Geparkeerde auto als snelheidsremmer

TOA
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Geparkeerde auto als snelheidsremmer

#1 , 13 nov 2018 14:12

Dag allemaal,

Ik woon in een straat met heel wat sluipverkeer dat zich totaal niet aan de snelheidsbeperking (zone 50) houdt. Een half jaar geleden reeds politie ingelicht, maar die zijn nog steeds niet komen flitsen. Vader zijnde van 3 jonge kinderen wil ik zelf graag pro-actief wat ondernemen om de auto's te dwingen wat trager te rijden. De straat is relatief smal (4,2m) en met een volle witte lijn in twee rijvakken gedeeld (elk dus 2,1m breed), en gelegen buiten de bebouwde kom. De auto's razen hier echter door met een snelheid van soms wel 70-80km/u, ook als ze elkaar moeten kruisen. Er is geen voetpad of fietspad.

Ik zou daarom mijn auto half op straat willen parkeren, dus halverwege de meest rechtse rijbaan. Is dat reglementair? Op de website wegcode.be (https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /190-art25) staat in artikel 25.1 lid °7 dat er nog minstens 3m vrije ruimte moet overblijven op de rijbaan. Voor zover ik kan zien ben ik dus perfect wettelijk bezig als ik dat op die manier doe, aangezien er nog zo'n 3,2m over zou blijven.

Bijkomende vragen:
* is het juridisch OK als ik, in deze positie geparkeerd, ook 's avonds en 's nachts mijn lichten laat aanstaan?
* maakt het uit of ik reeds parkeerplaats heb (garage, oprit,..) ?
* is mijn auto verzekerd als ik dit doe?

alvast bedankt, en misschien zijn er onder jullie met hetzelfde probleem..
groeten
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 13 nov 2018 16:12

Je moet nog iets verder lezen

9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;

Je mag er dus niet parkeren.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 nov 2018 18:58

U mag niet (deels of volledig) parkeren op een rijbaan die onderverdeeld is in rijstroken

U moet aan de buitenkant van de berm ook 1,5m vrije ruimte openlaten als u in de berm parkeert.

Fout parkeren kan betekenen dat u bij ongeval, mee opdraait voor de gevolgen.


Rijstroken van 2m10 zijn echter te small, en mogen normaal niet aangebracht worden:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 0-hs3art14

Artikel 14. Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden.

14.1. Inleidende bepalingen.

1° De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden, voorzien in artikel 72 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, mogen slechts aangebracht worden indien de rijstroken ten minste 2,75 m breed zijn, behoudens bij het naderen van een kruispunt of in bijzondere gevallen.



Als u de wegmarkeringen kan doen verdwijnen wegens niet reglementair, mag u nadien mogelijk uw auto opofferen ...

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 13 nov 2018 19:31

om dan nog af te ronden,

ge moogt nergens uw wagen laten staan of parkeren waar deze duidelijk hinder of een gevaar zou kunnen betekenen voor andere weggebruikers, zeker voor de zwakke weggebruikers (voetgangers etc)

The_Spy
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2018 21:59

Waarschijnlijk weer een huis gebouwd langs een doorgangsweg, waar nu de mensen klagen. /zucht.

TOA
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2018 08:12

Waarschijnlijk weer een huis gebouwd langs een doorgangsweg, waar nu de mensen klagen. /zucht.
Nee hoor, huis is meer dan 100 jaar oud, en weg is ooit (pakt 20 jaar geleden ofzo) verbreed geweest, dus daarvoor was ze nóg smaller. En u zegt "doorgangsweg".. ik vind een breedte van 4m persoonlijk nogal smal om als doorgangsweg te fungeren, 't is ook gewoon sluipverkeer dat beter via de grote baan zou gaan, maarja daar is het file natuurlijk.

TOA
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2018 08:14

U mag niet (deels of volledig) parkeren op een rijbaan die onderverdeeld is in rijstroken

U moet aan de buitenkant van de berm ook 1,5m vrije ruimte openlaten als u in de berm parkeert.

Fout parkeren kan betekenen dat u bij ongeval, mee opdraait voor de gevolgen.


