Alcoholopname in het verkeer

Timco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Alcoholopname in het verkeer

#1 , 21 nov 2018 13:31

Onlangs positief geblazen resultaat 6 uur rijbewijs kwijt en boete (minnelijke schikking van 600€). Zal dit verder opgenomen worden op het strafblad? Indien ik een volgende keer positief blaas kan er dan gesproken worden van recidive?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2018 13:36

Zal dit verder opgenomen worden op het strafblad?
Neen, maar de gegevens blijven wel in de databank van de politie zitten.
Indien ik een volgende keer positief blaas kan er dan gesproken worden van recidive?
Tuurlijk. Waarom, ben je nog van plan om met te veel op te rijden? Wat een vraag! Je bent één keer gepakt, ik hoop dat dit voldoende is! Jij bent al aan het plannen om een volgende keer onder invloed te rijden of zo? :evil:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Timco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2018 13:42

Nee ben niet meer van plan om te drinken en rijden. Ik ben eigenlijk voorstander voor een algemeen alcohol verbod in België. De grens tussen geïntoxiceerd rijden en net onder de wettelijke grens is wat mij betreft flinterdun. Ik zeg hak de knoop door en implementeer een alcohol verbod in heel België.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 21 nov 2018 13:56

Als je 600€ minnelijke schikking kreeg, zat je tussen 0.8 en 1.01 promille alc. of tussen 0,35-0,44 mg/l AOL. Dat is al niet meer "op de grens": die ligt op 0.5 promille.
De grens is idd flinterdun, en zo hoort het ook: ofwel zit je er onder, ofwel zit je erboven. Je zou misschien nog kunnen discussieren als je heeeeel dicht tegen de grens zou zitten, maar dat is bij jou NIET het geval.

't is trouwens niet omdat jij blijkbaar niet in staat bent te stoppen na een eerste (of tweede) drankje, dat iedereen daarvoor "bestraft" moet worden met een algemeen alcoholverbod.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 21 nov 2018 13:59

Daarover kan je inderdaad discussiëren; maar niets belet TS om zelf alcoholvrij te rijden, op eigen beslissing .

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2018 14:21

Inderdaad. Als je zelf niet kan inschatten bij hoeveel je boven de 0,5 zit, kan je beter voor jezelf beslissen om niets te drinken.

Maar zoals Milo72 zegt: als ik eens lekker ga eten met mijn vriendin kan ik op zo'n avond gerust een aperitiefje en een glaasje wijn drinken, en zal ik nog zeer zeker onder de 0,5 zitten (en daarna nog een stuk veiliger naar huis rijden dan sommige andere chauffeurs die misschien helemaal niets gedronken hebben). Wat mij betreft hoeft een algeheel alcoholverbod dus ook niet. Maar bon, moest het ooit wel ingevoerd worden, zal ik voor een alcoholvrij aperitief en water kiezen bij het eten... 't Is niet dat ik niet zonder kan, maar als ik mag kiezen: toch liever wijn bij het eten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Timco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2018 14:22

Daarover kan je inderdaad discussiëren; maar niets belet TS om zelf alcoholvrij te rijden, op eigen beslissing .
Zo is het! In ieder geval hoop ik dat men het geld van de boete gebruikt voor o.a. het aanleggen van deftige wegen.

Timco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 nov 2018 14:30

Inderdaad. Als je zelf niet kan inschatten bij hoeveel je boven de 0,5 zit, kan je beter voor jezelf beslissen om niets te drinken.

Maar zoals Milo72 zegt: als ik eens lekker ga eten met mijn vriendin kan ik op zo'n avond gerust een aperitiefje en een glaasje wijn drinken, en zal ik nog zeer zeker onder de 0,5 zitten (en daarna nog een stuk veiliger naar huis rijden dan sommige andere chauffeurs die misschien helemaal niets gedronken hebben). Wat mij betreft hoeft een algeheel alcoholverbod dus ook niet. Maar bon, moest het ooit wel ingevoerd worden, zal ik voor een alcoholvrij aperitief en water kiezen bij het eten... 't Is niet dat ik niet zonder kan, maar als ik mag kiezen: toch liever wijn bij het eten...
Bij mij identiek hetzelfde 1 aperitief en een glas rode wijn. Jammer genoeg ben ik vervroegd moeten vertrekken (familiefeest) en heb niets kunnen eten. Was ik van mening dat ik teveel gedronken had = absoluut niet! Zowel fysieke als mentale motoriek was prima! Wat mij betreft is er dus een groot onderscheid tussen stomdronken in je wagen stappen en mijn geval. Waarom alles niet eenvoudig maken en alcohol gewoon afschaffen.
Laatst gewijzigd door Timco op 21 nov 2018 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 nov 2018 14:31

