rijverbod

Ninebotnightrider
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

rijverbod

#1 , 26 jan 2019 19:33

Ik heb een monowiel,
kan ik dit blijven gebruiken tijdens mijn rijverbod?
grtn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 27 jan 2019 08:26

Normaal moet je bij je rijverbod je rijbewijs gaan afgeven. Je mag dan niet meer rijden met voertuigen waarvoor je dat rijbewijs zou nodig hebben.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 27 jan 2019 13:37

kan ik dit blijven gebruiken tijdens mijn rijverbod?
Rijverbod (een paar uren na positief blazen bvb) of een rijverval, opgelegd door de politierechter :?:

Reclame

Ninebotnightrider
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2019 12:58

@Inazuma,
Rijverval, 10 dagen (zware overtreding rood licht in Gent)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 jan 2019 15:05

@Inazuma,
Rijverval, 10 dagen (zware overtreding rood licht in Gent)
Als uw verval niet beperkt is tot bvb voertuigcategorie B ofzo:

Niet met een gemotoriseerd voortbewegingstoestel rijden :!:

Voor de toepassing van de wegcode / het verkeersreglement zijn dat weliswaar geen motorvoertuigen.
Maar ze rijden uit zichzelf, met een motor, en zijn dus motorvoertuigen zoals bedoeld in de wegverkeerswet die daar géén uitzonderingen op voorziet.

Politiek heeft dit nog steeds niet aangepast .
(VZVIW ook de verzekeringswet nog steeds niet, ondanks aankondigingspolitiek van Peeters)

Blijf die 10 dagen als bestuurder weg van alles dat rijdt of vliegt waar een motor(tje) op zit :!:



Ook bromfiets klasse A / 25km/u is verboden, zelfs al heb je er geeneens een rijbewijs voor nodig.
Een fiets met trapondersteuning en "garagefunctie" (die dus traag op de elektrische motor kan rijden, zonder trappen) is ook een risico :!:

Ninebotnightrider
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jan 2019 10:40

@Inazuma
OK! Eindelijk een duidelijke uitleg! zelfs mijn wijkagent kon hier geen sluitend antwoord op geven,
Ik ga u raad opvolgen en geen gemotoriseerd voertuig besturen,
Maar als ik het goed begrijp mag ik wel een stadsfiets gebruiken?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 jan 2019 00:23

Ik ga u raad opvolgen en geen gemotoriseerd voertuig besturen
't Is maar 10 dagen
Niet waard om je een hoop zever op je hals te halen ...
Maar als ik het goed begrijp mag ik wel een stadsfiets gebruiken?
Ja, die heeft geen motor hé.


Blijf ook van rijdieren af & laat vooral ook uw luchtschip aan de grond :!:

Begeleid niemand die leert rijden ... dat mag u tot 3 jaar na einde van de straf niet meer trouwens.


Je ziet hieraan hoe slecht de verkeerswet in elkaar geflanst is.
Je verval is uitgesproken alsof het om motorvoertuigen zou gaan, maar gaat verder dan dat.
De éne keer heet het een verval van het recht tot sturen; de andere keer over het verval van het recht om een motorvoertuig te besturen, soms in dezelfde zin.
De éne keer heeft de verkeerswet het over een motorvoertuig, de andere keer weer over een voertuig zonder meer; of ineens over een luchtschip ... terwijl het om een wet op WEGverkeer gaat.



Artikel 48

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van 500 euro tot 2 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of levenslang, wordt gestraft, hij die:

een voertuig of een luchtschip bestuurt, een rijdier geleidt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, spijts het tegen hem uitgesproken verval;

2° een motorvoertuig bestuurt van de categorie bedoeld in de beslissing van vervallenverklaring of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, zonder het voorgeschreven onderzoek met goed gevolg te hebben ondergaan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”