regels omtrent mobiele snelheidsmeting

timberly
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

regels omtrent mobiele snelheidsmeting

#1 , 16 jan 2019 14:14

hallo beste mensen,

ik ben dus een tijd geleden staande gehouden door een anonieme wagen bestuurd door een enkele verbalisant wegens te snel rijden.

situatieschets:

op een tweevaksbaan zone 90 steek ik een anoniem politievoertuig voorbij.
ikzelf had op dat ogenblik geen idee hoe snel ik reed.
vanaf de plaats van inhalen is er 600m verder een stoplicht dat ik al van ver oranje en dan rood zag worden dus ik vertraag en kom op een normale manier tot stilstand voor die lichten waar ik rechtsaf moet.
achter mij verzoekt de anonieme wagen mij om aan de kant te gaan eens af gedraaid te hebben.
volgens de agent heeft hij 150km/u achter mij aan gereden op gelijke afstand.
op de pv die ik later ontving staat de snelheid 150/u --> 144/u gecorrigeerde snelheid.
ik heb een onmiddellijke intrekking van 15 dagen gehad.

de snelheid is vastgesteld door de agent die op zijn "gekalibreerde boordsnelheidsmeter" heeft gekeken wat zijn snelheid bedroeg.
geen video, geen foto, geen geijkt meettoestel!

nu, naar mijn mening kan hij op die korte afstand nooit aan 150km/u aan gelijke snelheid achter me aan gereden hebben want op de tijd die hij zou nodig hebben om aan die snelheid te komen, ben ik al aan het remmen voor het aankomende rood stoplicht!
(waar ik niet mee wil beweren dat ik niet te snel heb gereden!

ik vraag me nu wel af wat de regels zijn die de agenten moeten handhaven omtrent zulke mobiele snelheidsmetingen...
(minimum gemeten afstand of gemeten tijd of zo?)

ik kan daar online nergens iets van vinden buiten dan enkele vage beweringen van de regels daar rond in nederland..

zonder de juiste meetapparatuur kan hij toch zeggen wat hij wil?
ik ben er me van bewust dat ikzelf dit in hun ogen natuurlijk ook kan..
maar de plaats en de omstandigheden spreken mijn inziens wel in mijn voordeel.

dit is ondertussen voor gekomen op de politierechtbank en de voorzitter heeft de zaak uitgesteld tot 1/3/19 zodat het O.M. tegen dan navraag en bewijs kan vragen bij de politie of de snelheidsmeter geldig geijkt was!
in de pv staat dat het voertuig beschikt over een gekalibreerde boordsnelhedsmeter.. is dit dan hetzelfde als geijkt of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jan 2019 16:19


in de pv staat dat het voertuig beschikt over een gekalibreerde boordsnelhedsmeter.. is dit dan hetzelfde als geijkt of niet?
Ja

Tybo
Berichten: 145

#3 , 16 jan 2019 17:06

Een snelheidsmeter van een dienstvoertuig wordt niet geijkt, al wordt dit begrip / woord wel meestal gebruikt.

Een dienstvoertuig wordt wel aan een vergelijkingstest onderworpen.
Dit gebeurt dan aan de hand van oa een 'geijkt' radartoestel ofwel op een soort 'geijkte' rollentestbank.(dewelke in gebruik is bij bvb de VAB)

Er wordt daarbij een snelheid gereden van xx kilometer (meestal tientallen, dus 60, 70, 80, ...), afgelezen van de snelheidsmeter, en dan wordt deze snelheid adhv het radartoestel / de rollentestbank vergeleken met de werkelijke gemeten snelheid.
Deze 'werkelijke' snelheden worden dan in aanmerking genomen voor het opstellen van een PV waarvan nog 6 km / % afgetrokken wordt voor het bepalen van de gecorrigeerde snelheid.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 jan 2019 18:49

zone 90
Zone 90 ?
Alleen aan 30, 50, 70 mag een zonale geldigheid gegeven worden ...

Vermoedelijk staan er plaatselijke borden 90 en geen zonale ?


Kijk de weg na op lay-out (hoeveel rijstroken/rijrichting, fysieke of geschilderde middenberm), op kruispunten, en op de geplaatste borden.
Wegbeheerders "vergeten" wel eens dat ook aardewegen of paden openbare wegen zijn, kruispunten vormen, en daarmee plaatselijke snelheidsbeperkingen opheffen ...


Kijk ook de afstanden na:
- wat u claimt
- wat er kàn

vanaf de plaats van inhalen is er 600m verder een stoplicht dat ik al van ver oranje en dan rood zag worden dus ik vertraag en kom op een normale manier tot stilstand voor die lichten waar ik rechtsaf moet.

volgens de agent heeft hij 150km/u achter mij aan gereden op gelijke afstand.
Fysisch is dat gewoon onmogelijk ...

de snelheid is vastgesteld door de agent die op zijn "gekalibreerde boordsnelheidsmeter" heeft gekeken wat zijn snelheid bedroeg.
geen video, geen foto, geen geijkt meettoestel!
Zijn snelheid ...
nu, naar mijn mening kan hij op die korte afstand nooit aan 150km/u aan gelijke snelheid achter me aan gereden hebben want op de tijd die hij zou nodig hebben om aan die snelheid te komen, ben ik al aan het remmen voor het aankomende rood stoplicht!
Inderdaad

Dit maakt brandhout van het PV ... als u kan aantonen waar u de anonieme wagen inhaalde.

Het feit dat er geen beelden zijn, speelt hier zowel in uw voordeel als nadeel.

zonder de juiste meetapparatuur kan hij toch zeggen wat hij wil?
ik ben er me van bewust dat ikzelf dit in hun ogen natuurlijk ook kan..
Alleen heeft wat een bevoegd persoon in een PV schrijft, bijzondere bewijswaarde ... u moet het tegendeel bewijzen.

maar de plaats en de omstandigheden spreken mijn inziens wel in mijn voordeel.
Als u ze kan bewijzen, en er is geen beeldmateriaal ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 16 jan 2019 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 jan 2019 18:53

Er wordt daarbij een snelheid gereden van xx kilometer (meestal tientallen, dus 60, 70, 80, ...), afgelezen van de snelheidsmeter, en dan wordt deze snelheid adhv het radartoestel / de rollentestbank vergeleken met de werkelijke gemeten snelheid.
Deze 'werkelijke' snelheden worden dan in aanmerking genomen voor het opstellen van een PV waarvan nog 6 km / % afgetrokken wordt voor het bepalen van de gecorrigeerde snelheid.
Vroeger diende hier toch 2 x 6 km/u of boven 100km/u 2 x 6% afgetrokken te worden ?

1x voor de calibratie
1x voor afleesfout op teller (die is dubbel, bij calibratie & bij vaststelling)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”