Rijstroken van 2m10 zijn echter te small, en mogen normaal niet aangebracht worden:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 0-hs3art14

Artikel 14. Overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden.

14.1. Inleidende bepalingen.

1° De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden, voorzien in artikel 72 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, mogen slechts aangebracht worden indien de rijstroken ten minste 2,75 m breed zijn, behoudens bij het naderen van een kruispunt of in bijzondere gevallen.



Als u de wegmarkeringen kan doen verdwijnen wegens niet reglementair, mag u nadien mogelijk uw auto opofferen ...
Interessant, dank u.
Dus als ik het goed begrijp mogen ze mij bekeuren omdat ik de auto parkeer terwijl er rijstroken zijn, maar zijn die rijstroken zelf ook gewoon onwettig? wat krijgt er dan voorrang?

PS bedankt ook aan de overige mensen die reageerden.

TOA
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 nov 2018 08:15

om dan nog af te ronden,

ge moogt nergens uw wagen laten staan of parkeren waar deze duidelijk hinder of een gevaar zou kunnen betekenen voor andere weggebruikers, zeker voor de zwakke weggebruikers (voetgangers etc)
Zeker voor die zwakke weggebruiker is wat ik nu doe (volledig op berm parkeren) gevaarlijk, want zo worden ze gedwongen op de straat te lopen.

Issued
Berichten: 1227

#9 , 14 nov 2018 13:50

om dan nog af te ronden,

ge moogt nergens uw wagen laten staan of parkeren waar deze duidelijk hinder of een gevaar zou kunnen betekenen voor andere weggebruikers, zeker voor de zwakke weggebruikers (voetgangers etc)
Zeker voor die zwakke weggebruiker is wat ik nu doe (volledig op berm parkeren) gevaarlijk, want zo worden ze gedwongen op de straat te lopen.

U dient 1,5 meter vrij te laten op die berm voor de voetgangers. Indien de berm niet breed genoeg is dient u half op de berm en half op de straat te staan indien er geen rijstroken zijn. Maar er zijn rijstroken dus dat mag niet.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 14 nov 2018 16:56

In Wales (UK) is het vrij standaard het verkeer zo te vertragen. Er zijn zelfs speciale verkeersborden voor. Misschien een idee voor onze beleidsmakers.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

tira00
Berichten: 929

#11 , 14 nov 2018 19:21

Waarschijnlijk weer een huis gebouwd langs een doorgangsweg, waar nu de mensen klagen. /zucht.
U heeft blijkbaar geen enkel idee hoe sluipverkeer je woongenot volledig kan kapot maken.
Ik woon in een doorgangsstraat in een dorp, waar rond de 10 000 auto's per dag door rijden: waarvan ongeveer 8000 personenauto's sluipverkeer.
En neen,toen ik hier 35 jaar geleden kwam wonen was dit niet.

Jawel, ik ben zeker pro parkeren op een rijbaan om het verkeer af te remmen,mits het reglementair mag.
Maar onder die honderden cowboys kunnen er altijd tussen zitten die na een botsing tegen zo'n geparkeerde auto, gaan door rijden.

Kan u niet van die betonnen plantbakken aanvragen bij de gemeente?
Meestal zijn ze daar wel voor te vinden.
Nadeel: bij veelverkeer krijg je filles, afremmende en terug optrekkende auto's voor je deur.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 16 nov 2018 15:03

Dus als ik het goed begrijp mogen ze mij bekeuren omdat ik de auto parkeer terwijl er rijstroken zijn, maar zijn die rijstroken zelf ook gewoon onwettig? wat krijgt er dan voorrang?
Als weggebruiker moet u de wegcode naleven.
DWZ de verkeersregels en verkeerstekens naleven die conform de wegcode zijn aangebracht.

De meeste voorschriften inzake het aanbrengen van verkeerstekens, gelden voor de wegbeheerder - in dit geval vrij waarschijnlijk de gemeente - staan echter niet in het Koninklijk Besluit dat de wegcode is, maar zoals hier ook, in een apart Ministrieel besluit.
Je kan de bepalingen uit dat MB dus niet gebruiken om de ongeldigheid van een verkeersteken in te roepen ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”