Zo is het! In ieder geval hoop ik dat men het geld van de boete gebruikt voor o.a. het aanleggen van deftige wegen.
Ik hoop dat ze dit geld gebruiken voor de ondersteuning van verkeersslachtoffers die door dronken chauffeurs van de baan zijn gemaaid! :evil: :evil: :evil:

En als Milo72 gelijk heeft dat je boven de 0,8 zat, dan was dit niet van twee glaasjes, hé. Wees eerlijk...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 21 nov 2018 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Timco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 nov 2018 14:32

Ik hoop dat ze dit geld gebruiken voor de ondersteuning van verkeersslachtoffers die door dronken chauffeurs van de baan zijn gemaaid! :evil: :evil: :evil:
Inderdaad, daar zou ik ook vrede mee hebben!

Timco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 nov 2018 15:03

Ik hoop dat ze dit geld gebruiken voor de ondersteuning van verkeersslachtoffers die door dronken chauffeurs van de baan zijn gemaaid! :evil: :evil: :evil:
Inderdaad, daar zou ik ook vrede mee hebben!
Voor iemand die zelf drinkt en nog met de auto op baan gaat mag je de boze smileys gerust achter wege laten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 nov 2018 15:08

Voor iemand die zelf drinkt en nog met de auto op baan gaat mag je de boze smileys gerust achter wege laten.
Er is een verschil tussen op een avond die start om 19u00 en eindigt om 23u00 met veel eten erbij, twee glazen alcohol drinken, waarbij je bijlange niet aan 0,5 promille zal komen, zelfs nog niet een derde ervan, of achter het stuur kruipen met meer dan 0,8 promille, zoals jij gedaan hebt! Om aan 0,8 te komen, moet je op een uur tijd al een glas of 5 drinken als man...

En dan durf jij nog vragen stellen als: "Dit komt toch niet op MIJN strafblad" of "Wat zullen de gevolgen voor MIJ zijn als ik dit opnieuw doe?" "Laat ons hopen dat ze het geld gebruiken voor goede wegen zodat IK confortabeler kan rijden." Ik, ik, ik, zonder eens te denken aan wat de gevolgen voor anderen konden zijn toen je met 0,8 promille in de wagen stapte... :evil:

Als je zo'n dingen zegt, heb ik alle reden om boze smileys te zetten, zoveel ik er wil. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 21 nov 2018 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Timco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 nov 2018 15:20

Voor iemand die zelf drinkt en nog met de auto op baan gaat mag je de boze smileys gerust achter wege laten.
Er is een verschil tussen op een avond die start om 19u00 en eindigt om 23u00 met veel eten erbij, twee glazen alcohol drinken, waarbij je bijlange niet aan 0,5 promille zal komen, zelfs nog niet een derde ervan, of achter het stuur kruipen met meer dan 0,8 promille, zoals jij gedaan hebt! Om aan 0,8 te komen, moet je op een uur tijd al een glas of 5 drinken als man...

En dan durf jij nog vragen stellen als: "Dit komt toch niet op MIJN strafblad" of "Wat zullen de gevolgen voor MIJ zijn als ik dit opnieuw doe?" "Laat ons hopen dat ze het geld gebruiken voor goede wegen zodat IK confortabeler kan rijden."

Als je zo'n dingen zegt, heb ik alle reden om boze smileys te zetten, zoveel ik er wil. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Ik weeg zo'n 65 kg, wat jij op kan aan alcohol verschilt hoogstwaarschijnlijk met die van mij. Daarom vind ik dat men beter alcohol in het verkeer kan afschaffen i.p.v. ongecontroleerd (hetgeen u ook doet) een inschatting maken of je iets teveel hebt gedronken of niet. Mocht ik me bewust zijn van het feit dat ik effectief te veel had gedronken was ik niet op de baan geweest.

bosprocureur
Berichten: 6854

#14 , 21 nov 2018 15:25

Mocht ik me bewust zijn van het feit dat ik effectief te veel had gedronken was ik niet op de baan geweest.
Iemand die gedronken acht zich bijna altijd (super)bekwaam om te rijden. Geen objectief oordeel dus. :evil:

Milo72
Berichten: 1016

#15 , 21 nov 2018 15:40

Een snelle check op de alcoholtester leert dat u, als man, met uw gewicht, 4 glazen wijn moet gedronken hebben op een uur tijd om boven de 0,8‰ te geraken.
M.i. is hier geen sprake van een "foute inschatting" ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”