auto wegslepen die reglementair geparkeerd is.

H'ke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

auto wegslepen die reglementair geparkeerd is.

#1 , 21 dec 2018 04:43

Mag een gemeente een auto wegslepen die reglementair geparkeerd staat?

Gisteren, stond mijn wagen reglementair geparkeerd in een gemarkeerde parkeerstrook. In die parkeerstrook was een verkeersbord geplaatst dat enkele dagen later in voege trad (namelijk het komend weekend, twee à drie dagen later). Mijn wagen stond dus correct geparkeerd en ik heb geen enkele verkeersovertreding begaan.

Toch heeft de politie mijn wagen getakeld in opdracht van de stad Lier, waar ik woonachtig ben. Reden zou zijn dat de stad Lier wilde overgaan tot het vegen van de straat, ondanks dat er geen verkeersborden geplaatst waren voor die dag. Omdat het naar hun goeddunken zo handiger was voor hen, heeft men mijn wagen verplaatst en een kilometer verder geparkeerd buiten de stadskern. Hiervan ben ik noch door de politie noch door de stad op de hoogte gebracht. Na rondbellen heb ik dan vernomen dat mijn wagen weg was en dat ik hem 'buiten de ring van Lier' kan gaan zoeken, want zelfs een precieze adresverwijzing heeft men niet.

Mijn vragen:
- kan een gemeentelijke overheid een wagen laten slepen die reglementair geparkeerd staat op een plek waarvoor de verbodsborden tot parkeren pas dagen later ingaan?
- is het mogelijk dat een gemeente je wagen (en eigendom) zomaar ergens anders plaatst, zonder je hiervan te verwittigen? Als een burger zoiets doet, dan noemen we dat toch diefstal, namelijk.
- in welke concrete situaties kan de overheid een bestuurlijke takeling rechtvaardigen? Valt dat hieronder?
- kan ik de stad Lier hiervoor in gebreke stellen en klacht indienen en waar en op welke manier?

Bedankt voor je advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 21 dec 2018 05:53

De wegcode art 4.4
4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden
De gemeente of stad is de bestuurlijke overheid en dus de bestuurlijke baas van de politie. Het wegslepen van een reglementair voertuig is wettelijk, gezien art 4.4 geen enkele voorwaarde heeft. De kosten van de takeling zijn voor de stad. Men is niet verplicht u op de hoogte te stellen.

Uw definitie van diefstal klopt niet. Enkel iets verplaatsen is geen diefstal.

U wil de stad in gebreke stellen? Wat voor schade of nadeel heeft u ondervonden?

H'ke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 dec 2018 13:37

Bedankt voor u informatief en duidelijk antwoord.

Ben vandaag op zoek gegaan naar mijn wagen, want de plaats waar ze dachten dat ze hem hadden laten te zetten was leeg! Met een hernia gisterenavond en vandaag zo ver stappen in de gietende regen zorgt ervoor dat ik nu heel veel pijn heb, maar blijkbaar kan dit allemaal maar begrijp ik uit uw uitleg. Bedankt voor de informatie.

Hilde

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 21 dec 2018 13:57

Dat is Lierke Plezierke hé.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2018 11:48

Is uw wagen al terecht?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 26 dec 2018 20:38

- kan een gemeentelijke overheid een wagen laten slepen die reglementair geparkeerd staat op een plek waarvoor de verbodsborden tot parkeren pas dagen later ingaan?
Helaas wel
Op haar eigen kosten dan, maar het kan.
Overigens niet de eerste keer dat Lier vergeet parkeerbordjes te zetten ... en dan moet gaan takelen.
- kan ik de stad Lier hiervoor in gebreke stellen en klacht indienen en waar en op welke manier?
U kan dat als u kan aantonen dat u door de daad vd stad Lier schade opgelopen hebt
Voor de burgerlijke rechtbank, in een procedure die u zelf moet (laten) inleiden, en die jaren kan aanslepen ... zonder garantie.


Al teruggevonden trouwens ?

Meestal sleept CNS
Je kan daar ook informeren
http://cnstakeldienst.be/contact.html

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 26 dec 2018 21:17

Aan TS: Waren dat de borden die op de Antwerpsesteenweg stonden?
In dat geval was ik getuige van wat er misliep, ik was er bijna ook ingetuimeld.

Wat ik zag was een tijdelijk parkeerverbod binnenin een andere tijdelijk parkeerverbod.
Het buitenste (eerste) verbod was voor die donderdag zelf,
het binnenste (tweede) verbod voor het weekend daarop.
Zeer verwarrend, maar mijn euro was nog juist op tijd gevallen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

H'ke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 dec 2018 13:40

Beste Roharro. Inderdaad op de Antwerpsesteenweg. Toen ik er 's morgens aankwam, stonden er alleen bordjes voor enkel dagen later (zaterdag en zondag). De politie van Lier heeft me ook bevestigd dat stad Lier vergeten was om bordjes te plaatsen. U heeft ze blijkbaar later toch zien staan. Fijn voor u, want ik ben mijn auto zelf moeten gaan zoeken, aangezicht politie niet eens de juiste plaats kon noemen en die auto bleek net voor de Gamma te staan. Misschien wel handig om uw getuigenis inderdaad mee te nemen, want ik heb toch klacht neergelegd bij de stad Lier tegen deze gang van zaken,die blijkbaar wel vaker voorkomt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”