Vonnis 2010

Tadali
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vonnis 2010

#1 , 05 nov 2018 18:52

Hallo
In 2010 werd ik veroordeeld tot 12 maanden rijverbod wegens het rijden met een scooter klasse B zonder rijbewijs alsook was deze niet verzekerd.
De rechter legde ook op dat ik moest slagen voor het theoretisch, praktisch en psychisch examen.
Pas in 2015 legde ik mijn rijbewijs af voor bromfiets klasse B (rijbewijs AM) waarvoor ik zowel voor theoretisch als praktisch examen onmiddellijk slaagde. In 2016 besloot ik toch nog mijn rijbewijs af te leggen voor de auto. In 2016 slaagd ik voor het theoretisch examen en in maart 2017 slaagde ik voor het praktisch examen. Toen vroeg ik of ik nog iets moest doen voor ik mijn rijbewijs kon hebben en kreeg bij de gemeente nee alles is in orde waarop ik enkele dagen later mijn rijbewijs mocht afhalen. In de zomer van 2017 had ik een dag met de scooter van iemand gereden omdat mijn auto in garage was. Nu werd ik deze dag tegen gehouden omdat ik door een wegeltje had gereden die enkel voor fietsers was. Nu bleek deze scooter niet verzekerd te zijn. De tranen waren in mijn ogen want ik wilde niet weer zo'n lange straf krijgen nu ik eindelijk mijn rijbewijs had. In februari 2018 moest ik voor de politierechtbank komen voor deze feiten. Ik kreeg een rijverbod van 15 dagen en boete van €750,00.
Daar ik intussen zelfstandig was geworden (schoonmaakbedrijf) mocht ik mijn rijverbod laten ingaan als mijn partner in verlof was zo kon hij met mij rondrijden. Toen ik op 9 september mijn rijbewijs terug haalde kreeg ik deze niet meer terug want had deze volgens hen onrechtmatig verkregen omdat ik geen psychische examens gedaan had (uitspraak van 8jaar geleden) deze psychische examens heb ik intussen ook gedaan (prijskaartje van €339). Intussen krijg ik deze nog niet terug want moet volgens hen nu ook lessen volgen voor theoretisch examen. Ik zit dus echt met mijn handen in mijn haar want weet blijven er een spelletje van maken en alles draait intussen maar over geld. Als ik hen meld dat ik zelfstandig ben krijg ik de melding van ja daar kunnen wij niet aan doen. Wie kan mij helpen met wat ik kan doen en als dit alles wel kan. Tenslotte kreeg ik het rijverbod om zonder rijbewijs voor scooter te rijden en niet voor een auto. Kan dit allemaal tegen gehouden worden door de griffie zonder dat daar een rechter aan te pas komt?
Alvast bedankt voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 nov 2018 19:28

Lijkt mij correct: je hebt de 3 herstelexamens immers nooit gedaan (ondertussen wel psychologische testen).
Na het behalen van je rijbewijs, had je deze moeten afgeven aan de griffie, en die examens gaan afleggen (ook al had je ze nog maar afgelegd om je rijbewijs te behalen).

Ik dacht dat de verjaring van een uitspraak op 10 jaar stond, dus als je nog 2 jaar foutloos rondgereden had, was er niets aan de hand nu wellicht.

Tadali
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2018 19:36

Dan zijn het toch herstelexamens voor rijbewijs van scooter en niet van auto die ik opnieuw moet doen of niet

Reclame

Tadali
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 nov 2018 19:38

Ze zeiden wel niet van examens maar omdat ik geen lesse; heb gevolgd voor theorie en geen 20u praktijklessen. Maar dit stond niet in vonnis. Er stond enkel slagen voor het theoretisch examen en slagen voor het praktisch examen

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 05 nov 2018 22:21

Lijkt mij allemaal correct. Er zou geen voorkeursbehandeling aan een zelfstandige gegeven mogen worden tov een loontrekkende.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 05 nov 2018 23:29

Ze zeiden wel niet van examens maar omdat ik geen lesse; heb gevolgd voor theorie en geen 20u praktijklessen. Maar dit stond niet in vonnis. Er stond enkel slagen voor het theoretisch examen en slagen voor het praktisch examen
Normaal zijn er helemaal geen lessen te volgen voor herstelexamens :!:

Het zijn de door de rechter opgelegde examens, en dat is het.

In principe heb je die examens ook gedaan - bij het behalen van je rijbewijzen AM en B - alleen zijn die niet als herstelexamen geregistreerd ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 05 nov 2018 23:31

Ik dacht dat de verjaring van een uitspraak op 10 jaar stond,
De verjaring van de strafuitvoering is 5 jaar

Alleen blijft het verval van het recht tot sturen ("rijverbod") verder duren, tot men zich er weer in herstelt door die herstelonderzoeken mét de papierwinkel van/voor het Parket er bij ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 05 nov 2018 23:35

Dan zijn het toch herstelexamens voor rijbewijs van scooter en niet van auto die ik opnieuw moet doen of niet
Ga naar de griffie, en vraag het na
Kan dit allemaal tegen gehouden worden door de griffie zonder dat daar een rechter aan te pas komt?
De griffie kijkt enkel na of je aan het vonnis voldoet

Tadali
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2018 13:36

In griffie blijven ze zeggen dat ik de lessen moet volgen.
Bij nazicht op vonnis zie ik dat er niets staat van herstelexamens maar enkel het behalen van rijbewijs.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 07 nov 2018 15:36

In griffie blijven ze zeggen dat ik de lessen moet volgen.
Vraag ze dan naar de wettelijke basis daarvoor.
Wet, KB, artikel ...

Bij nazicht op vonnis zie ik dat er niets staat van herstelexamens maar enkel het behalen van rijbewijs.
Stuur je vonnis anders eens door via een privé-bericht

Je mag de persoonsgegevens afdekken als je wil

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”