gas boete voor parkeren

sigridt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

gas boete voor parkeren

#1 , 23 feb 2019 09:21

Ben gisteren de gelukkige winnaar geworden van een gasboete omdat ik te dicht bij het zebrapad stond.
Het is een enkele richting en ik stond geparkeerd VOORBIJ het zebrapad.
IMHO geldt dat de afstand op 5 meter Voor het zebrapad is bepaald in de wegcode en niet er voorbij

Zie witte bestelwagen op foto
https://mantaray.zenfolio.com/p10391962 ... #hc5016f67

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2019 10:29

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
Bent u zeker dat dat de weerhouden inbreuk is?
En bent u zeker dat het een eenrichtingsstraat is? De pijl die u aanduidt verplicht enkel de hindernis langs rechts te passeren

sigridt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2019 11:10

De gas boete was om te dicht bij het zebrapad te staan.
Trouwens wij wonen daar al 15 jaar en parkeer mijn auto steeds op die plaats.
Evenals de andere bewoners.

Reclame

aceke
Berichten: 138

#4 , 23 feb 2019 14:13

Gaat van de rechter afhangen, ikzelf ben ooit vrijgesproken van een flits boete op een kruispunt, de richting vanwaar ik kwam was 70, na het kruispunt 90.
Gecorrigeerd was het 71, bij het opvragen van de foto was ik half op het kruispunt.
Mijn uitleg toen: wet zegt dat bord van 70 geldig is tot aan het kruispunt, dit wil zeggen dat op en na het kruispunt dit niet meer geldig is. Aangezien het om 1 km/h ging heeft de rechter mij in het gelijk gesteld... Mensen die de wetten maken verdienen meer op een dag dan wij op een maand, moeten ze ook maar de wetten juist neerschrijven.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 23 feb 2019 14:31

De gas boete was om te dicht bij het zebrapad te staan.
Staat het ZO vermeld in de gas boete ?

Dus géén vermelding dat u VOOR die oversteekplaats stond ? Of een vermelding waaruit een rechter zulks toch zou kunnen opmaken ?

In dat geval, lijkt het mij dat u de boete idd. kan betwisten. Gewoon aangeven dat u inderdaad op minder dan 5 meter van de oversteekplaats stond. Doch VOORBIJ de oversteekplaats (hetgeen NIET verboden is).
Trouwens wij wonen daar al 15 jaar en parkeer mijn auto steeds op die plaats.
Evenals de andere bewoners.

Dit zou ik NIET gebruiken als argument. Dat is namelijk volstrekt irrelevant. Iemand die een overtreding begaat, kan altijd tegen de lamp lopen, ook al begaat hij die overtreding al jàren ongestraft, en/of ook al begaan de meeste van zijn buren dezélfde overtreding. Dit lijkt me dus géén bruikbaar argument.

Eigenlijk is het simpel :
Ofwel stond u reglementair, en is de boete onterecht.
Ofwel stond u fout geparkeerd, en is de boete terecht.

Ik zou dan ook eerder zuiver objectief aantonen dat u inderdaad geparkeerd stond zoals de GAS ambtenaar in zijn vaststellingen omschreef. Maar dat zulks géén overtreding inhoudt, aangezien u VOORBIJ de oversteekplaats stond.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

sigridt
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2019 17:46

Bedankt

Er stond idd in dat het voor huisnr 2 was.
Heb een bezwaarschrift ingediend incl foto's van de situatie.
Als ze het afwijzen kan ik nog naar de politierechtbank.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 feb 2019 20:06

Het is een enkele richting en ik stond geparkeerd VOORBIJ het zebrapad.
IMHO geldt dat de afstand op 5 meter Voor het zebrapad is bepaald in de wegcode en niet er voorbij
Dat klopt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”