Rijbewijs ingetrokken voor 15 dagen

Mayo Naise71
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rijbewijs ingetrokken voor 15 dagen

#1 , 29 nov 2018 14:50

Besten

Ik reed zaterdagavond van thuis weg, omdat er de laatste tijd veel spanningen zijn in het gezin. Ik verhuis dan ook binnen een week.
Ik had gedronken, maar besloot naar een plek te rijden, met m'n slaapzak in de auto. Toen ik aankwam op de plaats waar ik naar toe wilde en stil stond. Kwam er een combi op me af gereden. Ik stapte uit, wilde naar de andere deur gaan om m'n slaapzak te nemen. 2 agenten komen op me af en vragen wat ik doe. Ik vertel dat ik van huis kom en dat ik hier blijf staan.
1 van de agenten gelooft me niet, vraagt alle papieren en om te blazen. Hij zegt dat ik lieg dat ik net ervoor iets anders zei, terwijl ik nog heel goed weet wat ik zei. Hij beweert dus dat ik heb gezegd dat ik naar huis ging rijden. Dit is ook zo in z'n verklaring opgenomen. Vervolgens vraagt hij of ik ooit nog eens een positieve blaastest heb gehad, ik antwoord daarop dat dat zo is, maar dat het al zo lang geleden is dat ik het niet meer weet(toen was het net iets teveel op de ondergrens).
In de verklaring neemt hij echter op dat het minder dan 3 jaar geleden is!
Hij zegt dat ik na 15 dagen m'n rijbewijs kan gaan ophalen, en als ik voor m'n werk vervoer nodig heb, via de rechtbank kan gaan.
Als verzachtende reden noteert hij slechts: de thuissituatie.
Het is echt zo gebeurd, ik wilde niet meer rijden, had gedronken, dat geef ik toe, had boven de 70 promille, maar ik wist nog goed wat ik deed. Ik ben me ervan bewust dat dit niet goed is, dat rijden onder invloed niet goed is, maar ik was dat eigenlijk niet van plan. Ik drink verder ook niet, want daar werk ik te hard voor, m'n werk lijdt nu al onder m'n thuissituatie, ik zou het écht niet erger willen maken dan het al is! Wou gewoon thuis weg, om daar de rust te doen terug keren en niemand lastig te vallen.
Wat gaat er nu gebeuren, wat kan ik eventueel doen?
Er is sprake van boetes tot 2.000 EUR, ik verhuis, ik heb niet veel reserve om te starten, ik ben radeloos.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 29 nov 2018 16:10

1. Ik vermoed dat u 0.70 ual had ipv promille. Dat is 1.61 promille (>3 X de wettelijke limiet)
2. Indien u normaal niet drinkt bent u bij 1.61 behoorlijk dronken. Is dit weerhouden? Indien ja is het niet ok dat ze jou een antwoord formulier laten invullen.
3. U had wel degelijk gereden onder invloed. Dat geeft u ook toe.

Mayo Naise71
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2018 16:15

Wat bedoelt u met weerhouden? Ik kijk straks na in welke eenheid het uitgedrukt staat.
Ik geef toe dat ik dronken was ja. Maar dit is niet van m'n gewoonte, en nu heb ik al helemaal m'n les wel geleerd, vraag is, wat moet ik nu doen, kan ik doen? Na 15 dagen m'n rijbewijs ophalen, en daarna een boete krijgen van mss 2000 EUR krijgen, serieus afzien en maar braaf betalen?
Buiten het feit dat de agent aangekruist heeft dat ik minder dan 3 jaar geleden ook positief heb geblazen, terwijl het langer geleden is, staan er nog een heleboel zaken in aangekruisd die niet kloppen, en die hij me ook niet heeft gevraagd.
Ik was helemaal uit m'n lood geslagen, meer van het feit dat dat gebeurde én met de situatie thuis, dan dat ik had gedronken.
Ik las ook dat je drie keer mag blazen, ik heb slechts 2 keer een test mogen doen. Ik lees nu ook overal dat ik had kunnen vragen om een dokter voor bloedproef, er is mij tijdens die controle op geen enkel recht gewezen geweest.

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2018 19:58

De eerste keer dat u geblazen heeft was de ademtest. Het resultaat hiervan is Safe / alarm of positief.

De volgende keer blazen is de ademanalyse, het resultaat hiervan is een cijfer met maateenheid mg/L UAL. Hierna mag u vragen om nogmaals te blazen. Als u een tweede geldige ademanalyse aflegt (en alleen dan) kan u vervolgens een bloedproef vragen als tegenexpertise.

