Politiegedrag bij opstellen PV

Debbie007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Politiegedrag bij opstellen PV

#1 , 02 feb 2019 13:16

Dag allemaal.

Gisteren had ik een zeer onaangenaam contact met een politieagent. Ik parkeerde mijn auto in tweerichtingsverkeer (geen parkeerlaats) met mijn 4 knipperlichten en sprong snel de winkel in, terwijl mijn kind bleeft wachten in de auto. Bij mijn afwezigheid vroeg de politieagent mijn kind om uit de auto te stappen en me uit de winkel te halen. Hij was erg sarcastisch toen hij me vroeg of ik volgens mij op deze manier kan parkeren? Terwijl hij steeds meer geirriteerd raakte en zijn stem nog meer verhoogde, probeerde ik hem een paar vragen te stellen maar toch beleefd en vriendelijk te blijven. Hij raakte nog meer geïrriteerd en antwoordde toen met een vraag over mijn brandblusser. Ik moest de brandblusser afnemen. Terwijl hij zijn stem ophief en geïrriteerder werd, hij stelde voor dat ik niet te veel moest parten en met hem instemmen en dat hoe meer ik spreek hoe meer zal ik moeten betalen. Nadat ik mijn brandblusser niet kunnen afnemen binnen 10 seconden, verklaarde hij graag dat ik dit niet binnen 10 seconden kon doen en het zal in de PV verschijnen. Ik vroeg hem om me te laten zien hoe ik dit moet doenen hij antwoorde dat hij geen garagist is.
Dit gebeurde allemaal in het bijzijn van mijn 12-jarige kind.

Trouwens heb ik geen document voor de verkeersovertreding ter plaatse gekregen, klopt dat?

Iedereen kan een slechte dag hebben, maar volgens mij is dit gedraag van politieagent niet echt verwacht en erg teleurstellend.
Kan zijn ook dat mijn geslacht of accent beviel hem niet.
Deze gebeurtenis was nogal vernederend.

Heel graag jullie ervaring en advies.
Alvast hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2019 13:24

U was in overtreding, en dan ben je best af om geen excuses te zoeken en beleeft te blijven en zeggen dat je weet dat je in overtreding bent .

Hij kan nog steeds de PV opsturen hoor .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 02 feb 2019 13:45

Als je zo overduidelijk in fout bent, moet je niet gaan discuteren maar gewoon "ja agent, sorry agent" zeggen.

Geen idee hoe dat met de brandblusser zit, kan mss onderdeel van een bewustwordingscampagne zijn? Op zich vind ik het een terechte opmerking, als uw voertuig in brand staat en je dan nog moet gaan googelen hoe je de brandblusser losmaakt en gebruikt..

De manier van communiceren kan niet over geoordeeld worden aangezien niemand erbij was.

Reclame

Debbie007
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2019 17:32

Denlowie, LeenW, Markje, bedankt voor het delen van jullie mening.

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2019 17:54

Beste

Blijkbaar moet je het blustoestel binnen de 10 seconden kunnen hanteren / afnemen.
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /357-art70

6° De steun van het blustoestel moet aan het voertuig zijn vastgemaakt en het afnemen van het toestel van zijn steun mag niet meer dan 10 seconden in beslag nemen.

Zoals Leen en Lowie schreven kan je in het vervolg beter niet meer in discussie gaan met een agent en je excuses aanbieden als je duidelijk in overtreding bent.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 feb 2019 19:59

De steun van het blustoestel moet aan het voertuig zijn vastgemaakt
Mijn blustoestel ligt gewoon in mijn koffer. De garage durft het niet vast te maken in de passagiersruimte omdat er teveel elektrische leidingen liggen in al die ruimtes. Er is eenvoudige geen plaats meer om nog ergens te vijzen.
Het is nochtans een grote merkgarage.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 feb 2019 20:19

De steun van het blustoestel moet aan het voertuig zijn vastgemaakt
Mijn blustoestel ligt gewoon in mijn koffer. De garage durft het niet vast te maken in de passagiersruimte omdat er teveel elektrische leidingen liggen in al die ruimtes. Er is eenvoudige geen plaats meer om nog ergens te vijzen.
Het is nochtans een grote merkgarage.
U bent in fout !!
art: 70 wegcode

5° De blustoestellen moeten op een steun staan en op een in het oog vallende en gemakkelijk te bereiken plaats zijn aangebracht. Ten minste één blustoestel moet zich binnen het bereik van de bestuurder bevinden. De blustoestellen moeten bedrijfswaardig zijn.

6° De steun van het blustoestel moet aan het voertuig zijn vastgemaakt en het afnemen van het toestel van zijn steun mag niet meer dan 10 seconden in beslag [nemen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 02 feb 2019 21:42

De enige vraag die betrokkene stelt is of ze een papiertje dient te krijgen ter plaatse. Dat is niet zo.

Als het hier louter een parkeerinbreuk wordt opgesteld, zal dat in de meeste gevallen via gas boete worden afgehandeld. Ik vermoed dat mevrouw binnen een kleine maand haar boete zal krijgen.

Als de inbreuk van de brandblusser wordt weerhouden zal dit binnen de 14 dagen moeten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 feb 2019 22:34

De enige vraag die betrokkene stelt is of ze een papiertje dient te krijgen ter plaatse. Dat is niet zo.
Nochtans was deze vraag reeds in

#2 reeds beantwoord

Hij kan nog steeds de PV opsturen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 03 feb 2019 22:05


Als het hier louter een parkeerinbreuk wordt opgesteld, zal dat in de meeste gevallen via gas boete worden afgehandeld. Ik vermoed dat mevrouw binnen een kleine maand haar boete zal krijgen.

Als de inbreuk van de brandblusser wordt weerhouden zal dit binnen de 14 dagen moeten.
En dan hebben we nog een inbreuk betreffende het oneigenlijk gebruik van de alarmknipperlichten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

The_Spy
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 feb 2019 20:03

De steun van het blustoestel moet aan het voertuig zijn vastgemaakt
Mijn blustoestel ligt gewoon in mijn koffer. De garage durft het niet vast te maken in de passagiersruimte omdat er teveel elektrische leidingen liggen in al die ruimtes. Er is eenvoudige geen plaats meer om nog ergens te vijzen.
Het is nochtans een grote merkgarage.
U bent in fout !!
art: 70 wegcode

5° De blustoestellen moeten op een steun staan en op een in het oog vallende en gemakkelijk te bereiken plaats zijn aangebracht. Ten minste één blustoestel moet zich binnen het bereik van de bestuurder bevinden. De blustoestellen moeten bedrijfswaardig zijn.

6° De steun van het blustoestel moet aan het voertuig zijn vastgemaakt en het afnemen van het toestel van zijn steun mag niet meer dan 10 seconden in beslag [nemen.
Interessant, BMW steekt deze bij Sportstoelen altijd in de koffer.

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 13 feb 2019 22:30

Toch raar dat politie altijd sarcastisch en geïrriteerd is en de burgers steeds kalm en rustig blijven terwijl ze hun overtredingen trachten goed te praten..raar heel raar.
Parkeren in dubbele rij.
Kind alleen in wagen.
Gebruik van vier richtingsaanwijzers om duidelijk te maken hier sta ik goed opletten voor het gevaar ...dat men zelf veroorzaakt.
Brandblustoestel niet bereikbaar.

Persoonlijk zou ik de zaak laten voorkomen bij de rechtbank en daar uw beklag doen over het sarcasme van de politieambtenaar.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”