Onterechte parkeerretributie??

denlybie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Onterechte parkeerretributie??

#1 , 27 nov 2018 16:32

Ik ben eigenaar van een elektrisch voertuig en had dit op geparkeerd op een parkeerplaats specifiek voorzien voor elektrische voertuigen, op de parkeerstrook aangeduid door het speciale symbool. Mijn voertuig was gekoppeld aan een laadpaal. Toen ik terugkwam aan mijn voertuig trof ik een parkeerretrubitie van 30€ rond de ruitenwisser aan omdat ik blijkbaar in een betalende zone stond (Gent, Sint-Amandsstraat).
Ik had me echter op voorhand via internet geïnformeerd omtrent het parkeren van elektrische voertuigen en had via deze link http://www.vvsg.be/Omgeving/Mobiliteit/ ... uigen.aspx gelezen dat de blauwezone/betalende zone niet geldt voor de parkeerplaats voor elektrische voertuigen, want dit wordt beschouwd als plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregel is voorzien, tenzij er een onderbord voorzien is dat aangeeft dat blauwe zone /betalend parkeren wel geldt. Dit onderbord is op de parkeerstrook niet voorzien zodat ik van de veronderstelling was reglementair geparkeerd te staan.
Ik heb mijn verweer via mail en het speciale webformulier laten kennen aan de stad Gent, dienst Parkeerheffingen doch kreeg ik als antwoord dat specifieke plaatsen voorbehouden enkel voor elektrische wagen niet bestaan, wat betekent dat mijn verweer dus onterecht is.
Ik ben echter in kennis dat er wel plaatsen zijn, enkel voorbehouden voor elektrische voertuigen => zie wegcode :
KB 01.12.1975 Art. 5 + 65.5.1 + Art. 70.2.1.3° - E9a + h). Art. 5. De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van [...] [het algemeen] reglement [op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg] zijn aangebracht. Art. 65.5.1. Aan de verbodsborden en de borden betreffende het parkeren kan de zonale geldigheid worden gegeven.Hun betekenis blijft ongewijzigd. Art. 70.2.1.3°. Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen. Bord E9a. Parkeren toegelaten. h) een onderbord waarop het [...] symbool [contrastekker] is afgebeeld, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische voertuigen. De categorie van voertuigen mag worden afgebeeld op dit onderbord [...]. Meerdere categorieën van voertuigen mogen op dit onderbord worden vermeld

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 27 nov 2018 16:54

Stond er enkel een symbool op de grond of was er ook een verkeersbord op een paal aanwezig? En stond het symbool op een apart onderbord?

denlybie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2018 17:43

Het symbool staat op de grond, zonder verkeersbord maar het symbool is een verkeersteken en de link op vvsg zegt duidelijk : "6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.
Dit betekent dat de blauwe zone / betalende zone niet geldt voor de parkeerplaats voor elektrische voertuigen, want dit wordt beschouwd als "plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien".
Haaientanden bvb zijn ook verkeerstekens op de grond en hebben evenveel waarde zowel met als zonder verkeersbord.

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 27 nov 2018 18:55

Het symbool staat op de grond, zonder verkeersbord maar het symbool is een verkeersteken en de link op vvsg zegt duidelijk : "6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.
Dit betekent dat de blauwe zone / betalende zone niet geldt voor de parkeerplaats voor elektrische voertuigen, want dit wordt beschouwd als "plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien".
Haaientanden bvb zijn ook verkeerstekens op de grond en hebben evenveel waarde zowel met als zonder verkeersbord.
Met dat verschil dat haaientanden in de wegcode staan.

In de wegcode staat nergens iets over een symbool op de grond ivm elektrische voertuigen. Die wegmarkeringen hebben geen enkele juridische waarde en vormen aldus geen grond voor de uitzondering waarop u zich wenst te beroepen.
Het is wel verwarrend en minstens onduidelijk.

denlybie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2018 19:12

Niet alleen verwarrend en onduidelijk...ook onlogisch want de laadplaatsen zijn niet altijd altijd in de omgeving waar je moet zijn dit in combinatie met de afstand tot parkeermeters, is de auto al dan niet opgeladen wanneer de parkeertermijn is afgelopen....pfff en ik dacht dat een elektrische wagen gepromoot werd...in Gent dus niet.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 nov 2018 19:44

Het symbool staat op de grond, zonder verkeersbord maar het symbool is een verkeersteken .
De reglementering inzake betalend parkeren geldt er dus, omdat er geen parkeerbord wat anders aangeeft.

