Parkeerverbod "tot volgend kruispunt"

LifesRandomChaos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Parkeerverbod "tot volgend kruispunt"

#1 , 18 okt 2018 21:05

Hallo,
Mijn verontschuldigingen als mijn Nederlands niet helemaal duidelijk is.

Vanochtend toen ik naar mijn auto liep, ontdekte ik dat het was gesleept voor een wekelijkse markt. Omdat ik net naar dit gebied ben verhuisd, wist ik natuurlijk niet dat er een markt was op Donderdag. Bij het ophalen van mijn auto moest ik maar liefst 180 euro betalen, met de politie boete te volgen.
Daarom vond ik dat ik moest onderzoeken of ik echt in de fout was. Ik denk dat ik het misschien wel ben, maar ik ben er niet 100% zeker van.

Ik heb een diagram van de situatie onder de volgende link geplaatst: https://imgur.com/a/eCqrmZn

Blijkbaar was er een bord met een parkeerverbod op een afstand van een kwart kilometer van mijn parkeerplaats. Best shitty om geen herhalingsbord te plaatsen, maar blijkbaar zijn deze borden geldig "tot het volgende kruispunt". Nu is mijn vraag, is de aangegeven T-kruising geldig als het einde van het parkeerverbod, of telt het niet omdat de zijstraat niet aan mijn kant van de weg was? De "wegcode" is voor mij niet echt duidelijk, het zegt alleen dit:
"1 ° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g langs de kant van de openbare weg waar zij zijn geplaatst en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt."

Graag jullie mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 okt 2018 21:56

indien de situatie nog niet veranderd is tegenover volgend beeld op google streetview;

https://goo.gl/maps/oAdiHDhyYNr

dan heeft de politie een administratieve takeling uitgevoerd en zou u in theorie geen boete mogen krijgen, eveneens had de takelaar u geen kosten mogen aanrekenen, nog had hij u voertuig zo maar mogen achterhouden indien u niet betaalde

zulke borden dat parkeren verbied MOET herhaald worden om af gedwongen te kunnen worden, iets wat hier vermoedelijk niet gebeurd is door de laksheid van de wegbeheerder

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 18 okt 2018 22:32

indien de situatie nog niet veranderd is tegenover volgend beeld op google streetview;

https://goo.gl/maps/oAdiHDhyYNr

dan heeft de politie een administratieve takeling uitgevoerd en zou u in theorie geen boete mogen krijgen, eveneens had de takelaar u geen kosten mogen aanrekenen, nog had hij u voertuig zo maar mogen achterhouden indien u niet betaalde

zulke borden dat parkeren verbied MOET herhaald worden om af gedwongen te kunnen worden, iets wat hier vermoedelijk niet gebeurd is door de laksheid van de wegbeheerder
De wegcode schrijft expliciet dat dat pijl geldt tot aan het volgende kruispunt tenzij de pijl stopt door een tegenpijl. Ik lees nergens in de wegcode normen rond herhalingsafstanden. Waar lees jij die?

Leuk is anders maar betalen is de enige optie. De foto van TS geeft duidelijk een parkeerverbod aan op marktdag. In theorie moet de takelaar de auto teruggeven zonder betaling en zich wenden tot de politie voor betaling die op zijn beurt via de politierechtbank z n geld bij de overtreder moet recuperen.... Met als resultaat dat je op het einde van de rit veel meer geld kwijt bent. Dus braaf betalen is t goedkoopst.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 19 okt 2018 00:13

Ik heb even de streetview beelden goed bekeken.
Op het einde van de straat zie ik een zonebord staan met einde parkeerverbod.
Een stukje terug gewandeld, en ik zie ook een zonebord met begin parkeerverbod.
Bij een zonebord telt de verplichting van herhalen na een kruispunt niet.
https://www.google.com/maps/@51.2247835 ... 312!8i6656

Betalen is de boodschap.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 19 okt 2018 08:27

indien de situatie nog niet veranderd is tegenover volgend beeld op google streetview;

https://goo.gl/maps/oAdiHDhyYNr

dan heeft de politie een administratieve takeling uitgevoerd en zou u in theorie geen boete mogen krijgen, eveneens had de takelaar u geen kosten mogen aanrekenen, nog had hij u voertuig zo maar mogen achterhouden indien u niet betaalde

zulke borden dat parkeren verbied MOET herhaald worden om af gedwongen te kunnen worden, iets wat hier vermoedelijk niet gebeurd is door de laksheid van de wegbeheerder
De wegcode schrijft expliciet dat dat pijl geldt tot aan het volgende kruispunt tenzij de pijl stopt door een tegenpijl. Ik lees nergens in de wegcode normen rond herhalingsafstanden. Waar lees jij die?

