flits toestellen: hoe bewijzen dat ze verkeerd zijn ?


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djorkaef
Berichten: 138

#17 , 28 aug 2008 22:20

wat volgens mij wel als tamelijke bewijzen gelden:

- filmpje met daarop GPS km/u EN het flitsen tegelijk
- filmke waarin je bijvoorbeeld aan de hand van passerende verlichtingspalen je snelheid kan berekenen op het moment dat je geflitsd werd, maar dan moet je wel de afstand tussen die palen kennen, maar dan zouden ze nog kunnen zeggen dat ge het filmpje vertraagt hebt

voor vrachtwagens zou het simpel zijn die hebben een tachograaf die alle snelheden bijhoudt perfect afgeijkt maarja die kunnen geen 130.

araneus
Berichten: 66

#18 , 03 okt 2008 13:43

Let op met de afwijkingen van een snelheidsmeter. De meeste mensen geloven dat de afwijking tot 10 km/u is, m.a.w. de meter duidt 10 km/u te veel aan. Voor oudere auto's kan dit wel het geval zijn. Modernere wagens hebben een kleinere afwijking. De laatse wagens die ik gehad heb hadden allemaal een afwijking kleiner dan 5 km/u. Bij één wagen was de afwijking slechts 2 km/u bij 120 km/u. Bij 200 km/u liep de afwijking op de 3 km/u (getest op privéterrein, niet op de openbare weg voor men hier weer begint te roepen).
Ik mat mijn snelheid met een GPS.

Reclame

digits
Berichten: 224

#19 , 09 mar 2009 22:18

ik weet niet of het topic door de topicstarter nog gevolgd wordt, maar volgens mij is er, zoals hij het stelt, toch geen probleem ?

je wordt beboet op de gecorrigeerde snelheid, niet op de ongecorrigeerde snelheid. hij zegt dat de ongecorrigeerde snelheid 132 of 139 km/u bedraagt. hoeveel bedraagt de gecorrigeerde snelheid ? normaal zou deze onder de werkelijke snelheid moeten liggen. als je dan nog rekening houdt met de eventuele fout van je kilometerteller (bergop, bergaf, kleine vertraging, ...) dan kan dat toch al gauw enkele km/u schelen.

Vandebos
Berichten: 16087

#20 , 09 mar 2009 23:18

Tussen haakjes, iets wat ik hier nog niet heb gelezen en wat mijn liefste zusje ooit heeft gered van een boete:

Elk van die flitstoestellen dient elk jaar opnieuw geijkt te worden en aldus een nieuw attest te krijgen.
In België is, het belg zijnde getrouw, gemiddeld 25 à 30% van de flitstoestellen niet tijdig herijkt. Je hebt het recht de boete te betwisten en als onderdeel daarvan het ijkingsattest van het toestel op te vragen.

Het gebeurt regelmatig dat jouw boete dan wordt geseponeerd, immers voor de politierechter moeten verschijnen met een vervallen certificaat betekend dat alle boetes in de periode van niet certificatie herroepen kunnen worden.

Het akkefietje van mijn zus was wel een kleine 3 jaar geleden. Weet niet hoe de situatie momenteel is.

Zijn er misschien flikken in de zaal? :P

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”