Stad Gent misleidt u door het niet-reglementair aanbrengen van een bestaand verkeersteken als wegmarkering - terwijl dat verkeersteken er niet staat als verkeersbord.

Dat is enkel voorzien op de rijbaan, als herhaling van verkeersborden:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /263-art77
77.3. Witte opschriften op de rijbaan mogen de door verkeersborden gegeven aanwijzingen herhalen.


Gent schendt hiermee ook Art 1 van het MB inzake de plaatsing van verkeerstekens:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 6/852-art1

Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.


Er is geen dergelijk teken bepaald als wegmarkering, maar deze wegmarkering geeft wél een bestaand verkeersbord weer, echter zonder dat de betekenis ervan aan de markering gekoppeld wordt.

Het op de grond aangebrachte verkeersteken, geeft dus niet de aanwijzing waarop het eigenlijk betrekking hoort te hebben, en is dus verboden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 27 nov 2018 19:51

Ik heb mijn verweer via mail en het speciale webformulier laten kennen aan de stad Gent, dienst Parkeerheffingen doch kreeg ik als antwoord dat specifieke plaatsen voorbehouden enkel voor elektrische wagen niet bestaan, wat betekent dat mijn verweer dus onterecht is.
Die bestaan uiteraard wél ...

Het zijn de borden van de reeks E9x :

E9a
Afbeelding


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /253-art70

70.2.1. Verkeersborden voor parkeer- en stilstandverbod, verkeersborden voor beurtelings parkeren en verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.

3° Verkeersborden die het parkeren toelaten of regelen.

h) Een onderbord waarop het hiernavolgend symbool is afgebeeld, duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor elektrische voertuigen.

Afbeelding
Elektrische voertuigen.

De categorie van voertuigen mag worden afgebeeld op dit onderbord.

Voorbeeld :
Afbeelding

Meerdere categorieën van voertuigen mogen op dit onderbord worden vermeld.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 nov 2018 19:54

Haaientanden bvb zijn ook verkeerstekens op de grond en hebben evenveel waarde zowel met als zonder verkeersbord.
Haaientanden zonder bijhorend bord B1 hebben géén waarde :!: (Cassatie)

De wegmarkering geeft aan waar men tgv de B1 voorrang dient te verlenen
Maar bepaalt op zichzelf niets inzake voorrang ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 27 nov 2018 19:55

Beseffen ze in Gent dat iedereen op deze manier vrolijk aan die laadpaal (betalend) mag komen parkeren :?:

Wat de zin ervan volledig onderuit haalt natuurlijk ...

Issued
Berichten: 1227

#10 , 27 nov 2018 20:41

Haaientanden bvb zijn ook verkeerstekens op de grond en hebben evenveel waarde zowel met als zonder verkeersbord.
Haaientanden zonder bijhorend bord B1 hebben géén waarde :!: (Cassatie)

De wegmarkering geeft aan waar men tgv de B1 voorrang dient te verlenen
Maar bepaalt op zichzelf niets inzake voorrang ...
En ook niet die mini B1 bordjes die ze nu op fietspaden aan het plaatsen zijn.

denlybie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 nov 2018 21:49

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben zelf politie inspecteur (weliswaar niet op de baan) en als zelfs ik hieromtrent niet onmiddellijk een antwoord had, hoe moet dit voor de gewone burger zijn?
Uit de commentaren kan ik hetvolgende besluiten:
- gezien de wegmarkering geen waarde heeft => de retributie betalen om aanmaningen en dagvaardigingen te vermijden.
- overwegen om een pv op te stellen tegen stad Gent wegens Art 1 van het MB
- de volgende rit naar Gent:
=> informeren naar blauwe zone/betalend parkeren
=> wanneer laadplaats gevonden kijken of er al dan niet parkeerborden staan met onderbord h (elektrische voertuigen)
=> indien ja : oef ik mag elektrisch laden zonder een retributie te riskeren
=> indien nee : andere laadplaats zoeken of parkeergeld betalen en regelmatig eens terugkeren om bij te
steken

