Parkeerboete - geen herinnering ontvangen / geen bord aanduiding

BTWvragen
Topic Starter
Berichten: 17

Parkeerboete - geen herinnering ontvangen / geen bord aanduiding

#1 , 19 nov 2018 18:38

Ik heb een boete gekregen van een Brusselse gemeente voor parkeren zonder parkeerschijf. Deze vond ik in eerste instantie wel onder de ruit en wilde deze aanvechten omdat er geen bord stond aan het begin van die weg (en wel bij 3 andere straten 20 meter daar vandaan!). Ik ben echter vergeten dit te doen.

Nu krijg ik een rekening van een incassobureau. Daarin stond een verhoging omdat ik niet gereageerd had op een herinnering, alsmede de incassokosten, dus €25 werd €99. Ik heb geen herinnering ontvangen, dus ben het sowieso niet eens met de verhoging. VRAAG: Is het "woord" van de gemeente genoeg, of is enkel een aangetekende zending geldig als verhoging? Ze kunnen nog wel meer zeggen namelijk, maar ik heb gewoon niks ontvangen.

Ten tweede, de gemeente beroept zich nu op het feit dat er schijnbaar bij het binnenrijden van de parkeerzone borden staan. Die staan er ook, maar waarschijnlijk niet op alle plaatsen. Daarnaast hoe kan ik weten waar en wanneer die zone ophoudt? Als de gemeente zich beroept op het feit dat er borden aan het begin staan, dan vind ik dat ik me mag beroepen op het feit dat het volledig onduidelijk is waar de zone ophoudt omdat er geen borden op het einde staan.

Wat zijn de mogelijkheden hier?
a. qua geen herinnering te hebben otnvangen, maar wel een verhoging?
b. qua geldigheid "begin zone" bord dat dan maar voor het hele gebied zou moeten gelden.

Dank voor uw gedachten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 nov 2018 14:52

Zoek het gemeentelijk parkeerreglement op
Daarin staat de te volgen procedure (zowel voor de gemeente als voor u, bij bezwaar) en de kosten, ook bij niet-betaling.

Betalend parkeren is gedepenaliseerd
DWZ dat betwistingen uiteindelijk langs de vrederechter gaan.
In principe is het de eiser die daar moet bewijzen dat de retributie verschuldigd is.

Als u kan aantonen dat de blauwe zone reglementering
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /192-art27
niet aan alle toegangen tot die zone aangeduid werd, en ook niet ter plaatse aangeduid is, moet u normaal worden vrijgesproken ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 nov 2018 14:55

Daarnaast hoe kan ik weten waar en wanneer die zone ophoudt? Als de gemeente zich beroept op het feit dat er borden aan het begin staan, dan vind ik dat ik me mag beroepen op het feit dat het volledig onduidelijk is waar de zone ophoudt omdat er geen borden op het einde staan.
Een zonale reglementering moet aangegeven worden bij élke toegang tot die zone, en élke uitgang er van

Art 65.5
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /248-art65

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”