Leuk is anders maar betalen is de enige optie. De foto van TS geeft duidelijk een parkeerverbod aan op marktdag. In theorie moet de takelaar de auto teruggeven zonder betaling en zich wenden tot de politie voor betaling die op zijn beurt via de politierechtbank z n geld bij de overtreder moet recuperen.... Met als resultaat dat je op het einde van de rit veel meer geld kwijt bent. Dus braaf betalen is t goedkoopst.
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.
1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 19 okt 2018 08:29

indien de situatie nog niet veranderd is tegenover volgend beeld op google streetview;

https://goo.gl/maps/oAdiHDhyYNr

dan heeft de politie een administratieve takeling uitgevoerd en zou u in theorie geen boete mogen krijgen, eveneens had de takelaar u geen kosten mogen aanrekenen, nog had hij u voertuig zo maar mogen achterhouden indien u niet betaalde

zulke borden dat parkeren verbied MOET herhaald worden om af gedwongen te kunnen worden, iets wat hier vermoedelijk niet gebeurd is door de laksheid van de wegbeheerder
De wegcode schrijft expliciet dat dat pijl geldt tot aan het volgende kruispunt tenzij de pijl stopt door een tegenpijl. Ik lees nergens in de wegcode normen rond herhalingsafstanden. Waar lees jij die?

Leuk is anders maar betalen is de enige optie. De foto van TS geeft duidelijk een parkeerverbod aan op marktdag. In theorie moet de takelaar de auto teruggeven zonder betaling en zich wenden tot de politie voor betaling die op zijn beurt via de politierechtbank z n geld bij de overtreder moet recuperen.... Met als resultaat dat je op het einde van de rit veel meer geld kwijt bent. Dus braaf betalen is t goedkoopst.
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.
1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.

verbod word opgelegd door een E1 bord met onderschrift, dus . . . er is geen reden om te verbaliseren en weg te slepen aangezien topic starter achter het kruispunt geparkeerd stond

zoals ik al zei, is een laksheid van de wegbeheerder en/of de gemeente om het verbod niet te herhalen na het kruispunt

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 okt 2018 10:54

verbod word opgelegd door een E1 bord met onderschrift, dus . . . er is geen reden om te verbaliseren en weg te slepen aangezien topic starter achter het kruispunt geparkeerd stond
Dat bord E1 is blijkbaar achtergebleven bij de plaatsing van een zonale E1 tussen Ten Eekhovelei en Turnhoutsebaan ...

Er gold dus parkeerverbod.



Vaste, hier zelfs zonale, borden E1 voor een marktdag, zijn wel een inbreuk op de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens ...
Maar daar gaat de vraagsteller niet genoeg aan hebben om er onderuit te komen:
een E1 màg beperkt worden in de tijd, en een E1 màg zonaal gebruikt worden ...


https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11

Art 11.1.4°

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 okt 2018 11:05

Ik heb een diagram van de situatie onder de volgende link geplaatst: https://imgur.com/a/eCqrmZn
Je stond zoals Blaatpraat al schreef in een zone met parkeerverbod op donderdag ...
Nu is mijn vraag, is de aangegeven T-kruising geldig als het einde van het parkeerverbod, of telt het niet omdat de zijstraat niet aan mijn kant van de weg was?
In een zone geldt de reglementering tot het bord dat het einde van de zone aangeeft ...
Plaatselijke borden IN een zone kunnen plaatselijk afwijkende regelingen opleggen, maar dat is hier niet het geval.

Als het geen zone met parkeerverbod was, had je gelijk.
Ook een zijstraat aan de overzijde van de straat, geldt als "kruispunt" en heft plaatselijke parkeerborden (en verbodsborden) op.

Blijkbaar was er een bord met een parkeerverbod op een afstand van een kwart kilometer van mijn parkeerplaats. Best shitty om geen herhalingsbord te plaatsen, maar blijkbaar zijn deze borden geldig "tot het volgende kruispunt".
Als het niet om een zone ging, was een herhalingsbord nodig vanaf 300 meter.

Voor zonale reglementeringen is in dit geval geen herhalingsbord vereist ...

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#9 , 19 okt 2018 11:20

verbod word opgelegd door een E1 bord met onderschrift, dus . . . er is geen reden om te verbaliseren en weg te slepen aangezien topic starter achter het kruispunt geparkeerd stond
Dat bord E1 is blijkbaar achtergebleven bij de plaatsing van een zonale E1 tussen Ten Eekhovelei en Turnhoutsebaan ...

