Prodcedure na niet tijdig afgeven rijbewijs

dennisgorremans
Topic Starter
Berichten: 27

Prodcedure na niet tijdig afgeven rijbewijs

#1 , 15 jan 2019 18:39

Hoi allemaal.

Heb echter mijn rijbewijs niet tijdig ingeleverd dit omwille ik op vakantie was.
Heb hiervoor een verklaring moeten afleggen bij het politiebureau met de rede en dergelijk.
Ze wouden mijn rijbewijs niet meer aannemen omdat het te laat was.
Moest wachten op een nieuwe uitnodiging van de politierechtbank.
Nu houden ze mij tegen en heb ik alsnog rijbewijs onmiddelijk moeten afgeven. Dit terwijl ik nog geen nieuwe uitnodiging heb gehad van de rechtbank. Auto is ook vastgezet.

Dit kan toch niet.
Kan iemand mij hiermee verder helpen???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2019 20:12

Zou beginnen met een goede advocaat te raadplegen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dennisgorremans
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 15 jan 2019 20:41

Zou beginnen met een goede advocaat te raadplegen !
Ja zoiezo ga ik dat doen. Maar normaal word dat rijverbod toch opgeschort tot na een nieuw vonnis op de rechtbank

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 jan 2019 16:12

Heb echter mijn rijbewijs niet tijdig ingeleverd dit omwille ik op vakantie was.
Rare uitleg :wink:

Je hebt 4 (week)dagen na betekening uitvoering vh rijverbod
Dan ben je toch vertrokken nà dat je de melding gekregen hebt dat je je rijbewijs diende in te leveren ...

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.



Artikel 49/1

Met geldboete van 200 euro tot 2000 euro wordt gestraft hij die, nadat tegen hem een verval van het recht op sturen werd uitgesproken, zijn rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs niet inlevert binnen de door de Koning bepaalde termijn.

In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen.

Heb hiervoor een verklaring moeten afleggen bij het politiebureau met de rede en dergelijk.
Ze wouden mijn rijbewijs niet meer aannemen omdat het te laat was.
Het is / was niet aan de politie om te oordelen over "te laat" ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 jan 2019 16:19

Maar normaal word dat rijverbod toch opgeschort tot na een nieuw vonnis op de rechtbank
Neen, je verval / straf was uitvoerbaar, hàd uitgevoerd moeten worden vanaf betekening + 5 weekdagen

Volgens mij had politie je rijbewijs moeten aanvaarden, en PV opstellen dat je het te laat binnenbracht.
Het is dan aan het Parket om uit te maken wat ze er mee doen.
Laten passeren ifv je uitleg, of je opnieuw dagvaarden.


Nu is het rijden ondanks verval, en dat is véél erger dan je rijbewijs wat te laat binnenbrengen ...

Artikel 48

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van 500 euro tot 2 000 euro of met een van die straffen alleen en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of levenslang, wordt gestraft, hij die:

1° een voertuig of een luchtschip bestuurt, een rijdier geleidt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, spijts het tegen hem uitgesproken verval;

dennisgorremans
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 17 jan 2019 09:20

Beste. Ik heb een pv laten opmaken in oktober waarin vermeld staat dat men partner het rijbewijs onbewust is vergeten binnenbrengen. Dit omdat ik de avond van betekening vertrokken ben op vakantie.
Ik zou hiervan een nieuwe uitnodiging ontvangen van de politierechterbank.
Ze wouden mijn rijbewijs op dat moment niet aanvaarden.
Nu hebben ze me dus tegengehouden. En meteen ingehouden. Zonder ik ook maar iets heb vernomen van rechtbank of dergelijke.
Bij navraag op de griffie van de politierechtbank is er na oktober nog geen nieuwe uitnodiging of dergelijke verstuurd of gepland.
Vandaar ik deze actie niet begrijp.

Mvg

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 17 jan 2019 11:16

En vele hier zullen niet begrijpen waarom je uw rijbewijs niet tijdig hebt ingeleverd. Of treed er gewenning op bij dat inleveren?

Issued
Berichten: 1227

#8 , 17 jan 2019 13:09

De politie heeft de opdracht gekregen u uit te nodigen om uw rijbewijs voor dag x in te leveren. Dag x komt en gaat en geen rijbewijs. Dus pv dat rijbewijs er niet is gaat samen met opdracht terug naar parket. Op dat ogenblik is er geen lopende opdracht meer. Ook al wil jij het inleveren. Politie kan jou rijbewijs niet aannemen omdat ze er geen opdracht toe hebben. Het parket kan dan in al zijn wijsheid beslissen om je een tweede kans te geven of om de politie de opdracht te geven je te seinen voor de betekening. In dit geval was het optie twee.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 17 jan 2019 14:06

Beste. Ik heb een pv laten opmaken in oktober waarin vermeld staat dat men partner het rijbewijs onbewust is vergeten binnenbrengen.
Binnenbrengen is UW eindverantwoordelijkheid als houder van het rijbewijs.
Dit omdat ik de avond van betekening vertrokken ben op vakantie.
Dan had u het de dag zelf nog kunnen binnenbrengen.

Ik zou hiervan een nieuwe uitnodiging ontvangen van de politierechterbank.
Ja, voor een dagvaarding vanwege een PV wegens niet tijdig binnen brengen van uw rijbewijs ...

Ze wouden mijn rijbewijs op dat moment niet aanvaarden.
Ik zie niet in waarom ze dat niet zouden kunnen, en doorsturen naar parket, met (aanvullend) PV met datum inlevering, uw uitleg, ...

Politie heeft geen opdracht nodig om op te treden en een inbreuk (het niet inleveren van uw rijbewijs) te doen ophouden.

Nu hebben ze me dus tegengehouden. En meteen ingehouden.
Wat illustreert dat politie wél kan optreden ... maar nu voor een zwaarder misdrijf.

Zonder ik ook maar iets heb vernomen van rechtbank of dergelijke.
De strafuitvoering was je betekend de dag dat je op vakantie vertrok.
Je wist dus dat je straf uitgevoerd werd, en dat je niet meer mocht rijden vanaf de 5de (week)dag daarna ...

Bij navraag op de griffie van de politierechtbank is er na oktober nog geen nieuwe uitnodiging of dergelijke verstuurd of gepland.
Dat komt nog wel ...


U schijnt maar niet te (willen :?: ) beseffen dat het om nieuwe feiten gaat.

Niet tijdig inleveren van rijbewijs bij strafuitvoering verval, is een nieuwe inbreuk.

Rijden met een motorvoertuig in de periode dat u van dat recht vervallen bent, is een nieuwe inbreuk.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”