leeftijd rijbewijs a3

soundsystem
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Essen

leeftijd rijbewijs a3

#1 , 14 apr 2008 20:17

hallo,

ik weet dat je op je 15 jaar en 9 maanden je theoretisch examen voor rijbewijs a3 mag halen, maar dat je pas op je 16 jaar je voorlopig rijbewijs krijgt. maar naar het schijnt staat er iets in de grondwet in de aard van "voor elk geslaagd examen moet je het bijhorende brevet of diploma krijgen ongeacht de leeftijd." klopt dit want als dit zo is dan moeten ze je voorlopig rijbewijs geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie
Berichten: 80

#2 , 15 apr 2008 08:18

Het enige artikel omtrent diploma's in de Grondwet:
Artikel 127 van de Grondwet:
"§ 1. De Parlementen van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap regelen, elk voor zich, bij decreet :
1° de culturele aangelegenheden;
2° het onderwijs, met uitsluiting van :
a) de bepaling van het begin en het einde van de leerplicht;
b) de minimale voorwaarden voor het uitreiken van de diploma's;
c) de pensioenregeling;
3° de samenwerking tussen de gemeenschappen, alsook de internationale samenwerking, met inbegrip van het sluiten van verdragen, voor de aangelegenheden bedoeld in 1° en 2°.

Een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid, stelt de in 1° vermelde culturele aangelegenheden, de in 3° vermelde vormen van samenwerking, alsook de nadere regelen voor het in 3° vermelde sluiten van verdragen vast.

§ 2. Deze decreten hebben kracht van wet respectievelijk in het Nederlandse taalgebied en in het Franse taalgebied, alsmede ten aanzien van de instellingen gevestigd in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad die, wegens hun activiteiten moeten worden beschouwd uitsluitend te behoren tot de ene of de andere gemeenschap."

Dit betekent dus dat de minimale voorwaarden voor het uitreiken van de diploma's geregeld wordt in andere wetten.
Volgens mij zegt dit genoeg.

De grondwet kun je hier vinden: http://www.senate.be/doc/const_nl.html

soundsystem
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Essen

#3 , 15 apr 2008 17:19

Het enige artikel omtrent diploma's in de Grondwet:
Artikel 127 van de Grondwet:
"§ 1. De Parlementen van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap regelen, elk voor zich, bij decreet :
1° de culturele aangelegenheden;
2° het onderwijs, met uitsluiting van :
a) de bepaling van het begin en het einde van de leerplicht;
b) de minimale voorwaarden voor het uitreiken van de diploma's;
c) de pensioenregeling;
3° de samenwerking tussen de gemeenschappen, alsook de internationale samenwerking, met inbegrip van het sluiten van verdragen, voor de aangelegenheden bedoeld in 1° en 2°.

Een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid, stelt de in 1° vermelde culturele aangelegenheden, de in 3° vermelde vormen van samenwerking, alsook de nadere regelen voor het in 3° vermelde sluiten van verdragen vast.

§ 2. Deze decreten hebben kracht van wet respectievelijk in het Nederlandse taalgebied en in het Franse taalgebied, alsmede ten aanzien van de instellingen gevestigd in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad die, wegens hun activiteiten moeten worden beschouwd uitsluitend te behoren tot de ene of de andere gemeenschap."

Dit betekent dus dat de minimale voorwaarden voor het uitreiken van de diploma's geregeld wordt in andere wetten.
Volgens mij zegt dit genoeg.

De grondwet kun je hier vinden: http://www.senate.be/doc/const_nl.html
ok, bedankt voor de info. nu weet ik tenminste hoe het juist is want ik begreep het niet helemaal van wat ik had gehoord.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”