Voorkomen politierechtbank

serietje
Topic Starter
Berichten: 2

Voorkomen politierechtbank

#1 , 23 apr 2008 08:04

hallookes,

Ik zit met een probleempje. Vorig jaar kreeg ik een boete voor een snelheidsovertreding in de bus. Ik had te hard gereden, maar met mama haar auto.
Door onvoorziene omstandigheden hab ik tot op deze dag deze boete nog niet betaald en nu moet mijn moeder voor de politierechtbank verschijnen. Aangezien mijn moeder niet heeft gereden wil zij niet gaan. en nu is de vraag, kan ik haar zogezegd gaan vertegenwoordigen op de politierechtbank of moet ik eerst laten weten dat zij niet gereden heeft zodat ze mij dagvaarden om te laten voorkomen voor de politierechtbank?
Ben je verplicht om in eigen persoon te verschijnen of kan je daarvoor iemand inschakelen?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2008 14:40

Als je moeder niet gaat is de kans groot dat zij bij verstek veroordeeld wordt.

Zij kan de rechtsbijstandsverzekering inschakelen en beroep doen op een advocaat op kosten van deze verzekering.

Jij kan je moeder niet vertegenwoordigen op de zitting van de politierechtbank.

scorpioen.

serietje
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 24 apr 2008 12:11

Dus mijn moeder is niet verplicht om te gaan ofwel soms?
We krijgen dan gewoon het vonnis in de bus? of wordt zij dan extra beboet omdat zij niet aanwezig was in de politierechtbank?

Je bent alleszins al bedank voor het snelle antwoord!!!

groetjes

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2008 12:29

Meestal wordt wie verstek laat gaan (dus niet gaat) zwaarder gestraft dan degene die zijn gezicht laat zien.

Niet gaan geeft bij de rechtbank de indruk dat je je van heel de zaak niets aantrekt.

scorpioen

nomino
Berichten: 7
Locatie: Geel

#5 , 30 apr 2008 20:35

Bij het proces verbaal dat je kreeg zat zeker een antwoordformulier bij waarop je kon vermelden wie de bestuurder was ten tijde van de overtreding. Indien je dit had gedaan en het formulier had terug gestuurd zou het parket de rekening gestuurd hebben naar de werkelijke overtreder, jij dus. Zo zou jij en niet je moeder worden opgeroepen door de rechtbank. Dit dus enkel bij niet betaling van de boete en het negeren van de herinnering en de aanmaning van het parket.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”