met de vermelding dat ik de bestuurder was voor eigen rekening.

Toen in november 2017 werd vastgesteld dat de wagen niet gekeurd was, is deze de volgende dag gekeurd... Hiervoor dan de veroordeling in juni 2018.

Toen die agent in de gemeente van mijn ex-partner mij had gebeld, heb ik hem verduidelijkt dat ik reeds werd veroordeeld voor de overtreding in november 2017. Die agent kon geen datum geven waarop een overtreding zou zijn begaan. Ik ging ervanuit dat het om de overtreding van november 2017 was. Tevens ging die agent er dan ook vanuit...

Ik stel mij de vraag of het mogelijk is of de verkeerde datum en plaats van feiten, de datum is waarop (het pv) op de camera werd opgemerkt dat die wagen een snelheidsovertreding heeft gemaakt en dan pas opgemerkt dat de wagen niet was gekeurd (die mij niet werd meegedeeld in het pv)

Issued

#7 , 27 feb 2019 14:38

Als een niet-keuring een voortdurend misdrijf zou zijn, laat toch niemand zijn wagen keuren na een vaststelling.
Waarom zou het niet voortduren zolang je er niet van op de hoogte bent :?:

Hoe vaak ga je hetzelfde feit met hetzelfde voertuig dan vervolgen :?:

Gemeente met APNR"schild" binnenrijden: bingo
Zelfde gemeente buitenrijden: boem
Volgende gemeente: boem, boem
Trajectcontrole, minstens 2 camera's: boem, boem
...
Wekenlang, tot de er eerste PVs binnenvallen na omweg via leasingmaatschappij, werkgever :?:
Het is pas als men de wagen buiten deze driehoek verplaatst dat men (telkens opnieuw) in overtreding is.
Gezien de vrije keuze van garage en keuringsstation (niet herkeuring), kan daar ook creatief misbruik van gemaakt worden ...
Een rechter kan zich mild opstellen en zal dit zeer waarschijnlijk doen bij vaststellingen op dezelfde dag. Bij vaststellingen van eenzelfde dag kan je eenheid van opzet argumenteren, maar vaststellingen die weken of maanden uit elkaar liggen...
Hoe ga je aantonen dat iemand in kennis is van zijn inbreuk? Door middel van een niet-aangetekende zending :?:

Het creatief misbruik maken van de bekende driehoek is niets nieuws onder de zon :mrgreen:

Issued

#8 , 27 feb 2019 15:53

Waar ga je die "grens" dan trekken, en waarom geen één dag later
Dat is aan de mildheid van de rechter of het vervolgingsbeleid van de pdk. Maar op zich blijft elke rit een inbreuk.
Het "opzet" is de nonchalance, onwetendheid, vergetelheid, het zich niet realiseren dat dit nog/al moet gebeuren met andermans voertuig ... die er toe leidt dat het voertuig niet tijdig gekeurd werd.
Het moreel element is niet van tel bij verkeersinbreuken. Dit kan wel de rechter milder of strenger stemmen. Ik verwees echter nar de term "eenheid van opzet" waardoor je bv niet 2 bekeuringen kan krijgen omdat je links van de rijbaan staat en op een verhoogde berm. Dat is maar 1 inbreuk.

Gezien er bij verkeersinbreuken geen specifiek moreel opzet vereist is om van een inbreuk te spreken, heeft dit moreel opzet dan ook geen invloed op de inbreuk. Enkel bij de bepaling van de strafmaat zal men er rekening mee houden.

Jouw casus is een gekend fenomeen. Over het algemeen past de politie hier appreciatierecht toe en maakt een proces verbaal van waarschuwing. Maar als er andere inbreuken vastgesteld worden, schrijven ze de keuring mee op.

Op tv (de rechtbank) was er ook ene die zich moest verantwoorden voor een verlopen keuring. Hij had zich echter nog niet in regel gesteld en was met het voertuig naar de rechtbank gekomen. Prompt werd er een mannetje van de politie naar buiten gestuurd om dit vast te stellen.

Gebruiker33
Topic Starter

#9 , 28 feb 2019 00:29

Op xxseptember 2017 heb ik het aanvankelijk proces-verbaal ontvangen met de mededeling dat ik op xxaugustus een snelheidsovertreding heb gemaakt in de gemeente xxxx ter hoogte van... (Deze overtreding werd in vergelijking met het onderstaande en ander proces verbaal die werd opgemaakt ivm de keuring, twee uren eerder opgemaakt 8.30u.) Dit samen met de formulieren "opvragen personalia" en "antwoordformulier overtreder". Dit alles laten invullen door de wijkagent en teruggestuurd naar de desbetreffende gemeente.

In november 2017 ben ik tegengehouden of aan de kant gewezen...waarbij me duidelijk gemaakt wordt dat de keuring van het voertuig is verlopen. Hiervan een proces-verbaal ondertekend. Volgende dag gekeurd...in juni 2018 veroordeeld tot het betalen van xxxx en geen nieuwe overtreding mag maken.

