code 200

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

code 200

#1 , 16 feb 2019 11:42

gegeven :

* kandidaat bezit een rijbewijs B,en wil een rijbewijs BE behalen.
* Maar kandidaat heeft een code 200 op zijn rijbewijs B (vervallen verklaard, maar vervallenverklaring beperkt tot weekend)
* kandidaat mag dus van maandag tot vrijdag rijden.

mijn vraag :

Mag de kandidaat gedurende de periode waarin hij weekend-verval heeft, zijn rij examen afleggen voor categorie BE ?
Ik dacht, dat in de periode dat iemand vervallen verklaard is, men géén rij-examen kan afleggen voor een nieuwe categorie
ook niet, indien de vervallenverklaring beperkt is tot het weekend

Het examencentrum lijkt deze mening alvast te delen met mij
De werkgever (rs) heeft de afspraak van het praktijkexamen BE verplaatst naar een latere datum (dus op een moment dat zijn weekendverval voorbij is)

Omdat de kandidaat hierover nog steeds twijfels heeft (misnoegd is), ben ik voor mezelf eventjes op zoek gegaan naar de juiste wettekst terzake.
Maar ik beken : ik loop er zelf wat in verloren.

Iemand die de relevante wettekst kent, uit het KB rijbewijzen ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 feb 2019 15:54

1 van de vereisten voor examen B+E is een geldig rijbewijs B ...

Meteen einde verhaal dus

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -t3hs4afd5

Artikel 35

Om toegelaten te worden tot het praktische examen voor het behalen van een rijbewijs geldig voor de categorie AM, B, B+E of G, legt de kandidaat voor :

7° het Belgische of Europese rijbewijs, geldig voor de categorie B of voor een gelijkwaardige categorie, indien het een kandidaat betreft voor een rijbewijs geldig voor de categorie B+E;

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

#3 , 16 feb 2019 16:02

1 van de vereisten voor examen B+E is een geldig rijbewijs B ...

Meteen einde verhaal dus

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... -t3hs4afd5

Artikel 35

Om toegelaten te worden tot het praktische examen voor het behalen van een rijbewijs geldig voor de categorie AM, B, B+E of G, legt de kandidaat voor :

7° het Belgische of Europese rijbewijs, geldig voor de categorie B of voor een gelijkwaardige categorie, indien het een kandidaat betreft voor een rijbewijs geldig voor de categorie B+E;
Bedankt alvast.

Deze had ik idd. ook al gevonden.

Het onbegrip van de kandidaat luidde als volgt : "Ik heb slechts weekend-verval. Van maandag tot vrijdag is mijn rijbewijs B dus toch geldig .... waarom mag ik dan op die dagen geen examen afleggen voor BE ?"
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 feb 2019 17:58

Ik was al aan 't denken ... examen in 't weekend :?:

In de week is hij idd niet vervallen en geldt zijn rijbewijs.


Punt is wel dat je geen rijbewijs kan krijgen terwijl je vervallen bent (voor die, of alle categoriën):

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... s2#art23p2

Artikel 23

§ 1. Het Belgisch rijbewijs wordt afgegeven indien de verzoeker aan de volgende voorwaarden voldoet :

1° een verklaring hebben ondertekend, waarin bevestigd wordt dat hij niet vervallen is van het recht om voertuigen te besturen van de categorie waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd; de verzoeker moet voldaan hebben aan het onderzoek, hem eventueel opgelegd krachtens artikel 38 § 3, voor het besturen van een voertuig van de categorie waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd;



Maar dat betekent IMO niet dat je geen examen mag afleggen ... en na einde verval rijbewijs gaan aanvragen (examenuitslag blijft 3 jaar geldig)

Een rijschoolinstructeur mag bvb ook een vervallen (zelfs volledig vervallen) kandidaat bestuurder begeleiden (Art 49 Verkeerswet) als voorbereiding op praktisch examen ...


Eigenlijk vind ik dus nergens een verbod om in de week examen te gaan doen bij code 200


Wettelijke basis vd weigering navragen bij examencentrum misschien :?:

lohabra
Topic Starter
Berichten: 1015

#5 , 16 feb 2019 21:13

Ik was al aan 't denken ... examen in 't weekend :?:

In de week is hij idd niet vervallen en geldt zijn rijbewijs.
Nee, examen op een werkdag.
Punt is wel dat je geen rijbewijs kan krijgen terwijl je vervallen bent (voor die, of alle categoriën):

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... s2#art23p2

Artikel 23

§ 1. Het Belgisch rijbewijs wordt afgegeven indien de verzoeker aan de volgende voorwaarden voldoet :

1° een verklaring hebben ondertekend, waarin bevestigd wordt dat hij niet vervallen is van het recht om voertuigen te besturen van de categorie waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd; de verzoeker moet voldaan hebben aan het onderzoek, hem eventueel opgelegd krachtens artikel 38 § 3, voor het besturen van een voertuig van de categorie waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd;



Maar dat betekent IMO niet dat je geen examen mag afleggen ... en na einde verval rijbewijs gaan aanvragen (examenuitslag blijft 3 jaar geldig)
Mss baseert men zich idd. op deze wettekst, om ook géén rij-examen af te nemen.
Een rijschoolinstructeur mag bvb ook een vervallen (zelfs volledig vervallen) kandidaat bestuurder begeleiden (Art 49 Verkeerswet) als voorbereiding op praktisch examen ...
Yep, been there, done that ....
Eigenlijk vind ik dus nergens een verbod om in de week examen te gaan doen bij code 200
Bedankt, ikzelf eigenlijk ook niet. En 'k was dus idd. al bang, dat de misnoegdheid van de kandidaat nog zo gek niet was, .....
Wettelijke basis vd weigering navragen bij examencentrum misschien :?:
Ik probeer het nog uit te vissen.

Dank voor uw inzichten alvast.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”