Camera's boven verkeerslichten

HSD72
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Camera's boven verkeerslichten

#1 , 21 nov 2018 10:51

Beste forumleden,

Is er iemand die mij kan vertellen welke nut camera's hebben die boven verkeerslichten staan? Klein, zwart met rood lamp. Door hoogstaande zon & vrachtwagen die just ernaast had geparkeerd had ik geen zicht op verkeerslicht en het zou kunnen dat ik net door rood ben gereden (zag het achteraf op mijn achteruitkijkspiegel)

Ten eerste: zijn die camera's in staat om foto's te nemen van nummerplaat bij rijden van rood licht?
Ten tweede: zijn bovenstaande 'argumenten' voldoende om een milde boete te krijgen indien ik het voor politierechtbank breng.


Mvg,

HSD

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 nov 2018 11:00

Ben je zeker dat het echt camera's zijn? Klinkt als sensoren die detecteren of er iemand op dat rijvak staat te wachten.

De prototypische roodlichtcamera's zitten in een typisch grijze bak flitspaal die naast de weg staat en de detectie gebeurt door lussen in het wegdek.
"sowieso" schrijf je zo.

HSD72
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2018 11:05

Wel ik ben er zeker van dt ieder chauffeur het wel honderden heeft gezien maar niet iedereen wat het exact is of doet. Zoals boven beschreven, hangt het pal boven verkeerslicht, zwart en constant brandend rood led.
Ik heb mijn twijfels over of het een soort van bewakingscamera's zijn of toch een camera die rood rijders detecteert... Tis te hopen dat het enkel sensoren zijn die iets anders detecteren dan foto's nemen.
Ben je zeker dat het echt camera's zijn? Klinkt als sensoren die detecteren of er iemand op dat rijvak staat te wachten.

De prototypische roodlichtcamera's zitten in een typisch grijze bak flitspaal die naast de weg staat en de detectie gebeurt door lussen in het wegdek.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 21 nov 2018 11:10

Is het zoiets?
Afbeelding

Dit zijn de optische detectoren die ik hierboven beschrijf, geen camera's.
"sowieso" schrijf je zo.

HSD72
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2018 11:12

Ja, inderdaad! Merci!

Is het zoiets?
Afbeelding

Dit zijn de optische detectoren die ik hierboven beschrijf, geen camera's.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2018 12:03

Dit zijn inderdaad sensoren die bepaalde lichten al dan niet op groen zetten. Als er bijvoorbeeld op de voorsorteerstrook om naar links af te slaan geen auto's staan, heeft het ook geen zin dat de groene pijl naar links oplicht in die "cycle". Die dingen nemen dus geen foto's.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 21 nov 2018 12:33

Detectie-systemen die de aanwezigheid van auto's aangeven, waardoor je groen krijgt.
Tegenwoordig vaak vervangen door inductielussen in de rijstroken.
Maar de sensors boven de lichten "kijken" verder dan de lussen doorgaans liggen.

Er zijn ook snelheidsmeters voor aankomend verkeer.
Sneller dan toegelaten, en licht gaat op rood.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”