fietsers zonder de lichten aan

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

fietsers zonder de lichten aan

#1 , 29 nov 2018 13:38

Hallo,

Gisteren had ik bijna een hartverzakking toen ik op een volledig onverlichte baan een fietser met mijn auto moest ontwijken.
Ik reed 60 waar 70 toegelaten was.

De fietser reed keurig langs de kant (geen fietspad)
Maar....
De fietser had geen lichten aan en had niets reflecterents als kledij.
Dit voorbeeld zou ook kunnen voor voetgangers. Zo ken ik er ook 1 die dagelijks gaat wandelen bij valavond zonder iets reflecterends te dragen. Zeer gevaarlijk en onverantwoord.

Wat als ik de jongen had aangereden? Was ik dan sowieso in fout wegens aanrijden zwakke weggebruiker ?
Of is er ook een deel schuld voor de zwakke weggebruiker?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 29 nov 2018 14:04

Wat als ik de jongen had aangereden? Was ik dan sowieso in fout wegens aanrijden zwakke weggebruiker ?
Je moet onderscheid maken tussen de verzekeringsafwikkeling, en de strafrechtelijke schuld.

Dehaene heeft ooit - als verdoken besparingsmaatregel - de "objectieve aansprakelijkheid" van motorvoertuigen ingevoerd, waardoor hun verzekering opdraait voor de medische kosten van "zwakke weggebruikers", ongeacht wie het ongeval veroorzaakte.

Daardoor is bij mensen het foute idee ontstaan dat zwakke weggebruikers "altijd in hun recht zijn"
Maar strafrechtelijk is daar niets van aan ...

Of is er ook een deel schuld voor de zwakke weggebruiker?
Uiteraard, mogelijk zelfs volledig :!:

Fietser maakt een fout door onverlicht rond te rijden.
Die fout van de fietser staat in direct oorzakelijk verband met het ongeval.
Je kan niet ontwijken wat je niet kan zien ...

artemis
Berichten: 3293

#3 , 29 nov 2018 14:32

Of is er ook een deel schuld voor de zwakke weggebruiker?
Uiteraard, mogelijk zelfs volledig :!:

Fietser maakt een fout door onverlicht rond te rijden.
Die fout van de fietser staat in direct oorzakelijk verband met het ongeval.
Je kan niet ontwijken wat je niet kan zien ...
Inazuma, maar hoe zit het dan met de bewijslast in dit geval?

Bv bij een fiets met dynamo geraken de contactdraadjes makkelijk los waardoor de lichten eventueel niet kunnen werken.
Na een aanrijding is het goed mogelijk dat een perfect aangesloten dynamo niet meer zal werken. Maar voor hetzelfde geld werkte die voor de aanrijding ook al niet.
De fietser zou dan kunnen beweren 'mijn lichten werkten maar zijn door het ongeval stukgegaan', terwijl ze mogelijk niet werkten.
Als er geen getuige is?

Met batterijverlichting op een fiets zullen er zich dan weer andere problemen kunnen voordoen. Daar ben ik minder van op de hoogte want ik fiets nog met een dynamo :)

Reclame

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2018 15:37

Als je bewijslast eist van de bestuurder, vraag ik mij toch af of het slachtoffer (fietser) niet van slechte wil is en een poging doet om zijn verantwoordelijkheid te ontlopen...

1/Hoeveel fietsers rijden er met defecte lichten s'avonds en /of zonder reflecterende kledij en dat ook wel weten ? (ik ben jong geweest en was toen ook geen goed voorbeeld)
2/Hoeveel autobestuurders rijden er rond die fietsers willen omverrijden?


Ik hoop van harte dat er meer van groep 1 zijn dan van groep 2.


1/Je kan aanhalen dat de bestuurder verstrooid was, maar zo veel dingen buiten de wagen die verstrooiing geven is er in het pikdonker niet.

2/Tenzij die smartphone waar je naar kunt kijken in de wagen, maar dat is echt niet eenvoudig als het pikdonker is en geen snelle referenties zijn als je even naar buiten kijkt. Je zal snel in de berm rijden. (testje :loop eens door uw huiskamer, kijkend op uw smartphone zonder de lichten aan te steken in de woning => pijnlijke oefening)

3/ Overdreven snelheid. Maar ook dat is moeilijker en gigantisch vermoeiend als het pikdonker is.

4/ drugs en drank : dat is eenvoudig te controleren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 nov 2018 16:13

Een ongevallenexpert kan zien of het fietslampje brandde op het ogenblik van de aanrijding en ook daardoor is stukgegaan. Blijkbaar kunnen ze zien dat de gloeidraden van het lampje zijn stukgegaan door de impact.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 29 nov 2018 16:19

Een ongevallenexpert kan zien of het fietslampje brandde op het ogenblik van de aanrijding en ook daardoor is stukgegaan. Blijkbaar kunnen ze zien dat de gloeidraden van het lampje zijn stukgegaan door de impact.
Gloriedraad? Is tegenwoordig niet alles led? Verblindende leds vaak.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 nov 2018 20:14

Inazuma, maar hoe zit het dan met de bewijslast in dit geval?
Niet anders dan anders
Wie beweert, moet bewijzen ...
De fietser zou dan kunnen beweren 'mijn lichten werkten maar zijn door het ongeval stukgegaan', terwijl ze mogelijk niet werkten.
Je kan zien aan het breukvlak of een gloeidraad brandde toen die stuk ging, of niet

Met batterijverlichting op een fiets zullen er zich dan weer andere problemen kunnen voordoen.
Die kan achteraf aangezet worden bvb ...

ik fiets nog met een dynamo :)
Zonder licht als je stil staat ?
Da's niet slim ... en je moet ook nog harder trappen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”