Door rood licht en te hard..

iivyp
Topic Starter
Berichten: 5

Door rood licht en te hard..

#1 , 17 okt 2018 21:49

Wat kan er verwacht worden door rood licht te rijden en 30km te hard 105 waar je 70 mocht .. politie agent op een motor hield me tegen..
en minder dan 2j rijbewijs..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 17 okt 2018 22:09

politie rechtbank

intrekking rijbewijs

alle proeven opnieuw afleggen

hoogte boete word bepaald door de rechter

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 17 okt 2018 22:15

Ik ga er gemakshalve van uit dat dit buiten de bebouwde kom was (je mocht immers 70).

Rood licht negeren: overtreding derde graad.
Vanaf een derdegraadsovertreding als je je rijbewijs nog geen 2 jaar hebt, is het verplicht rechtbank (met een beetje geluk wordt dit niet gedaan, maar ga er maar niet van uit).
De rechter is verplicht om het rijbewijs in te vorderen, en examens uit te spreken.

Dan: meer dan 30km/h te snel.
Ook hier telt deze regel voor beginnende chauffeurs: rechtbank.

Boetetarieven voor de rechtbank:
Door rood rijden: € 240 tot € 4000
Minstens 30km/h te snel: € 80 tot € 4000
Alle bedragen vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen) en een bonus voor het slachtofferfonds (€ 25 * 8).

In het beste geval wordt dit dus:
320 euro boete (maal 8), bijdrage slachtofferfonds 25 euro (maal 8)
Verval van recht van sturen: minstens 8 dagen
En het opnieuw afleggen van ofwel het theoretisch, ofwel het praktisch examen
Dit alles als de rechter mild is.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 okt 2018 23:19

Boetetarieven voor de rechtbank:
Door rood rijden: € 240 tot € 4000
Minstens 30km/h te snel: € 80 tot € 4000
Alle bedragen vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen) en een bonus voor het slachtofferfonds (€ 25 * 8).

In het beste geval wordt dit dus:
320 euro boete (maal 8).
:roll:

Als je de boetetarieven uit de berekening-tool van wegcode.be haalt, daar zijn de opdeciemen al inbegrepen ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 okt 2018 00:06

Wat kan er verwacht worden door rood licht te rijden en 30km te hard 105 waar je 70 mocht
Was het een weg buiten de bebouwde kom :?:

Hoe & wanneer is die snelheid vastgesteld :?:
.. politie agent op een motor hield me tegen..
Is hij mee aan 105 door rood gereden ?
Achter je aangereden nadat je door rood reed, en je dan gevolgd aan 105 ?

Heb je het PV eigenlijk al gekregen ?
en minder dan 2j rijbewijs..
Dat betekent dat je een verval van het recht tot sturen [rijverbod] opgelegd MOET krijgen
EN
Dat het herstel in dat recht gekoppeld MOET worden aan herstelonderzoeken: minstens is theorie of praktijk-examen te herdoen (er kunnen nog medische en psychische tests bij komen ...)

De rechter MOET die straffen opleggen volgens de verkeerswet - ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar.



https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... -t4hs6afd1

Art 38 § 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

3de graads overtredingen kunnen tot een verval van het recht op sturen leiden ...
... en door rood rijden is een derdegraads overtreding.




Derde Graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.
Maal 8, de opdeciemen, wordt dat 240 tot 4000€

Hoeveel het wordt hangt af van je eventuele gerechtelijke voorgeschiedenis, of je anderen in gevaar bracht, ...

Een deel van de boete kan voorwaardelijk uitgesproken worden.
DWZ dat je het effectieve deel moet betalen, het voorwaardelijke deel niet, als je gedurende de daaropvolgende 3 jaar niet opnieuw betrapt wordt op zo'n fratsen ...


Snelheid ...

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /456-t4hs2

Artikel 29 § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.


