Dronken rijden met voorlopig rijbewijs met blikschade en passagier

r0702679
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dronken rijden met voorlopig rijbewijs met blikschade en passagier

#1 , 17 jan 2019 14:30

Dinsdagavond heb ik tegen beter weten in de autosleutels van een dronken vriendin aangenomen die me vroeg om te rijden in haar plaats. Ikzelf was ook onder invloed, maar omdat ik de laatste twee uur cola's heb gedronken dacht ik dat het beter was dat ik zou rijden.

Onderweg naar huis ben ik tegen een borduur van een bushalte gereden en heb hierdoor de rechterkant van de auto beschadigd (wielen & deur). Iemand heeft dit opgemerkt en de politie gebeld. De politie stond een uur later aan onze deur en heeft met een ademtest afgeleid dat ik tussen de 0,35mg en 0,65mg promille alcohol in mijn systeem had. Ze hebben ook vermeld dat als ik een andere auto of persoon heb geraakt (niet het geval) ze mij zouden aanspreken voor vluchtmisdrijf.

Ik heb een voorlopig rijbewijs (die nu voor 15 dagen is ingetrokken), ik heb dronken gereden én ik had een passagier bij die nog geen 8 jaar haar rijbewijs heeft. Het was niet mijn auto en ik heb ook nog geen verzekering.

Behalve dat ik een grote les heb geleerd en besef dat ik een hele domme keuze heb gemaakt en dit nooit meer ga doen, vraag ik me af wat de wettelijke gevolgen en alle kosten gaan zijn.

Ik ben een studente en ik heb geen vaste job (weekendwerk als bijverdienste). In februari verhuis ik voor 4 maanden naar het buitenland voor mijn afstudeerstage. Heeft dit invloed op de boete (bv. omdat ik geen vast inkomen heb?)

Ook: zijn alle reparatiekosten aan de auto voor mij, of kan ik vragen aan mijn vriendin om ze te delen aangezien zij mij heeft laten rijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 17 jan 2019 15:23

u zal voor alle reparatie kosten opdraaien, U heeft beslist om toch onder invloed te rijden, niet u vriendin

de boete hangt niet af van uw inkomen, u kan wel enige mildheid vragen als het voor de politierechtbank zou komen.

u kan altijd aan de vriendin vragen om de kosten van de reparatie in delen te betalen, maar zij is niet verplicht om daar akkoord mee te gaan

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 jan 2019 16:56

Onderweg naar huis ben ik tegen een borduur van een bushalte gereden en heb hierdoor de rechterkant van de auto beschadigd (wielen & deur). Iemand heeft dit opgemerkt en de politie gebeld. De politie stond een uur later aan onze deur en heeft met een ademtest afgeleid dat ik tussen de 0,35mg en 0,65mg promille alcohol in mijn systeem had. Ze hebben ook vermeld dat als ik een andere auto of persoon heb geraakt (niet het geval) ze mij zouden aanspreken voor vluchtmisdrijf.
Wettelijk héb je al vluchtmisdrijf gepleegd ...

Zal van inhoud PV en parket afhangen of je al dan niet vervolgd wordt daarvoor .

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.


ik heb dronken gereden
Normaal is dat geïntoxiceerd bij die hoeveelheden.
Is er effectief dronkenschap vastgesteld ?
Dat verzwaart de straffen ...

Voor intoxicatie:

Art 34 § 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

én ik had een passagier bij die nog geen 8 jaar haar rijbewijs heeft.
Art 30 § 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die:

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23, §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Het was niet mijn auto en ik heb ook nog geen verzekering.
IN België verzekeren we de auto, niet de bestuurder
vraag ik me af wat de wettelijke gevolgen en alle kosten gaan zijn.
Pittig ...

Vermelde bedragen (en uiteindelijk de uitgesproken straf) moet je x 8 (opdeciemen doen)
Gerechtskosten en verplichte bijdrage 200€ "slachtofferfonds" bij veroordeling
Vermelding op strafblad - kan uw professionele toekomst hypothekeren.


De vriendin kan u bovendien laten opdraaien voor de kosten die u veroorzaakt hebt.
U kan daartegen opwerpen dat ze u niet met de auto had mogen laten rijden omdat ze kon weten of vermoeden dat u zelf geintoxiceerd was, én kon weten dat u met een voorlopig rijbewijs rondreed.

Heeft dit invloed op de boete (bv. omdat ik geen vast inkomen heb?)
De rechter kan, maar hoeft daar geen rekening mee te houden.


U kan ook een verval van het recht tot sturen krijgen (gààt krijgen is meer waarschijnlijk) - "rijverbod" in de volksmond

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.


U beging 2 inbreuken waarvoor dat mogelijk is ...
(niet voor de inbreuk inzake scholingsvoorwaarden voorlopig rijbewijs)


Het herstel in het recht tot sturen, kan afhankelijk worden gemaakt van herstelexamens

Artikel 38
§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”