Om een lager straf te hebben had uw tweede ademanalyse lager dan 0.65mg/l moeten zijn .... onmogelijk dus want dit zou geen geldig resultaat zijn.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 30 nov 2018 14:09

als er recidive zou zijn zal de rechter dat weten en u daarop veroordelen.
minimum boete is inderdaad 1600 euro zonder gerechtskosten. afhankelijk van uw verleden kan daar nog bijkomen.

bent u beginnend chauffeur? hoelang heeft u uw rijbewijs? mogelijks kan de rechter u bevelen, naast een verplicht rijverbod, uw theoretisch en praktijk examen opnieuw af te leggen en kan het terugkrijgen van uw rijbewijs gekoppeld worden aan medische testen. gezien uw voorgeschiedenis is dit zeker een optie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 nov 2018 14:34

Ik geef toe dat ik dronken was ja. Maar dit is niet van m'n gewoonte,
Tja, da's een excuus dat iedere politierechter al duizenden keren gehoord heeft, natuurlijk. Daar koop je niets voor.
en nu heb ik al helemaal m'n les wel geleerd, vraag is, wat moet ik nu doen, kan ik doen? Na 15 dagen m'n rijbewijs ophalen, en daarna een boete krijgen van mss 2000 EUR krijgen, serieus afzien en maar braaf betalen?
Ik zou inderdaad héél braaf afwachten. Vergeet niet dat u zwaar in fout was. Het beste wat u dus kan doen is uw fout toegeven, akkoord gaan met de straf die u opgelegd wordt, en hier uit leren voor de toekomst...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 nov 2018 18:29

Hij beweert dus dat ik heb gezegd dat ik naar huis ging rijden. Dit is ook zo in z'n verklaring opgenomen.
Als er een verklaring is, hoort dat UW verklaring te zijn ...
Heeft u dat ondertekend ?

Nu, of u wou vertrekken, of net aangekomen was, is hetzelfde : u reed, of wou gaan rijden onder invloed ...
Hij zegt dat ik na 15 dagen m'n rijbewijs kan gaan ophalen,
Dat kan u dus doen, maar euh :
Ga niet (zelf) met de auto ... :!:

Dagvaarding voor de politierechtbank volgt nadien nog.

Ik geef toe dat ik dronken was ja.
Dat staat hopelijk NIET in een ondertekende verklaring ?
Testjes moeten doen om te zien of je dronken was ?

Buiten het feit dat de agent aangekruist heeft dat ik minder dan 3 jaar geleden ook positief heb geblazen, terwijl het langer geleden is, staan er nog een heleboel zaken in aangekruisd die niet kloppen, en die hij me ook niet heeft gevraagd.
Hoe lang dat geleden is, kan het Parket wel uitvissen.

Welke zaken kloppen er zoal niet ?
Die zal u moeten protesteren



Ik las ook dat je drie keer mag blazen, ik heb slechts 2 keer een test mogen doen
.
Dat is normaal
Test & analyse

Ik lees nu ook overal dat ik had kunnen vragen om een dokter voor bloedproef, er is mij tijdens die controle op geen enkel recht gewezen geweest.
Als u niet kan blazen
Met extra kosten voor uzelf ...

Er is sprake van boetes tot 2.000 EUR,
Maal 8, de opdeciemen ...

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /460-t4hs5

Artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Dat wordt 1600 tot 16000 € ifv alcoholconcentratie, voorgeschiedenis, schuldinzicht, ...

Daar komt nog bij:
200 € bijdrage voor zgn Slachtofferfonds
Gerechtskosten


Bijkomende bestraffing is ook nog mogelijk:
`

Verval van het recht tot sturen aka "rijverbod" (bij dronkenschap: minstens een maand, tot 5 jaar en mogelijk voorgoed)

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; (...)



Het herstel in dat recht kan afhankelijk gemaakt worden van herstelonderzoeken


§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.



Alcoholslot - op zichzelf , of bovenop een niet-definitieve vervallen verklaring :

U zit dichtbij de grens voor oplegging hiervan (1,8 ‰ of 0,78 mg/L

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... s5#art37-1

Artikel 37/1

§ 1. In geval van een veroordeling wegens overtreding van artikel 34, § 2, artikel 35 in geval van dronkenschap of van artikel 36, kan de rechter, indien hij geen definitief verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreekt of geen toepassing maakt van artikel 42, voor een periode van ten minste één jaar en ten hoogste drie jaar of levenslang, de geldigheid van het rijbewijs van de overtreder beperken tot alle motorvoertuigen die zijn uitgerust met een alcoholslot, op voorwaarde dat de overtreder als bestuurder voldoet aan de voorwaarden van het in artikel 61quinquies, § 3, bedoelde omkaderingsprogramma.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”