Er gold dus parkeerverbod.



Vaste, hier zelfs zonale, borden E1 voor een marktdag, zijn wel een inbreuk op de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens ...
Maar daar gaat de vraagsteller niet genoeg aan hebben om er onderuit te komen:
een E1 màg beperkt worden in de tijd, en een E1 màg zonaal gebruikt worden ...


https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11

Art 11.1.4°

heft zo een "lokaal" bord dan niet de zonale beperkingen op of moet men dat dan aanzien als een soort geheugensteuntje?

topic starter zo dan toch kunnen argumenteren dat dit lokaal bord verwarring veroorzaakt?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 19 okt 2018 16:04

heft zo een "lokaal" bord dan niet de zonale beperkingen op of moet men dat dan aanzien als een soort geheugensteuntje?
Een plaatselijk bord heft de zonale reglementering op, zo ver dat plaatselijke bord geldt.
Dus tot het volgende kruispunt
(of tot einde parkeerreglementering, of tot begin van nog een andere plaatselijke parkeerreglementering).

Maar daarna geldt de zonale reglementering opnieuw ... parkeerverbod op donderdag dus.
topic starter zo dan toch kunnen argumenteren dat dit lokaal bord verwarring veroorzaakt?
Als ik goed gezien heb, dan verbiedt het plaatselijke bord hetzelfde als wat het zonale bord verbiedt ...

Dat plaatselijk bord is men wslk vergeten weg te halen als ze de zoneborden geplaatst hebben.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 19 okt 2018 17:23

heft zo een "lokaal" bord dan niet de zonale beperkingen op of moet men dat dan aanzien als een soort geheugensteuntje?
Een plaatselijk bord heft de zonale reglementering op, zo ver dat plaatselijke bord geldt.
Dus tot het volgende kruispunt
(of tot einde parkeerreglementering, of tot begin van nog een andere plaatselijke parkeerreglementering).

Maar daarna geldt de zonale reglementering opnieuw ... parkeerverbod op donderdag dus.
topic starter zo dan toch kunnen argumenteren dat dit lokaal bord verwarring veroorzaakt?
Als ik goed gezien heb, dan verbiedt het plaatselijke bord hetzelfde als wat het zonale bord verbiedt ...

Dat plaatselijk bord is men wslk vergeten weg te halen als ze de zoneborden geplaatst hebben.

door dat bord te laten staan zou men toch kunnen argumenteren dat men verwarring creëert waardoor mensen onbewust in de fout gaan . . .

Issued
Berichten: 1227

#12 , 19 okt 2018 18:22

Klein detail. Het "einde zone"bord stond op nog geen vijf meter van TS zijn wagen. De hoek daar. Dan kan men argumenteren dat er ook al een frank kan vallen.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 19 okt 2018 19:05

Lakborslei - Rode Kruisplein had al een mark vanaf de jaren 20 vorige eeuw.
In Antwerpen zijn alle markten afgebakend met zoneborden geldig tijdens de wekelijkse markt.
Normaal gaat u bij de politie een document zijn gaan ophalen.. Noorderlaan of Unolaan en het is met dat document dat u pas uw voertuig kan gaan halen.
Als u bij takelbedrijf 'X of Y .' wagen hebt gehaald laten die dat weten aan politie en krijgt u een OI.
Indien u niet hebt betaald wordt het klassiek Pv en gaat het naar de politierechtbank.
Dat wil dus ook zeggen dat uw inschrijvingsboekje nog niet aangepast was qua adres.
Uit ervaring weet ik dat ze vanaf begin uur verbod alle wagens die er nog staan nakijken en aanbellen. Anders worden daar wekelijks heel veel wagens getakeld worden.

JorisB
Berichten: 78

#14 , 05 nov 2018 16:24

Het valt me op streetview wel op dat alle parkeerborden daar in de buurt op een grijze paal staan, terwijl deze verplicht op een oranje paal moeten staan.
Reden is vrij simpel: wie voorbij een bord gereden is en zich parkeert, kan dan aan de kleur van de paal afleiden dat het bord nog op zijn parkeergedrag van toepassing is.

Volgens artikel in de krant zo'n 2 jaar geleden is er toen iemand vrijgesproken, louter op basis dat de paal niet oranje was.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#15 , 05 nov 2018 19:37

Inderdaad, nu je het zegt.
Enkel maar in Brussel is dat niet meer verplicht, in de rest van het land wel nog.
De paal en steunders moeten oranje zijn, het bord zelf in de mate van het mogelijke.
Hier kun je nog stellen dat het bord in oranje is, maar de steunders zijn dit inderdaad niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”