Quad

Nicolasvb2000
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Quad

#1 , 24 okt 2018 08:13

Hallo,
Ik heb net mijn B rijbewijs gehaald, maar nu wil ik weten of ik met dit rijbewijs een Yamaha Warrior 350 cc mag besturen? Kan iemand me hierover informeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 28 okt 2018 18:58

Als deze max 400kg weegt, mag je deze besturen met je B rijbewijs.

Issued
Berichten: 1227

#3 , 29 okt 2018 05:20

Als deze max 400kg weegt, mag je deze besturen met je B rijbewijs.
Ben ik nu verkeerd, maar als die meer dan 400 kg weegt dan is het toch nog een cat B? Dan telt het niet als vierwieler met motor maar als een gewone auto?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 30 okt 2018 19:56

Als deze max 400kg weegt, mag je deze besturen met je B rijbewijs.
Ben ik nu verkeerd, maar als die meer dan 400 kg weegt dan is het toch nog een cat B? Dan telt het niet als vierwieler met motor maar als een gewone auto?
De wetgeving is moeilijk te vinden (overal vind je maar referenties voor die 400kg), maar ik heb het volledig gevonden:
Een quad tot 400kg telt als een auto.
Boven de 400kg (of meer dan 15kW motor) telt als een motor met vier wielen, maar heb je ook een rijbewijs B voor nodig (en geen A), doch inschrijven als motor.

Kortom: een rijbewijs B volstaat in alle gevallen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 okt 2018 22:19

De wetgeving is moeilijk te vinden (overal vind je maar referenties voor die 400kg), maar ik heb het volledig gevonden:
Een quad tot 400kg telt als een auto.
Boven de 400kg (of meer dan 15kW motor) telt als een motor met vier wielen, maar heb je ook een rijbewijs B voor nodig (en geen A), doch inschrijven als motor.
:?: :?: :?:

De vierwielers-met-motor zijn tot 400 (of 550) kg, daarboven :arrow: auto

Kijk gewoon naar KB rijbewijs ...

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 398/623-t1

Artikel 1
6°/1 «lichte vierwieler», vierwielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur als omschreven in bijlage I van verordening nr. 168/2013 van het Europees parlement en de raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers;

7° «vierwieler met motor», elk ander vierwielig motorvoertuig dan bedoeld in 6°/1, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen die bestemd zijn voor goederenvervoer, exclusief de massa van de accu's in elektrische voertuigen, en met een nettomaximumvermogen van ten hoogste 15 kW;

8° «auto», elk motorvoertuig dat gewoonlijk wordt gebruikt voor het vervoer van personen of goederen over de weg of om voertuigen voor het vervoer van personen of goederen over de weg voort te trekken.


6°/1 zijn daarbij de brommobielen, bromfiets-quads, e.d.


https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 398/625-t2

Artikel 2

§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen worden de motorvoertuigen ingedeeld in de volgende categorieën :

5° Categorie B : auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld.

Aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.

Vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;



Kortom: een rijbewijs B volstaat in alle gevallen.
Gelukkig klopt dit ...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 01 nov 2018 23:01

Ik bekijk gewoon de website van de FOD Mobiliteit:
https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Vo ... es/motoren
Een quad is een motor, met een B rijbewijs, aldus het DIV.
Verschil is van belang voor de nummerplaat.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”