Betwisten verkeersboete rood kruis snelweg

Schuppenzot
Topic Starter
Berichten: 99

Betwisten verkeersboete rood kruis snelweg

#1 , 11 jan 2019 16:33

Op de E313 richting antwerpen, net voor de splitsing met de aansluiting naar de ring werd ik bekeurd omwille van het negeren van het rode kruis boven de snelweg. Is het de moeite om de bekeuring te betwisten? Ik beschik namelijk enkel over verzachtende omstandigheden.

Het verkeer stond zo goed als stil, op alle rijvakken, door een wagen met pech op het linkervak. Op kilometer 2.17 stond de gele pijl om mijn rijvak vrij te maken. Op kilometerpaal 2.19 stond het rode kruis. Op “ter hoogte van” kilometer 2.1 stond dan de politie om mij te bekeuren. Op het PV staat dat ritsen niet van toepassing is. Het is daar nogal bochtig en ik ben effectief pas beginnen ritsen aan de rode pijl en heb daar de volle 10m voor gebruikt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 11 jan 2019 16:42

Je kunt het proberen, maar weet dat rechtbank altijd duurder zal zijn dan meteen betalen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 11 jan 2019 16:49

Je had moeten invoegen tussen de ontruimingspijl en het rode kruis. Die heeft dezelfde waarde als een rood verkeerslicht en mag je dus nooit voorbijrijden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Schuppenzot
Topic Starter
Berichten: 99

#4 , 11 jan 2019 17:30

Tsjah, misschien gebruik ik het forum nu wel als therapie...

Hun motivering is gewoon onjuist. Ik zou verschillende aanmaningen gekregen hebben? Kan niet, want je kon de agenten niet zien omwille van de bochten.
Ernstig gevaar vind ik ook overdreven omdat alles stapvoets ging
Maar bon, ik ben pas ingevoegd op het kruis, heb 3x de lengte van mijn voertuig gebruikt.

Nog wel een vraag: in hun motivatie lees ik dat ritsen (art 12bis?) niet van toepassing is?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 11 jan 2019 18:19

Waar moet ik ritsen als een rijstrook is afgesloten op de rijstrooksignalisatie, maar de rijstrook pas verderop fysiek ophoudt?

De verkeerswetgeving zegt
- over ritsen (wegcode artikel 12bis link naar externe website): bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, slechts vlak voor de versmalling mogen invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

- over rijstrooksignalisatie (wegcode artikel 63.2.1.1 link naar externe website): het rode licht dat de vorm heeft van een kruis, betekent verboden richting op de strook voor de bestuurders naar wie het gericht is.

De plaats waar u moet ritsen is dus net voor de plaats waar het rood kruis geafficheerd staat op de rijstrooksignalisatie, zelfs als de rijstrook pas verderop fysiek ophoudt.
bron: http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... tie#ritsen

Met andere woorden: als u de afgesloten rijstrook nog niet volledig heeft verlaten op het moment dat u onder de signalisatie met het rood kruis rijdt, dan is dat een overtreding, maar ritsen is wel degelijk van toepassing.
"sowieso" schrijf je zo.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 11 jan 2019 19:17

Reed u sneller dan de rijstrook naast u?
Als u het rode kruis voorbij bent gereden bent u in fout. Inzake dergelijke inbreuken bestaan er geen verzachtende omstandigheden. Als je hiermee komt aanzetten bij een rechter denk ik niet dat die dat leuk vind.

Ritsen was niet van toepassing gezien betrokkene de versmalling of de verhindering reeds voorbij was. Dan vervalt zijn voorrang.

Mijn veronderstelling is dat de politie jou de file heeft zien inhalen tot voorbij het rode kruis. Op het ogenblik dat je hen zag, heb je jezelf tussen de file gewrongen -> het gevaarlijk gedrag.

Deze veronderstelling kan foutief zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 jan 2019 19:34

Nog wel een vraag: in hun motivatie lees ik dat ritsen (art 12bis?) niet van toepassing is?
Cassatie heeft ooit gesteld dat als verkeerstekens de rechts-rijdende bestuurder dwingen zich naar links te begeven, dit géén manoeuvre is en dat dan de voorrang van rechts geldt ...
In die optiek was invoegen voor de X dan geen ritsen ...

De rijstrook houdt ook niet op.
Maar het verder rijden op die rijstrook wordt wel verhinderd ...

Ritsen dient vlak VOOR de hindernis te gebeuren ... niet erna.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 jan 2019 20:01

De vereiste dat de rijstrooksignalisatie van portiek tot portiek zichtbaar moest zijn, is helaas voor jou vrij recent geschrapt ...

Omdat Vlaanderen er in zeer vele gevallen (ondermeer op de E313 en op het stuk dat jij aanhaalt in het bijzonder) helemaal niet aan voldeed.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”