Het gaat me eigenlijk ook niet om die 30€ (die mogen ze steken waar de zon niet schijnt of ze kunnen er hun illegaal stadion in Gent mee betalen) maar hoe absurd is dit allemaal wanneer elke parkeerplaats aan een ander reglement vast hangt

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 28 nov 2018 17:43

En ook niet die mini B1 bordjes die ze nu op fietspaden aan het plaatsen zijn.
Die mini-bordjes (afmetingen minimaal 30cm) gelden enkel voor (brom)fietsers

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 28 nov 2018 17:53

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben zelf politie inspecteur (weliswaar niet op de baan) en als zelfs ik hieromtrent niet onmiddellijk een antwoord had, hoe moet dit voor de gewone burger zijn?
Die betaalt maar ...

Veel PVs van uw collega's zijn ook onterecht (ik zit intussen aan 4 op 5 ... allemaal succesvol betwist)

Uit de commentaren kan ik hetvolgende besluiten:
- gezien de wegmarkering geen waarde heeft => de retributie betalen om aanmaningen en dagvaardigingen te vermijden.
Gezien het een retributie is, komt dat voor de vrederechter.

Je kan daar de misleiding en onterecht plaatsen van een wegmarkering aanbrengen .

Of het werkt ?
Ik heb niet veel op met de doorsnee verkeerskennis van vrederechters ... maar sommigen zijn lichtelijk allergisch voor parkeerretributies en parkeerbedrijven :wink:
- overwegen om een pv op te stellen tegen stad Gent wegens Art 1 van het MB
Steden zijn recent rechtspersonen geworden, en kunnen dus rechtstreeks ter verantwoording geroepen worden.
Voordien moest je een schepen of burgemeester aanpakken ...


PVs tegen steden of gemeenten wegens MB 11/10/76 zijn zeldzaam, en naar ik off the record vernomen heb, niet meteen bevorderlijk voor de carrière binnen een PZ (zwaar gesubsidieerd door de overtreder ...)

Het gaat me eigenlijk ook niet om die 30€ (die mogen ze steken waar de zon niet schijnt of ze kunnen er hun illegaal stadion in Gent mee betalen) maar hoe absurd is dit allemaal wanneer elke parkeerplaats aan een ander reglement vast hangt
Er zijn 500+ borden, onderborden, bepalingen, voorwaarden, ... die het parkeren regelen


Hier in Lier schrijven ze zelfs retributies uit waar er wél een parkeerbord voor elektrische voertuigen staat binnen een zone betalend parkeren ...
Die parkeerwachters, zijn niet van de snuggersten, slecht opgeleid, en onder schrijf-druk (zie Pano reportage)

Blaatpraat
Berichten: 3795

#14 , 28 nov 2018 18:43

Even gedeeltelijks kapen:
Dus als ik het goed begrijp, als er een oplaadpunt is, en bij het parkeervak staat er een bord E9a, met onderbord "elektrisch opladen", dan mag je hier gratis parkeren ook al zit je in een blauwe zone / betalende zone?
Met als uitzondering dat er nog een onderbord is, die expliciet stelt dat je een schijf moet leggen of betalen weliswaar.

Dus:
Afbeelding
Hier mag je gewoon parkeren, zonder meer (mits je een elektrisch voertuig hebt)?

Indien bovenstaande klopt, kan een politiereglement dit overrulen?

Issued
Berichten: 1227

#15 , 28 nov 2018 19:47

Hier mag je gewoon parkeren, zonder meer (mits je een elektrisch voertuig hebt)?

Indien bovenstaande klopt, kan een politiereglement dit overrulen?
1: ja inderdaad
2: neen, Brasschaat heeft dat geprobeerd met bermparkeren en dat is lelijk in hun gezicht ontploft.
https://m.hln.be/regio/brasschaat/recht ... ~a6eefc41/
Die mini-bordjes (afmetingen minimaal 30cm) gelden enkel voor (brom)fietsers
Kan je daar even een bron van geven? Ik vind het zelf niet zo direct terug.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”