Alcoholopname in het verkeer

Timco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Re: Alcoholopname in het verkeer

#16 , 21 nov 2018 16:21

Een snelle check op de alcoholtester leert dat u, als man, met uw gewicht, 4 glazen wijn moet gedronken hebben op een uur tijd om boven de 0,8‰ te geraken.
M.i. is hier geen sprake van een "foute inschatting" ...
Zou zomaar eens goed kunnen. Daarom drink ik voortaan gewoon niets meer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 nov 2018 16:32

Ik weeg zo'n 65 kg, wat jij op kan aan alcohol verschilt hoogstwaarschijnlijk met die van mij.
Hierboven zeg je dat het goed mogelijk is dat je 4 glazen gedronken hebt, terwijl het in een vorige bericht er nog maar 2 waren. Als je al niet meer weet hoeveel glazen je gedronken hebt, zijn het er ZEKER te veeel! :evil:
Daarom vind ik dat men beter alcohol in het verkeer kan afschaffen i.p.v. ongecontroleerd (hetgeen u ook doet) een inschatting maken.
Bij mij is het niet "ongectonroleerd". Ik weet dat ik met twee glazen bij een uitgebreid etentje, totaal geen risico loop. Ik hou het ook bij die twee glazen en ga niet bij elke gang van het diner een volledig glas wijn drinken. Dat laatste zou ongecontroleerd en onverantwoord zijn, maar dat doe ik dus héél bewust niet. In mijn geval kan je dus niet over "ongecontroleerd" of "foute inschatting" spreken. En zoals ik al zei: moest de wet wijzigen (door pipo's zoals jij) naar 0,0 promille, dan zal ik ook dit laatste twee glazen laten. Maar zoals eerder gezegd zou het jammer zijn dat mensen die verantwoord met alcohol kunnen omgaan, dat éne of die twee glaasjes ook moeten laten, omdat er anderen, zoals jij, totaal niet kunnen inschatten wat al dan niet te veel drinken is... :roll:
Mocht ik me bewust zijn van het feit dat ik effectief te veel had gedronken was ik niet op de baan geweest.
Dus jij drinkt 4 glazen op korte tijd en bent je niet bewust van het feit dat je wel eens te veel zou kunnen op hebben? Mensen toch. Laat maar een alcoholslot installeren op uw wagen, zou ik zeggen... :roll: :roll: :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 21 nov 2018 16:48

Ook als je zwaarder bent dan andere personen dit kan zeer veel schelen een man van 110 kg tegen over een man van 60 kg , is een dag en nacht verschil, de man van 110 kg geeft enkele liters bloed meer dan deze van 60 kg, gewicht en Tijd spelen een grote rol, ik persoonlijk heb altijd blaaspijpjes bij, en normaal drink ik een aperitief en een halve fles wijn, en daar zou nog iets bij kunnen !, we zitten dan ook 1 1/2 uur in de week en op zaterdag en zondag is dit een uur langer ., En ik heb potverdomme al veel moeten blazen nog nooit in overtreding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#19 , 21 nov 2018 16:49

Is dat hier eigenlijk het "Juridisch Forum" of het "Moraliteits Forum"?
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Issued
Berichten: 1227

#20 , 21 nov 2018 18:39

Is dat hier eigenlijk het "Juridisch Forum" of het "Moraliteits Forum"?
Inderdaad de juridische vragen van TS zijn nog niet beantwoord.
Wat is recidive?
Recidive is het begaan van een nieuwe overtreding binnen drie jaar na al veroordeeld geweest te zijn door een politierechter.



De overtredingen die voor deze regel van toepassing zijn, zijn de volgende:

Rijden onder invloed van alcohol en drugs
Rijden zonder geldig rijbewijs
Vluchtmisdrijf
Overdreven en onaangepaste snelheid
Gebruik van een radarverklikker
Overtredingen van 4e graad (vb. omkeren op de snelweg, aansporen tot overdreven snelheid)
Rijden zonder verzekering
Een minnelijke schikking is geen veroordeling, kan dus geen aanleiding geven voor recidive.

Voor de vraag IVM strafblad:

https://www.pauwelsadvocaten.eu/just-a- ... oe-kan-dat
Even lezen.

Timco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#21 , 22 nov 2018 07:20

Is dat hier eigenlijk het "Juridisch Forum" of het "Moraliteits Forum"?
Inderdaad de juridische vragen van TS zijn nog niet beantwoord.
Wat is recidive?
Recidive is het begaan van een nieuwe overtreding binnen drie jaar na al veroordeeld geweest te zijn door een politierechter.



