gebruik handelaarsplaat

stecace
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

gebruik handelaarsplaat

#1 , 16 nov 2018 19:59

Zonet in een discussie met agent vernomen dat ik enkel van ( mijn ) handelaarsplaat mag maken op voertuigen welke mijn eigendom zijn .
Dus het zou verboden zijn te rijden met een toevertrouwd voertuig (consignatie/ demonstratie/ proefrit na herstelling ) of aanbieden ter keuring ?
Het lijkt me sterk , ernstige handicap om beroep ( garagehouder /autohandel) verder uit te oefenen alleszins mocht dit zo zijn .
veel te vinden hoe z plaat te bekomen en wie er mee mag ryden maar over het verbodsgebruik voertuigen van derden leg ik de vraag hier voor .
Mag me aan controles hierop verwachten ( vond ik ook een zeer rare uitspraak ) met inbeslagname handelaarsplaat . best wel geintimideerd .mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2018 20:16

Deze agent heeft het bij het rechte eind

Wet op 8 Januari 1996 - Koninklijk besluit tot regeling van de inschrijving van de commerciële platen voor motorvoertuigen en aanhangwagens.

11.2. De personen die het beroep uitoefenen van detailhandelaar in motorvoertuigen of in aanhangwagens kunnen een inschrijving «handelaar» verkrijgen voor de voertuigen waarvan zij eigenaar zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 16 nov 2018 22:44

Je moet een onderscheid maken tussen een handelaarsplaat (Z) en een proefrittenplaat (ZZ). De handelaarsplaat is voor voertuigen waarvan je eigenaar bent. De proefrittenplaat om proefritten te maken en bv met een niet ingeschreven voertuig van een klant naar de keuring te gaan.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 nov 2018 09:44

Zolang TS niet kenbaar maakt of er nu Z is of ZZ op zijn plaat staat, zullen we het nooit weten en correct kunnen antwoorden.

stecace
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2018 10:58

Het is wel degelijk handelaarsplaat Z dus geen proefrittenplaat ZZ .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 nov 2018 11:00

Het is wel degelijk handelaarsplaat Z dus geen proefrittenplaat ZZ

.
Dus mijnheer de agent heeft gelijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stecace
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 nov 2018 11:13

heb het antw van den Lowie gelezen , voor zover ik begrijp gaat het over verkrijgen van handelaarsplaat , ben meer specifiek op zoek naar het gebruik ervan meer specifiek nav de agent zn uitspraak , wagens die uw eigendom zijn , het zou me verboden zijn wagens bvb ter keuring voor te ryden eigendom van derden hoewel deel van mn handelsactiviteiten . Welke wet zou ik overtreden ? Klant vraagt nazicht zn aangekochte wagen en verkoopskeuring bvb . Kreeg deze dreigende opmerking als pasagier bij een verkeerscontrole trouwens , compleet van onder de indruk , bezondig me dan al ca35 jaar op verkeerd pad ? net zoals 3/4 van de collegas in de sector ?

dus de agent heeft gelijk om .....gebaseerd op wettekst /artikel .....???

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 nov 2018 11:39


dus de agent heeft gelijk om .....gebaseerd op wettekst /artikel .....??

?
Het gaat over de wegcode en het KB van 8/01/1996 !!

Het gaat over art;11.2

Zie de link naar de wegcode !!!

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 30-hs2afd3
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 17 nov 2018 11:41

Handelaarsplaat dient om uw wagens van de ene vestiging naar de andere te rijden. Proefrittenplaats mag ook met andere wagens, maar heeft dacht ik een kilometerbeperking.