Als die snelheid gemeten is vanop de motor, zal de correctie anders , groter , zijn dan met een flitspaal of mobiele camera ... kan zijn dat je daardoor niet aan 30+ teveel komt.

Buiten de bebouwde kom is >30 te snel de grens van waaraf er een (bijkomend) verval van het recht tot sturen opgelegd kan worden, en voor beginnende bestuurders dan MOET opgelegd worden ...
(Binnen de bebouwde kom is dat al vanaf >20 km/u te snel ...)


Dat gaat echt niet uitgeveegd worden met 10€ (x 8 opdeciemen) ...

De boete kan verschillen als de 2 inbreuken tegelijk gebeurden of niet:
Aan 105 (- correctie) door rood gaat niet min zijn .
Boete varieert vaak ook ifv hoe lang het al rood was
(reeds langer rood wordt als gevaarlijker aanzien: dwarsverkeer !)


Hoop niet dat je onder de politierechtbank onderuit komt.
Gezien de combinatie van inbreuken is geen onmiddellijke inning (overschrijving) mogelijk, en belandt je dossier meteen bij Parket.


Bij veroordeling moet je ook een bijdrage betalen aan het zgn Slachtofferfonds: 200 €

iivyp
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 18 okt 2018 11:08

ik was dus gister avond aan rijden op een baan met middenberm waar ik 70 mocht politie agent op motor gaf aan dat hij mij geflitst had tegen 105
en gaf mij aan dat ik door rood was gereden wat absoluut niet waar was, was oranje, hij kwam ook niet van mijn richting ik reed rechtdoor en hij kwam van links van mij en hield mij tegen
en zei dat hij mij aan die snelheid geflitst had en dat hij bijna 100% zeker was dat ik ook door rood ben gereden.. wat naar mijn weten toch echt oranje was, vraag mij af hoe hij dat gaat bewijzen,
aangezien er geen flitspaal was en hij niet achter mij of voor mij reed en het niet zeke rkon zien of het rood of oranje was
heb verder dus nog geen pv, gezien of ontvangen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 okt 2018 12:16

ik was dus gister avond aan rijden op een baan met middenberm waar ik 70 mocht politie agent op motor gaf aan dat hij mij geflitst had tegen 105
Motoragenten kunnen u niet "flitsen" ...
Enkel volgen en naar snelheidsmeter kijken.
Rijdend flitsen kan in Frankrijk, maar (nog ?) niet in België.

en zei dat hij mij aan die snelheid geflitst had en dat hij bijna 100% zeker was dat ik ook door rood ben gereden..
Flitsen van dwars op de rijrichting kan al helemaal niet.
Agent hoort niet "bijna" 100% zeker te zijn, het is 100% zeker, of niks.

wat naar mijn weten toch echt oranje was, vraag mij af hoe hij dat gaat bewijzen,
Hij moet het niet bewijzen
Als de agent dat in een PV schrijft, moet JIJ het tegendeel bewijzen ...

aangezien er geen flitspaal was en hij niet achter mij of voor mij reed en het niet zeke rkon zien of het rood of oranje was
heb verder dus nog geen pv, gezien of ontvangen
Gezien de omstandigheden, lijkt het me dan eerder een rondje bang maken ...

Kon snelheid niet vaststellen, enkel gissen
Kon niet zeker zien of het rood of oranje was, enkel gissen

Als je weet waar de agent juist stond, ga er eens kijken en neem een paar foto's, dan kan je zelf zien of de verkeerslichten in jouw richting zichtbaar zijn, dus of de agent dat kon zien, of niet.

Eigenlijk mag je ook niet door oranje rijden ...
Dat mag enkel als je niet veilig meer kan stoppen.

Maar aan ~100 ipv 70 is dat natuurlijk lastiger ...

iivyp
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 18 okt 2018 17:34

Ben net gaan kijken en hij kon indd niet zien of ik effectief door rood of oranje was

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”