MTM aanhangwagen

Leo D
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

MTM aanhangwagen

#1 , 31 jan 2019 17:36

Beste,
Ik gebruik een pick-up voertuig ( LV ) dewelke een aanhanger tot MTM 3500 kg mag trekken.
De aanhanger/trailer die ik gebruik heeft een MTM van 3500 kg.
Nu beschik ik tevens over een ander voertuig ( VAN ) hetwelk beperkt is tot een aanhanger met MTM van 2948 kg.
Mag de aanhanger (MTM 3500kg) gebruikt worden achter voertuig "VAN", indien de toegelaten massa van 2948 kg niet wordt overschreden ?
Mvg, Leo D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DieterDM
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2019 22:47

Welk rijbewijs heeft u?

De totale massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden.
Indien uw rijbewijs het toelaat mag uw aanhanger -volgens mij- gerust een MTM van 3500kg hebben, MAAR u mag de 2948kg (aanhanger + lading) niet overschrijden.
Onderschat het gewicht van de lading niet. Een aanhanger vol bijvoorbeeld bakstenen of zand heeft een gigantisch gewicht.

Anderzijds kan u de proef op de som nemen zoals ik ooit eens deed en het lokale politiekantoor binnengaan om de vraag te stellen.
U zal waarschijnlijk, net zoals ik, enkele vreemde blikken krijgen en enkele agenten zien die in de wegcode beginnen te zoeken ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 31 jan 2019 23:11

Nu beschik ik tevens over een ander voertuig ( VAN ) hetwelk beperkt is tot een aanhanger met MTM van 2948 kg.
Dat zal eerder de MTSM - max toelaatbare sleepbare massa- zijn die uw van mag trekken

Kijk de papieren eens na, wat staat er juist ?

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21


In dat geval mag u de aanhanger gebruiken tot 2948kg bruto-gewicht
Al kan u agenten tegenkomen die er -onterecht- wél moeilijk over doen dat uw aanhanger MTM 3,5t is ...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 31 jan 2019 23:14

Anderzijds kan u de proef op de som nemen zoals ik ooit eens deed en het lokale politiekantoor binnengaan om de vraag te stellen.
U zal waarschijnlijk, net zoals ik, enkele vreemde blikken krijgen en enkele agenten zien die in de wegcode beginnen te zoeken ...
... om dan buiten komen met een fout antwoord.

De lokale politie is helaas de allerlaatste informatiebron ivm verkeerswetgeving.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2019 03:48



De lokale politie is helaas de allerlaatste informatiebron ivm verkeerswetgeving.
Kan ik, spijtig genoeg, na meerdere ervaringen, alleen maar beamen.

Leo D
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 feb 2019 09:46

De reacties sterken mij in mijn overtuiging dat ik de aanhangwagen - weliswaar 'niet overladen' - mag voeren achter mijn VAN. Of mijn rijbewijs voldoende is doet hier niet ter zaken ( is van 1970 en volstaat ). Ik zal mij tot Politie wenden voor 'n bevestiging al bleven de eerste mail-verzoeken voor 'n JA of NEE onbeantwoord.. "wend u tot lokale.." Dat zegt al wat ook.
Voor mij volstaat dit, en met dank
Leo D

DieterDM
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 feb 2019 17:57

Of mijn rijbewijs voldoende is doet hier niet ter zaken ( is van 1970 en volstaat ).
Je hebt gelijk, maar dat kon ik in de vraagstelling niet ruiken ...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 02 feb 2019 10:31

In België is dit toegelaten.
Gaat u bijvoorbeeld naar Nederland, dan mag dit niet (daar rekenen ze de volledige MTM van de trekker).
Andere landen weet ik niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”