termijn rechtplegingsvergoeding

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

termijn rechtplegingsvergoeding

#1 , 29 okt 2018 13:18

Op 21 december 2017 reed een automobilist het huis van mijn dochter binnen, met aanzienlijke schade als gevolg. De dader pleegde vluchtmisdrijf maar kon geïdentificeerd worden a.d.h.v. zijn achtergebleven nummerplaat.
Op 25 mei 2018 kwam de zaak voor de politierechtbank. De dader werd veroordeeld tot een boete (geldboete + 2 maanden intrekking rijbewijs). Tevens moet hij aan mijn dochter een rechtplegingsvergoeding betalen van meer ongeveer € 2500.
Tot op heden heeft mijn dochter nog geen geld gezien. Haar advocaat heeft de advocaat van de dader al enkele keren gecontacteerd, maar na haar laatste mail bleef het stil aan de andere kant...
Vraag: is er een uiterste datum voor de betaling van de rechtplegingsvergoeding? En wat als de dader beweert geen geld te hebben (gezin van de dader bezit wel 2 wagens en woont in een vrij recente open bebouwing)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#2 , 29 okt 2018 14:02

Er is geen uiterste datum in principe (kan niet plots bevrijd worden van de vergoeding door lang niet te betalen). Als de tegenpartij niet betaalt kun je via gerechtsdeurwaarder proberen. Desnoods legt hij dan beslag op enkele goederen van de tegenpartij.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 29 okt 2018 14:53

M.i. hebt u hier wel een vordering rechtstreeks tegen de verzekering van de aanrijder. En dan kan u zich tot die maatschappij wenden.

Heb ik het verkeerd voor, dan hoor ik het graag.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”