Beste beide aanschaffen dus. Voor een proefrittenplaat moet u ook geen bijkomende verkoopfacturen hebben.

stecace
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 nov 2018 15:39

bedankt voor de wettekst DENLOWIE .
artikel 11 ivm voorwaarden tot verkrijgen , Art 15 GEBRUIK , vind daar eveneens niets van voertuig dient eigendom te zijn .
Daar gaat nu letterlijk mn vraag over .
Collega s en merkvertegenwoordigers zijn eveneens zeer verbaasd van de agent zn opmerking kwa eigendom
Er is wel een herkwalificatie (oktober 2018 BS ) overtredingen kwa ongeeind gebruik en inschrijvings misbruiken ( ook geen melding eigendom )

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 nov 2018 15:49

bedankt voor de wettekst DENLOWIE .
artikel 11 ivm voorwaarden tot verkrijgen , Art 15 GEBRUIK , vind daar eveneens niets van voertuig dient eigendom te zijn .
Daar gaat nu letterlijk mn vraag over .
Collega s en merkvertegenwoordigers zijn eveneens zeer verbaasd van de agent zn opmerking kwa eigendom
Er is wel een herkwalificatie (oktober 2018 BS ) overtredingen kwa ongeeind gebruik en inschrijvings misbruiken ( ook geen melding eigendom )
Je zal art 15 eens goed moeten nalezen hoor.

En neen men moet niet in elk artikel schrijven eigenaar als dit in art 11 staat is dit voor gans dit hoofdstuk van de wet.
Die plaat mag enkel bij wagens gebruik worden die u eigendom is punt.

En zelf een gaatje zoeken in de wet zal niet lukken, men heeft je al lang voor geweest en het ook niet gevonden, dus een zz plaat aanvragen, of anders zal die agent je een boete en die wagen in beslag nemen, wat voor u zeer rare gevolgen kan hebben als dit een wagen van een klant is waar beslag opgelegd word .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stecace
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 nov 2018 17:13

Ben helemaal niet op zoek naar een gaatje in de wetgeving ! WEL BENIEUWD HOE DIE TE VOLGEN .
Voorwaarden inschrijving Handelaar ( art 11 ) en gebruik (art 15 )zijn twee verschillende zaken .
Het gaat er mij om te weten welke verkeersovertreding ik hoegenaamd dien te vermijden .
Kan natuurlijk ook gewoon de boeken neerleggen gebaseerd op een uitspraak in een discussie en
een interpretatie van een wettekst . Uiteraard gelet op de impact wel elders voor te leggen eveneens
Ben wel iets tegengekomen (bijdrage in een boek ) maar lang nog geen overtreding op artikel ...

jef007
Berichten: 1679

#13 , 17 nov 2018 19:40

schrijf dan een officiele brief naar de politiecommissaris en vraag hem welke overtreding u maakt als u met een z plaat gesnapt wordt!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 nov 2018 20:06

.
Kan natuurlijk ook gewoon de boeken neerleggen gebaseerd op een uitspraak in een discussie en
een interpretatie van een wettekst .

..
Daar ben je volledig vrij van om je boeken neer te leggen, ik begrijp dat je daar de gevolgen niet van kent .

Ik heb zeer veel mensen begeleid in faillissementen maar zoiets heb ik nooit gehoord van een gefailleerde, wat u hier schrijft ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stecace
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 nov 2018 20:32

das nu net het punt , zoektocht naar welk artikel zou worden overtreden (ca 35j) waar de agent met zn dreigen van controle en inbeslagname van handelaarsplaat zich op wil baseren . WEL GEVOELIG DUS BETER ECHT OP DE HOOGTE OP VOORHAND DAN ACHTERAF . Vraag ook voorgelegd verkeersdienst Pol grootstad , Federauto beiden verbaasd en geen pasklaar antwoord .

Boeken neerleggen , stoppen met garage/autohandel ligt ook ver van gefallieerd zijn wat wel zou kunnen als je geen z plaat kunt gebruiken , de gevolgen van een inbeslagname zijn voor een doorsnee garage zeer groot ( lopend jaar en daaropvolgend geen vernieuwing , werkbaarheid ) .ben er me van bewust dat er veel misbruiken zijn , die liggen er niet van wakker veronderstel ik . Bedoeling van vraagstelling is duidelijk : wensen in regel te blijven !

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”