flits toestellen: hoe bewijzen dat ze verkeerd zijn ?

stoned
Topic Starter
Berichten: 3

flits toestellen: hoe bewijzen dat ze verkeerd zijn ?

#1 , 24 mei 2008 18:30

Hallo,

Korte situatieschets:

ik leg heel wat km af in binnen/buiten land. Als hobby test ik de bemande flits controles op de autostrade: cruise control op 130, en als ik weet dat ze er staan verifieer ik op moment van voorbij rijden. De resultaten zijn als volgt:

8 keer op 10 gebeurt er niets. Maar soms gaat het behoorlijk verkeerd (niet gecorrigeerd):

1 x geflitst aan 132km/u
1 x geflits aan, jawel, 139km/u

Vooral die laatste was behoorlijk interessant. Op weg van Kortrijk naar Gent staan ze te flitsen in de omgekeerde richting. Als ik een uur later de retour doe staan ze er nog. Niet alleen had ik de cruise control op 130, maar ik zat zelf ter verificatie te kijken en het was 130. Groot dus mijn verbazing om een PV te krijgen voor maar liefst 139km/u.

De eerste keer (132) vond ik dat straf en heb het voor de politie rechter laten komen. Niet verbaasd, gewoon veroordeeld met de boodschap dat het niet altijd even nauwkeurig is en dat ik pech heb gehad. Gewoon betalen. De tweede van 139 heb ik niet betwist, gezien de staat van onmogelijkheid om het tegendeel te bewijzen.

Hier komt nu de vraag: wat is er nodig om te bewijzen dat de meeting fout was ? Ik dacht aan het volgende:
- met de camera op het dashbord de overtreding begaan ?
- een zwarte doos voor auto's ?

Weet iemand:

- waar zo een zwarte doos te verkrijgen is ?
- of ze aanvaard wordt als bewijsmiddel ?

In ieder geval, al is het antwoord dat het onmogelijk is voor de burger om het ongelijk van de politie te bewijzen, ga ik door met mijn tijdverdrijf. En dan hoop ik op een goede dag, mits genoeg geld, om dit ooit naar de Europese rechtbank te sturen. Wie durft het woord rechtsstaat in de mond te nemen als de burger de facto per definitie zijn gelijk niet kan bewijzen...

Met dank voor de tips.

PS En ja, 130 is te snel. Maar:

- 130 op mijn odo meter zal sneller zijn dan de realiteit.
- is het teveel gevraagd om de dingen ten gronde te bewijzen ? Op den duur moeten ze niets meer bewijzen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 25 mei 2008 00:23

die meettoestellen zijn normaal geijkt
je kan dat ijkverslag opvragen als je twijfels hebt

jouw voertuig is niet geijkt, dus is jouw vaststelling geen cent waard
ook niet als je jouw vaststelling filmt
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

stoned
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 25 mei 2008 21:21

En als ik naast de camera mijn eigen voertuig bv. ieder jaar zou laten zou laten ijken ?

Ik twijfel er niet aan dat hun toestellen geijkt zijn. Ze goed opstellen is echter een paar andere mouwen, laat staan wat de invloed is van externe factoren. In dat opzicht zullen ze de zwarte doos voor de auto zo lang mogelijk tegen houden...het zou wel eens heel wat geld kunnen kosten aan de staat.

Merci,

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 25 mei 2008 23:34

voor die zwarte doos zoek ik nog eens, ik heb dat een aantal jaar terug eens gezien
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 26 mei 2008 10:41

Een ander begrijp ik niet. Uw km-teller is toch ook niet nauwkweurig. Normaal gesproken duid uw teller te veel aan dan de werkelijkheid. Misschien duid de uwe iets te weinig aan.

stoned
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 27 mei 2008 19:23

nee, die km teller is ook niet zo nauwkeurig. Gegeven het feit dat ik 8 keer op 10 door een controle kan rijden aan 130 zonder gevolg, zou er eerder op wijzen dat hij wat meer aangeeft dan in realiteit. Het is de variabiliteit die mij stoort. We hebben maar 2 data punten: 1 x gemeten aan 132 en 1 x aan 139. Dat is al 7km/u verschil op zich. Ik kan nauwelijks geloven dat de fout bij de wagen zou liggen. Moest de fout altijd dezelfde zijn, dan zou dat best het geval kunnen zijn. Maar als de variatie zo groot is op mijn wagen, hoe moet het dan met geijkte wagens van de politie ...? En hoe weten we dan zelf hoe snel we rijden ?

