Aanhangwagen

Bruno94
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Aanhangwagen

#1 , 01 dec 2018 18:01

Beste
Ik heb een aanhangwagen (ongeremd )maar ik heb daar geen papieren van ofzo er hangt wel een plaatje op met het merk en de chassisnummer maar er is een stukje af en er staat dus geen gewicht op wat moet ik nu doen ?heb ik daar papieren voor nodig ?
Gr bruno

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 01 dec 2018 22:40

Een ongeremde aanhangwagen, met een MTM 750kg heeft voor zover ik weet geen papieren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 dec 2018 08:00

En je moet er ook niet met naar de keuring
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bruno94
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2018 09:49

En als hij ongeremd is word hij dan beschouwd als een aanhangwagen van 750 kg want de remork zelf weegt al 500 kg dus ik denk dat het vroeger een geremde was aan de as te zien

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 dec 2018 10:23

Ja dit zal keuring worden, tenzij je nooit meer dan 200 kg ga laden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bruno94
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 dec 2018 10:38

En hoe kan ik hem dan laten keuren want er zijn geen papieren van ?

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 02 dec 2018 12:06

Keuren zal niet lukken want je hebt ondermeer het originele inschrijvingsbewijs nodig en het verlies daarvan kan enkel door de eigenaar die m t laatst ingeschreven had bij de politie gedaan worden. Je moet ook de nummerplaat kennen waarop hij ingeschreven was. Al helemaal hopeloos als hij uit het buitenland komt. Waarschijnlijk is hij ooit gestolen geweest ...

Ook moeten de remmen er terug onder.

Maw vergeet het maar. Kopen zonder papieren is hopeloos om t in orde te krijgen. Weet dat je serieus in de miserie zou zitten mocht je (zwaar) overladen (tov 750 kg) een serieus ongeval in fout tegenkomen.

Als er nog een identificatieplaatje/chassisnummer/merk aanwezig is kan je bij de invoerder terecht voor een gelijkvormigheidsattest maar daarmee heb je nog geen inschrijvingsbewijs.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 03 dec 2018 14:13

En als hij ongeremd is word hij dan beschouwd als een aanhangwagen van 750 kg want de remork zelf weegt al 500 kg dus ik denk dat het vroeger een geremde was aan de as te zien
Dat is dan een probleem ...

Je krijgt die aanhanger realistisch gezien niet meer gekeurd en dus ook niet meer ingeschreven > 750kg

Zelfbouw aanhangwagens waren wel toegelaten, en bestaande creaties blijven ook toegelaten:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/gsd3h2ojv

Maar het technisch aanpassen van een goedgekeurd voertuigtype was en is eigenlijk niet toegelaten.

Dus haal je best plaatje met chassisnummer er af, en zorg dat de aanhangwagen er duidelijk pre-2012 uit ziet .

Als je je tot die overblijvende 250kg kan beperken blijft die wel bruikbaar, maar 100% koosjer is het dus niet ....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”