De overtredingen die voor deze regel van toepassing zijn, zijn de volgende:

Rijden onder invloed van alcohol en drugs
Rijden zonder geldig rijbewijs
Vluchtmisdrijf
Overdreven en onaangepaste snelheid
Gebruik van een radarverklikker
Overtredingen van 4e graad (vb. omkeren op de snelweg, aansporen tot overdreven snelheid)
Rijden zonder verzekering
Een minnelijke schikking is geen veroordeling, kan dus geen aanleiding geven voor recidive.

Voor de vraag IVM strafblad:

https://www.pauwelsadvocaten.eu/just-a- ... oe-kan-dat
Even lezen.
Vriendelijk dank voor u bericht! Na idd veel moraalridders hun "zegje" heb ik eindelijk een antwoord.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 22 nov 2018 16:10

Jaja, geloof vooral dat een politierechter niet weet dat je ooit een minnelijke schikking voor rijden onder invloed gehad hebt, moest je ooit moeten voorkomen... Wees maar gerust dat de strafmaat navenant zal zijn. En wees maar zeker dat die politierechters veel grotere moraalridders zijn dan wij. Het enige verschil is dat zij u kunnen VEROORDELEN!

Het is wel duidelijk dat jij niet geleerd hebt uit die minnelijke schikking...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 22 nov 2018 16:44

Indien ik een volgende keer positief blaas kan er dan gesproken worden van recidive?
Recidive is er enkel in geval van herhaling NA VEROORDELING .

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 22 nov 2018 16:47

Ik zeg hak de knoop door en implementeer een alcohol verbod in heel België.
Waarom moeten anderen opdraaien omdat u zich niet kan inhouden :?:

Ik drink & rij al 30+ jaar
En je had me altijd mogen laten blazen ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 23 nov 2018 08:59

Indien ik een volgende keer positief blaas kan er dan gesproken worden van recidive?
Recidive is er enkel in geval van herhaling NA VEROORDELING .
Da's waar, maar het is niet omdat een vorige overtreding geregeld is met een minnelijke schikking, dat een politierechter met die vorige overtredingen geen rekening zal houden in het bepalen van de strafmaat. Hij zal geen straf voor recidive kunnen opleggen, maar weldegelijk de allerhoogste strafmaat voor de overtreding kunnen geven (die voor dronken rijden niet van de poes is), in plaats van een mildere straf op te leggen.

Dus als de vraag is: "is dit recidive?" moet je antwoorden "neen", maar als de vraag is "zal zo'n minnelijke schikking invloed hebben op de strafmaat bij een eventuele veroordeling voor de poltierechtbank?" wees dan maar zeker dat het antwoord "ja" is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 23 nov 2018 09:03

Ik drink & rij al 30+ jaar
En je had me altijd mogen laten blazen ...
Idem hier (maar 20+ jaar ipv 30+ ;-). En da's geen kwestie van "goed te kunnen inschatten". Da's kwestie van discipline. Ga ik op restaurant gaan eten en ga ik daar een paar uur zitten? Dan zijn twee glazen alcohol perfect OK. Ga ik eens een uurtje langs bij vrienden? Dan is één glaasje perfect OK, maar niet vlak voor ik terug vertrek. Etc, etc... Als je in de situatie zit dat je denkt "Mmm, zou dit éne glas nu te veel zijn of niet?" dan moet je er van uitgaan dat uw VORIGE glas al te veel was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#27 , 26 nov 2018 10:54

Da's waar, maar het is niet omdat een vorige overtreding geregeld is met een minnelijke schikking, dat een politierechter met die vorige overtredingen geen rekening zal houden in het bepalen van de strafmaat.
Zelf bij herhaalde veroordelingen (serie-overtreders met 10+ tot tientallen veroordelingen) wordt vaak niet eens de maximumstraf uitgesproken ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 26 nov 2018 12:06

Zelf bij herhaalde veroordelingen (serie-overtreders met 10+ tot tientallen veroordelingen) wordt vaak niet eens de maximumstraf uitgesproken ...
Het is nog altijd een politierechter die een straf uitspreekt, natuurlijk. Er zijn er die mild zijn, maar ik ken er een aantal (waaronder ééntje in mijn thuisstad Dendermonde) die in het geval van de TS er zijn hand niet voor al omdraaien om de absolute maximumstraf uit te spreken, indien hij voor hem iemand heeft die gereden heeft onder invloed, en merkt dat deze persoon ooit een minnelijke schikking gehad heeft voor rijden onder invloed.

Dus spreek je dan van een recidivist? Neen, in theorie niet. Kan een politierechter rekening houden met eerder minnelijke schikkingen? Ja! Een politierechter kan bij het uitspreken van de strafmaat rekening houden met alles wat hij relevant acht, dus ook met eerdere minnelijke schikkingen, waar hij weldegelijk van op de hoogte zal zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”