(Nu vrees ik dat de overtreding waarvoor ik nu word gedagvaard, zal worden gezien als een nieuwe overtreding)

Op xxaugustus 2018 word ik uitgenodigd tot een verhoor waarin staat vermeld: U zal gehoord worden over feiten die U ten laste kunnen worden gelegd, meer bepaald: Te xxxx, op xxseptember 2017 -KB.15.03.1968 art.24.1 (regularisatie keuring)

-Tijdens het verhoor wordt mij gevraagd of ik de bestuurder was op xxseptember 2017: neen!
-dezelfde dag belt deze agent mij op om te melden dat ze is gemist met de datum.
-in haar brief gericht aan de collega die het volgende verhoor moet uitvoeren: "ik heb echter gemist van datum van overtreding en heb hierop de betrokkene opnieuw uitgenodigd. Is het mogelijk om nog een kort over te gaan tot verhoor, enkel met de vraag of zij bestuurder was te xxxx op xxaugustus. Dit aangaande een snelheidsovertreding. Ik heb in de tussentijd ook het proces-verbaal in xxxx opgevraagd (er stond bitter weinig informatie in het kantschrift). Dit indien zij zich hierover vragen stelt."

In dit proces verbaal staat: proces-verbaal van waarschuwing.
Vaststelling van een lichte, niet opzettelijke begane wetsovertreding waarvan kan nagegaan worden of de overtreder nadien zijn verplichtingen is nagekomen te xxxx, op xxseptember om 10.00u: stellen vast dat (naam) in overtreding was met: KB 15.03.1968 art24.1 om (synthese van de inbreuk): Naar aanleiding van een verkeersovertreding zien we via DIV dat de geldigheidsdatum van de technische keuring van het voertuig verstreken is.

Het lijkt erop dat de datum van de feiten wel de datum inhoud waarop de politie de vaststelling heeft gedaan te xxxx op xxseptember.
Moet ik hiervan uitgaan dat de dagvaarding een correcte datum en plaats vermeld? De datum dus dat de politie de vaststelling heeft gedaan, en het dus niet gaat over de datum waarop ik effectief op de baan bevond op xxaugustus?
Ik kan hiertegen niets beginnen zeker?
Kan ik veroordeeld worden voor dezelfde (eerder) begane verkeersinbreuk als degene waarvoor ik reeds in juni 2018 ben veroordeeld?

Graag uw reacties aub, alvast bedankt

Gebruiker33
Topic Starter

#10 , 28 feb 2019 00:56

Ter verduidelijking:

Snelheidsovertreding: xxaugustus
Vaststelling van deze: xxseptember om 8.30u

Vaststelling vervallen keuring: xxseptember om 10.00u (zelfde dag)

Dagvaarding: datum en plaats van feiten: te xxxx op xxseptember (zelfde dag)

Gebruiker33
Topic Starter

#11 , 28 feb 2019 22:26

Alvast bedankt.

Ik zal proberen mezelf te verdedigen...

Gebruiker33
Topic Starter

#12 , 28 feb 2019 22:51

@Inazuma:

"Ga je jezelf verdedigen :?:
Vraag gerust de vrijspraak ; en in ondergeschikte orde de opschorting van straf ."

Wat houd de opgeschorting van straf in?

Is het niet zo dat de vastgestelde feiten (xxseptember) onmogelijk kunnen gebeurd zijn op de dag (xxaugustus) dat ik effectief de overtreding heb gemaakt nu de onbemande camera pas later werd bekeken?
Dat voor de politie (en parket) de feiten hebben plaatsgehad op datum en uur dat de camera werd bekeken? Dus eerst werd op xxseptember vastgesteld dat ik op xxaugustus een snelheidsovertreding heb gemaakt, en een tweetal uren later vastgesteld dat de keuring was verlopen...dus heeft de camera pas op xxseptember de feiten vastgesteld...

Gebruiker33
Topic Starter

#13 , 01 mar 2019 19:30

Ok, heel erg bedankt voor Uw of jullie hulp...

Gebruiker33
Topic Starter

#14 , 02 mar 2019 18:53

Moet ik mijn 'conclusie' of verdediging opsturen? Of mag ik dit op de dag van de dagvaarding meenemen en afgeven?

Tegen wie moet ik concluderen? Politie die de vaststelling heeft gedaan?

Gebruiker33
Topic Starter

#15 , 03 mar 2019 22:58

Nog een vraagje:
Als op xxseptember een pv van waarschuwing werd opgemaakt..., is het dan op xxnovember niet mogelijk door andere politiediensten op te merken dat eerder werd vastgesteld dat de keuring niet meer geldig was?
Ik weet wel dat de politie dit op xxnovember heeft opgemerkt, maar konden zij niet zien dat er een eerder pv verbaal zou zijn opgemaakt?
(Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”