Voorrang overstekende fietser

jurief
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Voorrang overstekende fietser

#1 , 17 dec 2018 11:47

Er wordt wel eens gezegd dat fietsers *tijdens* het oversteken op een oversteekplaats voor fietsers voorrang hebben. (Cfr https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... teekplaats : "Maar eenmaal ze op de oversteekplaats zijn, hebben ze wel voorrang.")

Is dit effectief zo? Omver rijden mag natuurlijk niet, maar als een fietser op een oversteekplaats langzaam op de weg rolt om zo automobilisten aan te zetten om te stoppen, moeten de automobilisten dan voorrang verlenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 17 dec 2018 12:41

Relevante artikels:
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.
Mes snijdt aan twee kanten volgens mij. Fietser mag zich niet zomaar op de oversteekplaats begeven en dus voorrang afdwingen, maar eens hij zich erop bevindt geniet hij wel bescherming. Overtreding van 40ter al. 4 is een overtreding van de derde graad, 43.3 is eerste graad...
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 dec 2018 14:41

Een half uurtje geleden nog meegemaakt. Een zebrapad met ernaast een fietsersoversteekplaats, en alles voorzien van verkeerslichten. Een fietsster ziet mij aangereden komen. Voor mij groen licht, voor haar rood. Ze bekijkt me, en steekt ongegeneerd over, lachend zelfs. Auto's op beide rijstroken moeten wachten voor haar, terwijl het voor haar rood is. Tegen dat ik terug wil vertrekken springt licht op geel, en moet ik nogmaals wachten. Op zo'n momenten wens je toch dat die fietser overhoop gereden wordt, en dan maar klagen dat de autobestuurder in fout is. Het wordt met de dag erger met die fietsers. Fiets gewoon afschaffen :evil:

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 17 dec 2018 14:48

Een half uurtje geleden nog meegemaakt. Een zebrapad met ernaast een fietsersoversteekplaats, en alles voorzien van verkeerslichten. Een fietsster ziet mij aangereden komen. Voor mij groen licht, voor haar rood. Ze bekijkt me, en steekt ongegeneerd over, lachend zelfs. Auto's op beide rijstroken moeten wachten voor haar, terwijl het voor haar rood is. Tegen dat ik terug wil vertrekken springt licht op geel, en moet ik nogmaals wachten. Op zo'n momenten wens je toch dat die fietser overhoop gereden wordt, en dan maar klagen dat de autobestuurder in fout is. Het wordt met de dag erger met die fietsers. Fiets gewoon afschaffen :evil:

heb zo schoon voorbeeldje kunnen opnemen met dashcam app op smartphone, alleen kreeg ik de middelvinger en een kwaad gezicht (alsook was ze op hare gsm bezig)

https://www.youtube.com/watch?v=fzVvIZijkkw

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 17 dec 2018 15:05

Geen fietsoversteekplaats te zien in dat filmpje.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 dec 2018 15:08

Er wordt wel eens gezegd dat fietsers *tijdens* het oversteken op een oversteekplaats voor fietsers voorrang hebben. (Cfr https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... teekplaats : "Maar eenmaal ze op de oversteekplaats zijn, hebben ze wel voorrang.")

Is dit effectief zo?
Neen

Dit is een zeer dubbelzinnig stuk wegcode dat dringend dient te verdwijnen, en de voorrangsplicht bij oversteken (normaal gesproken een manoeuvre !) dient duidelijk gesteld te worden.
In Vlaanderen plaatst de wegbeheerder intussen massaal B1 en haaietanden ... zoals ook optioneel voorzien in de verkeerswetgeving om de ondergeschiktheid vd oversteekplaats beter aan te geven.


De overstekende fietser heeft "voorrang" indien deze zich met inachtname van art 43.3 op de oversteekplaats begaf
Punt is dat in dat geval de voorrangsplicht eigenlijk niet eens ter sprake kàn komen.
Een fietser die 43.3 naleeft, verleent feitelijk voorrang ...

