Betalingsverzoek aanmaningskosten

Reynaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Betalingsverzoek aanmaningskosten

#1 , 12 nov 2018 10:01

Ik heb een parkeerboete ontvangen van € 15,-,
ik ben deze vergeten te betalen en toen heb ik een aanmaning ontvangen waarop meteen € 10,- kosten werden bijgerekend.
Na ontvangst van de aanmaning heb ik de boete meteen betaald, enkel het bedrag van € 15,-. Dit was op 23-3-2018.
Vervolgend heb ik niets meer vernomen van de gemeente.
En nu, 9 maanden later, ontvang ik een betalingsverzoek van een deurwaarder voor de €10,- + € 33,54 aanmaningskosten + 14,74 inningsrecht.
In de algemene voorwaarden van de parkeerboete staat enkel het volgende hierover vermeld,
" De voor de invordering van de Rijksbelastingen van kracht zijnde wetten en verordeningen zijn eveneens op deze belasting van toepassing." Heb geen idee wat dit inhoud.

Kan mij iemand vertellen of dit wettelijk is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 nov 2018 11:31

Is meer dan wettelijk.
Als jij uw boetes niet betaald, hangen daar consequenties aan vast. Die betalingen moeten worden opgevolgd, aanmaningen opgesteld, opnieuw betaling opgevolgd, DW verwittigd, die moet zijn werk doen en een aanmaning opstellen + opnieuw opvolgen.
Jij denkt toch zeker niet dat al die personen, voor uw mooie ogen, GRATIS werken?
Jij bent initieel in de fout gegaan door niet onmiddellijk te betalen. Vergeten is geen geldig excuus.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2018 11:36

Laat ons eerlijk zijn 48,31€ meerkost via een deurwaarder is zeer goedkoop, wist zelfs niet dat deurwaarders zo goedkoop kon werken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 nov 2018 11:54

Bij een particulier of bedrijf kan je dat zo wel eens doen, enkel de aanvankelijk verschuldigde som betalen. De meesten laten het daar wel bij.

Maar in jouw geval is het een overheid. Die gaan tot het uiterste, hoor.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”