JohnD
Berichten: 3580

#7 , 30 mei 2008 18:05

Normaal gesproken mag je bij de meeste wagens er van uitgaan dat ze bij 120-130 km/h er ongeveer 10 over zitten. Dat is omveiligheidsredenen geadaan.

spurnd
Berichten: 95

#8 , 01 jun 2008 14:44

je kan ook eens manueel de snelheid berekenen.
gewoon op de snelweg 1KM(dus 10 hectometerpaaltjes) de exacte tijd proberen te meten(liefst door een passagier uiteraard)

en dan 1000(1km) delen doort de tijd gemeten in seconden. dat geeft de snelheid in meter per seconden en dat getal vermenigvuldigen met 3.6 om de snelheid in KM/H te krijgen. misschien beetje omslachtig maar wel zeer nauwkeurig

roadie
Berichten: 216

#9 , 01 jun 2008 14:51

Neem me niet kwalijk voor mijn antwoord maar ik vind deze hobby: mierenneuken.

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 03 jun 2008 14:21

Maar dat mierenneuken heeft mij persoonlijk vroeger wel veel geld uitgespaard. De hobby is in dit geval wel redelijk kostelijk moet ik toegeven.

roadie
Berichten: 216

#11 , 03 jun 2008 15:43

Als iedereen zich aan de voorgeschreven snelheid houdt is er geen probleem. Het is altijd als iemand denkt de grens te moeten verleggen, dat de problemen beginnen.
Dus als hobby: op de limiet rijden vind ik ........ inderdaad

Ik ben reeds 34 jaar bestuurder zonder snelheidsovertreding, zonder toestellen buiten mijn gewone kilometerteller.

soundsystem
Berichten: 6
Locatie: Essen

#12 , 08 jun 2008 03:14

over de ijking van de flitstoestellen kan ik niets zeggen, maar ik vermoed dat deze wel in orde is. maar hoe zit het met de ijking van curvometers (de rollen)? hoe kunnen ze die ijken? ze kunnen toch moeilijk voor elke brommer andere curvometers hebben? aangezien brommers niet allemaal dezelfde diameter van wiel hebben kunnen ze deze dus niet ijken, zo lijkt mij toch. dus kan je toch te snel rijden zonder probleem want ze kunnen toch je echte snelheid niet meten met de curvometers en flitsen gaat ook niet want een brommer heeft geen nummerplaat.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#13 , 08 jun 2008 16:50

ze kunnen toch moeilijk voor elke brommer andere curvometers hebben? aangezien brommers niet allemaal dezelfde diameter van wiel hebben kunnen ze deze dus niet ijken, zo lijkt mij toch. dus kan je toch te snel rijden zonder probleem want ze kunnen toch je echte snelheid niet meten met de curvometers en flitsen gaat ook niet want een brommer heeft geen nummerplaat.
auto's hebben toch ook veel een verschillende diameter van wielen

ik denk dat ze bij brommers vooral de afgelegde afstand meten en niet een formuletje met diameter en???
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

soundsystem
Berichten: 6
Locatie: Essen

#14 , 08 jun 2008 19:22

ze kunnen toch moeilijk voor elke brommer andere curvometers hebben? aangezien brommers niet allemaal dezelfde diameter van wiel hebben kunnen ze deze dus niet ijken, zo lijkt mij toch. dus kan je toch te snel rijden zonder probleem want ze kunnen toch je echte snelheid niet meten met de curvometers en flitsen gaat ook niet want een brommer heeft geen nummerplaat.
auto's hebben toch ook veel een verschillende diameter van wielen

ik denk dat ze bij brommers vooral de afgelegde afstand meten en niet een formuletje met diameter en???
de auto's die worden geflitst door de snelheid waarmee ze vooruitbewegen, dat heeft niets met de diameter te maken. als een auto met 15duim velgen tegen 70km/u of met 20duim velgen tegen 70km/u aan komt rijden is hetzelfde, alleen de wielen van de 15duim draaien sneller.

bij een brommer zetten ze het wiel op de rollen en meet deze hoe snel het wiel draait. dat is dus geen juiste snelheid vanwege de verschillende diameters.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#15 , 08 jun 2008 22:57

bij een brommer zetten ze het wiel op de rollen en meet deze hoe snel het wiel draait. dat is dus geen juiste snelheid vanwege de verschillende diameters.
idd
de diameter die moet gekend zijn is die van de rol
en ik denk wel dat ze die kennen

om een snelheid vast te stellen volstaat het om te weten hoe veel keer de rol ronddraait
de diameter van het wiel heeft geen enkel belang
je kan dat ook eens vragen aan je leraar wiskunde
mocht je nog in het lager onderwijs zitten, dan zal je het binnen een paar jaar wel leren
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”