Ik moet getuigen bij de politie

Hughes
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ik moet getuigen bij de politie

#1 , 15 dec 2018 10:06

Ik moet getuigen bij de politie voor een verkeersongeval. Alhoewel het slachtoffer een vriend van mij is, ben ik opgeroepen door de dader. Ik ga echter niet volledig akkoord met het verhaal dat het slachtoffer vertelt en naar mijn inziens heeft de dader ook geen schuld maar ligt de verantwoordelijkheid bijna volledig bij het slachtoffer.

Ik wens hierover ook gewoon eerlijk te getuigen. Mijn vraag is: Indien blijkt dat het verhaal van het slachtoffer niet klopt nav mijn getuigenis, wordt dit dan ook meegedeeld aan het slachtoffer achteraf? En kan hij achteraf mijn getuigenis inkijken?

Voor alle duidelijkheid, ik ben van plan om gewoon de waarheid te vertellen, wat de uitkomst ook zal zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 15 dec 2018 11:55

U wordt gevraagd als getuige, dus om te getuigen over wat u gezien en/of waargenomen hebt.

Niet om één of ander verhaal te bevestigen. Ik neem aan dat partijen daar wel kunnen kennis van nemen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2018 12:14

Als het parket het dossier afsluit kan elke partij toestemming vragen om het strafdossier in te zien, en zal ze daarin uw getuigenverklaring terugvinden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 dec 2018 18:34

naar mijn inziens heeft de dader ook geen schuld maar ligt de verantwoordelijkheid bijna volledig bij het slachtoffer.
Het is fout om de enige of ergst getroffene als "slachtoffer" te zien, en de andere als "dader" ... een fenomeen dat bvb ook nogal snel opduikt bij ongevallen met fietsers.
Ik wens hierover ook gewoon eerlijk te getuigen.
Enige juiste keuze :!:

Gerlof R
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 dec 2018 12:37

Let wel, zoals het al eens in de volksmond gezegd weze te worden.. "Snitches get Stitches".

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 21 dec 2018 13:12

Let wel, zoals het al eens in de volksmond gezegd weze te worden.. "Snitches get Stitches".
Dit is een juridisch forum, laten we dan ook de voorkeur geven aan advies gebaseerd op de Wet, niet op vermeende street rules.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 dec 2018 14:26

Inderdaad niet puur juridisch relevant, maar Gerlof R heeft wel een punt. TS moet wel de waarheid vertellen, maar dit kan wel eens het einde van de vriendschap betekenen. Je kan dan wel zeggen "wil je zo iemand dan als vriend?", maar bon...

Kan je zo'n getuigenis weigeren? Je riskeert immers bepaalde gevolgen als je gaat getuigen, terwijl je op zich geen betrokken partij bent. Waarom zou jij enig risico moeten nemen terwijl jij geen aandeel in het gebeuren hebt? Omdat het uw burgerplicht is? 'k Vind dit toch wel een vraag waard, eerlijk gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”