vraagje

jjsmets
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vraagje

#1 , 25 jan 2019 13:56

hallo,
in oktober kon ik toevallig filmen hoe een vrachtwagen tegenover mijn woning tegen een bord aanreed waarop de snelheid te zien was van het langsrijdende verkeer.. gevolg : toestel valt op de grond en is defect.
De bestuurder is even uitgestapt en pleegde daarna vluchtmisdrijf....
De nummerplaat is niet gekend en is ook niet leesbaar in het filmpje, enkel een bedrijfsnaam die op d e vrachtwagen stond is herkenbaar....
Ik stuurde het filmpje door naar het "meldpunt verkeer" van de gemeente...

Gisteren krijg ik dan telefoon van de politie met de vraag om naar hun kantoor te komen om een verklaring af te leggen...

Nu is mijn vraag of het zinvol is dat ik daar naartoe ga ? En of men genoeg heeft aan een bedrijfsnaam op een vrachtwagen om hier een zaak van te maken ?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2019 14:11

Het is zeker zinvol om langs te gaan. Als u nu niet gaat, had u evengoed de melding niet kunnen maken

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2019 14:12

Ik zou ook gaan, moest ik in uw plaats zijn. De politie zal van u een getuigeverklaring wensen, zodat zij hier effectief mee verder kunnen gaan. Als men een bedrijfsnaam heeft, is het voor de politie niet zo moeilijk om aan de baas van dat bedrijf te vragen welke vrachtwagen er op dat moment daar in de buurt moest zijn, om zo de juiste chauffeur te identificeren.

Mogelijk zijn de beelden op zo'n manier gemaakt dat ze juridisch niet 100% als geldig bewijs kunnen gebruikt worden? Een onafhangelijke getuigenverklaring is echter wel geldig bewijsmateriaal.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

jjsmets
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2019 14:18

goh ja..hangt ervan af hoe u het bekijkt...je zou dan ook kunnen zeggen dat zo een melding geen enkel nut heeft als er geen verklaring word afgelegd....dus geen meldingen meer doen en gewoon direct naar politie om verklaring te gaan afleggen???? welk nut heeft een "meldpunt" dan nog ???

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2019 15:09

Zo'n meldpunt is een eerste "filtering". Hadden die agenten helemaal niets gekund met uw beelden of uw melding, of hadden zij geoordeeld dat er eigenlijk niets strafbaars gebeurd was, dan had u daar waarschijnlijk ook bericht van gekregen en zou je niet uitgenodigd worden om een verklaring af te leggen.

Het feit dat men u uitnodigd, betekent dat men weldegelijk iets is met uw melding, dat er ook sprake is van een strafbaar feit en dat ze er verder mee willen gaan. Dat is op zich toch positief, niet? Als jij nu niet zou langsgaan, betekent dit dat ze die chauffeur moeten laten gaan, terwijl ze die perfect op het matje hadden kunnen roepen met uw getuigenis.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”