Auto getakeld wegens niet verzekerd

Ikkkkkeee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Auto getakeld wegens niet verzekerd

#1 , 20 feb 2019 16:41

Hallo, mijn auto is gisteren getakeld wegens verdenking niet verzekerd... deze is idd niet meer verzekerd, hij staat te koop. We woude er nog iets aan laten maken en dan verkopen, nu de politie zegt dat ik hem enkel kan terug krijgen met een verzekeringspapier maar ik vroeg me af of ik hem niet met z platen ofzo kan afhalen en in een garage (laten) zetten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 20 feb 2019 17:12

Neen, u dient het voertuig te verzekeren. Ook al is het voor 1 dag

Normaal heeft u hierover papieren ingevuld op het ogenblik van de takeling.

Ikkkkkeee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2019 17:42

Nee ik was niet aanwezig toen. Mijn buurvrouw had het gezien en me direct gebeld en ik heb toen naar politie gebeld. Bij een verzekeringsmaatschappij kan ik toch niet voor 1 dag verzekeren? Hoe moet ik dit dan doen? Mvg

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 20 feb 2019 18:41

Nee ik was niet aanwezig toen. Mijn buurvrouw had het gezien en me direct gebeld en ik heb toen naar politie gebeld. Bij een verzekeringsmaatschappij kan ik toch niet voor 1 dag verzekeren? Hoe moet ik dit dan doen? Mvg
wagen op privé terrein stallen

als die op de openbare weg stond en er rijd iemand tegen (ook al is die in fout) dan zit gij met de gebakken peren x 2

Issued
Berichten: 1227

#5 , 20 feb 2019 19:24

Normaal gezien kan je wel voor 1 dag verzekeren. Wordt veel gedaan bij export.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2019 20:07

Verzekering voor 1 dag kan perfect heb 3 weken geleden zo één gehad om een auto te gaan halen bij een verkoper 150 km ver .
Ze moeten wel al de gegevens van de wagen hebben en ook de nummerplaat waar je hem mee gaat halen.

Enkel heb je geen inschrijvingsbewijs , maar je bent toch verzekerd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 20 feb 2019 20:07

Dat zal dan toch afhangen van het parket. In Vlaams-Brabant worden de voertuigen pas vrijgegeven met een verzekering van 3 maanden!. Geen z of zz platen of dergelijke.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 feb 2019 20:26

Verzekering voor 1 dag zal zo goed als zeker geweigerd worden om voertuig vrij te geven.

Normaal wordt er 3 maanden verzekering geëist - kwestie van enige zekerheid in te bouwen. Vraag dus best na bij politie.
http://www.cass.be/parket/leuven/verkeer.html

Alle kosten -takeling, stalling- moeten ook betaald zijn.


Het ongebruikte deel van de verzekeringspremie, kan u nadien terugkrijgen of wordt verrekend met verzekering van het vervangend voertuig.


Normaal gezien kan je wel voor 1 dag verzekeren. Wordt veel gedaan bij export.
Dit is geen import/export situatie, maar inbeslagname wegens ... niet-verzekering.

Men zou wel gek zijn om 1-dags verzekeringen toe te laten na niet-verzekering, dan rijdt die overmorgen weer onverzekerd rond.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 feb 2019 21:00


Men zou wel gek zijn om 1-dags verzekeringen toe te laten na niet-verzekering, dan rijdt die overmorgen weer onverzekerd rond.
Dit is juist !
ik wilde maar aantonen dat 1 dag verzekering wel degelijk gegeven kan worden, maar in deze zaak zal het zeker niet lukken voor de politie..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#10 , 21 feb 2019 00:21

Verzekering voor 1 dag zal zo goed als zeker geweigerd worden om voertuig vrij te geven.

Normaal wordt er 3 maanden verzekering geëist - kwestie van enige zekerheid in te bouwen. Vraag dus best na bij politie.
http://www.cass.be/parket/leuven/verkeer.html

Alle kosten -takeling, stalling- moeten ook betaald zijn.


Het ongebruikte deel van de verzekeringspremie, kan u nadien terugkrijgen of wordt verrekend met verzekering van het vervangend voertuig.


Normaal gezien kan je wel voor 1 dag verzekeren. Wordt veel gedaan bij export.
Dit is geen import/export situatie, maar inbeslagname wegens ... niet-verzekering.

Men zou wel gek zijn om 1-dags verzekeringen toe te laten na niet-verzekering, dan rijdt die overmorgen weer onverzekerd rond.
De onderrichtingen van parket Leuven zijn blijkbaar anders als die van in het Antwerpse.
dat spelleke is zelfs zeer courant bij de ronddragers van de gazetten. Het parket vervolgt daar zelfs niet in. Allemaal seponeren die handel. Dat terwijl de eigenaar die brommers onverzekerd beschikbaar stelt aan illegalen zonder rijbewijs. Bewijsje van 1dags verzekering en hopla, spelletje begint van voor af aan.
De politie zou gek moeten zijn om er nog tijd in te steken.

Ikkkkkeee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 feb 2019 09:10

Dank u voor jullie reacties , mijn verzekeringsmakelaar gaat nu contact opnemen met de hoofdzetel om te zien of de auto voor 2weken kan verzekerd worden en dan moet ik die uiteraard van de politie wel naar een garage brengen. Ofwel gaan ze mijn platen van onze 2de auto een dag op de andere auto verzekeren om hem zo te kunnen afhalen en naar de garage te brengen. Grts

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 21 feb 2019 10:36

Hoe zit dat dan met inschrijvingsbewijs en zo? Het is wel bij de politie dat je de wagen moet ophalen. Zij zullen er allicht op letten dat die zaken op elkaar afgestemd zijn?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 21 feb 2019 14:40

Informeer eerst of 2 weken wel voldoende is
Ofwel gaan ze mijn platen van onze 2de auto een dag op de andere auto verzekeren om hem zo te kunnen afhalen en naar de garage te brengen.
Dat mag niet :!:
Onvoorstelbaar dat verzekeringsagenten dit blijven voorstellen :roll:

Als je er nog een PV ivm foute inschrijving bij wil, is dit dé manier ...

Ikkkkkeee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 feb 2019 00:09

Inazuma , wat kan ik dan doen? Want ik heb dus nog altijd geen antwoord van mijn verzekering gekregen , ze zeggen nu dat het idd wss niet gaat lukken :(

bosprocureur
Berichten: 6854

#15 , 23 feb 2019 10:19

U gaat wel eens moeten beslissen wat u wil doen, tenslotte moet u de wagen zo spoedig mogelijk ophalen.

De auto heeft een verzekering BA nodig. En wel nu. Aan de andere kant wil u hem verkopen.

Niets belet u (als de verzekering akkoord is) om uw oude polis terug in voege te stellen, bv voor een jaar, met desnoods ook bijvoorbeeld maandelijkse of driemaandelijkse premie.

U haalt de wagen op, biedt hem aan op de autokeuring voor de verplichte keuring voor verkoop + carpass, stelt hem te koop, en hopelijk volgt een snelle verkoop. U levert het inschrijvingsbewijs in, en de verzekering wordt tijdelijk op nonactief gezet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”