Een fietser nog op de oversteekplaats is als er een auto aankomt, begaf zich niet met inachtname vh aankomende verkeer op de oversteekplaats.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 dec 2018 15:09

heb zo schoon voorbeeldje kunnen opnemen met dashcam app op smartphone, alleen kreeg ik de middelvinger en een kwaad gezicht (alsook was ze op hare gsm bezig)

https://www.youtube.com/watch?v=fzVvIZijkkw
Dat gaat om niet verlenen van voorrang bij een manoeuvre : rijbaan oversteken

Er is hier geen oversteekplaats voor fietsers (waarop de rijbaan oversteken dan weer géén manoeuvre is ... Cassatie)

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 17 dec 2018 15:56

heb zo schoon voorbeeldje kunnen opnemen met dashcam app op smartphone, alleen kreeg ik de middelvinger en een kwaad gezicht (alsook was ze op hare gsm bezig)

https://www.youtube.com/watch?v=fzVvIZijkkw
Dat gaat om niet verlenen van voorrang bij een manoeuvre : rijbaan oversteken

Er is hier geen oversteekplaats voor fietsers (waarop de rijbaan oversteken dan weer géén manoeuvre is ... Cassatie)

baan waarop ik rijd is een voorrangsbaan (had het moeten zeggen), is helaas een veelvoorkomend probleem op deze baan, zeker bij het begin en einde van de scholen

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 17 dec 2018 16:00

Een fietser nog op de oversteekplaats is als er een auto aankomt, begaf zich niet met inachtname vh aankomende verkeer op de oversteekplaats.
Niet mee eens. Op oversteekplaatsen in de nabijheid van een kruispunt zou je dan als fietser nooit meer over geraken wanneer er druk verkeer is.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 17 dec 2018 17:21

Niet mee eens. Op oversteekplaatsen in de nabijheid van een kruispunt zou je dan als fietser nooit meer over geraken wanneer er druk verkeer is.
Je moet voorrang verlenen voor je begint over te steken op fietsoversteekplaats
Dat is de manier waarop de rechtspraak er mee om gaat

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 17 dec 2018 20:57

Dat betwist ook helemaal niet, maar dat is iets anders dan wat je eerder poneerde.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 19 dec 2018 14:35

Dat betwist ook helemaal niet, maar dat is iets anders dan wat je eerder poneerde.
Neen dat is het niet.

Als de nieuwe wegcode er toch nog zou doorkomen - ik verwacht, en hoop uit de grond van mijn hart van niet- is daar helaas niets aan veranderd ...

Maar de "nieuwe" formulering maakt wel duidelijk hoe de oversteekplaats gezien moet worden :

De fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die op het punt staan zich op een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen te begeven moeten voorrang verlenen aan de naderende voertuigen.

De naderende bestuurders moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich, conform de vorige alinea, op de oversteekplaats bevinden, toelaten het oversteken te beëindigen;


Wat dus een situatie creëert die niet kàn:
Een voertuig kan niet moeten vertragen om fietsers toe te laten verder over te steken - dwz dat de fietser de eerste alinea niet opgevolgd heeft, en zich dus niet conform op de oversteekplaats bevind, waardoor de tweede alinea zinloos is ...

Knoop doorhakken en duidelijk stellen "géén voorrang op (brom)fiets oversteekplaats" was te moeilijk blijkbaar ...

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 19 dec 2018 16:47

Ik kan je zo een paar plaatsen aanwijzen waar dat wél kan.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 19 dec 2018 20:22

Ik kan je zo een paar plaatsen aanwijzen waar dat wél kan.
Wat houd je tegen :?:

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#15 , 19 jan 2019 08:40

Een fietser nog op de oversteekplaats is als er een auto aankomt, begaf zich niet met inachtname vh aankomende verkeer op de oversteekplaats.
Niet mee eens. Op oversteekplaatsen in de nabijheid van een kruispunt zou je dan als fietser nooit meer over geraken wanneer er druk verkeer is.
Da moet je maar eens leren om als fietser ook geduld te hebben en te wachten net zoals autobestuurders moeten wachten op plaatsen waar veel fietsers zijn en ze voorrang hebben zoals bvb aan scholen. Ik heb het geluk ' morgen drie ronde punten te moeten nemen om naar het werk te gaan. Op geen van de drie hebben de fietsers voorrang en ik maak er een sport van om ze de stuipen op het lijf te jagen. Niet omdat ik ze perse tegen de grond wil hebben (alhoewel) maar om proberen hen te doen beseffen dat hun gedrag vrij arrogant is en ze moeten ophouden door te denken dat ze ethisch op een hoger niveau staan omdat ze met ne fiets rijden (dit gedrag begint men te vermoeden bij bvb de fietsende bewoners van Gent) en men zomaar overal mag door fliten. Je moet je maar eens begeven in het verkeer van bvb R'dam en A'dam. Daar regeert Meneer Fiets maar dan wel op een heel foute wijze. Is het dat wat we willen ?. Het voorbeeld hier boven met rood licht en zelfs geen voorrang hebbende is dus typerend.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”