aanhangwagen 3.500 kg

Ghislain10
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aanhangwagen 3.500 kg

#1 , 17 okt 2018 15:33

goede middag,

ik heb een rijbewijs B gehaald in 1975.

mag ik met een bestelwagen en een aanhangwagen tot 3.500 kg rijden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2018 16:23

Jouw trekkend voertuig mag een htm hebben van < of gelijk aan 3,5 ton.
De aanhangwagen mag een htm hebben van < of gelijk aan 0,75 ton.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#3 , 17 okt 2018 16:39

Ja, dat mag je.
Jij mag een combinatie trekken zolang die in totaal de 12 ton niet overschrijdt.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 17 okt 2018 18:05

Ja, dat mag je.
Jij mag een combinatie trekken zolang die in totaal de 12 ton niet overschrijdt.
Niet met een B rijbewijs:

Ofwel een aanhangwagen met MTM 750kg
Ofwel met een sleep (auto + aanhangwagen) die samen de MTM van 3.500 kg niet overschrijden en MTM aanhangwagen kleiner dan leeggewicht auto.

Daarboven heb je een BE rijbewijs nodig voor de combinatie auto + aanhangwagen met MTM tot 3.500kg. Een trekker oplegger met MTM samen tot 7.000 kg vereist sinds enige tijd ook een C-rijbewijs.

Blaatpraat
Berichten: 3792

#5 , 17 okt 2018 21:06

Klopt als bus.
Echter is TS in bezit van B+E rijbewijs, daar hij zijn B behaald heeft in 1975, en daarbovenop is de nieuwe regeling (waarbij je een C1+E nodig hebt) dus ook niet van toepassing voor deze.
Alle rijbewijzen B behaald in 1988 of eerder zijn gelijkgesteld aan B+E.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 18 okt 2018 00:13

Klopt als bus.
Echter is TS in bezit van B+E rijbewijs, daar hij zijn B behaald heeft in 1975, en daarbovenop is de nieuwe regeling (waarbij je een C1+E nodig hebt) dus ook niet van toepassing voor deze.
Alle rijbewijzen B behaald in 1988 of eerder zijn gelijkgesteld aan B+E.
Klopt als een bus maar TC heeft dan wel een BE rijbewijs (wat je tot 1989 als ik juist ben d’office kreeg als je om je rijbewijs ging (waarvoor je tot in 1976 zelfs geen praktisch examen hoefde af te leggen dus toen je BE behalen was niet moeilijk ;-) - enkel theorie en een jaartje met een L rondrijden)).

Wel even nakijken of de “E” er niet “afgevallen” is bij een rijbewijsvernieuwing.

BE is wel beperkt tot 7 ton MTM sleep (en max 3,5 ton voor de aanhanger) en niet 12 ton

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 okt 2018 01:00

De aanhangwagen mag een htm hebben van < of gelijk aan 0,75 ton.
Dit antwoord is FOUT

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 okt 2018 01:21

BE is wel beperkt tot 7 ton MTM sleep (en max 3,5 ton voor de aanhanger) en niet 12 ton
B+E is MOMENTEEL beperkt tot 3,5 t + 3,5 t MTM

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 398/625-t2

Artikel 2

§1. 5° Categorie B : auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend;


6° Categorie B+E : samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg;


Màààààààr :

Voor antieke B+E van bij de waspoeder , en in elk geval van voor 1989, is dat 12 t MTM voor de sleep :!:

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 398/653-t6

Artikel 78, laatste lid

Het rijbewijs geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen.


en dat artikel, verwijst naar (eerste link bovenaan) :

Artikel 2

§1. 8° Categorie C1+E :

- (...)
- samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 okt 2018 21:35

Niets ter zake doende info verwijderd
JurecaBE
moderator
JurecaBE moderator

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 19 okt 2018 22:20

@imaduma

Mijn zin “sleep 7 ton met MTM aanhangwagen van max 3,5 ton zei exact wat jij MOMENTEEL schreef.

Die 12 ton regel: ken jij een merk van voertuig dat met een B rijbewijs bestuurd mag worden (MTM 3500kg) dat een aanhangwagen mag trekken waarbij de MTM van de sleep 12 ton is?

Is dit dan een inconsistentie dat een sleep van 7 ton met een aanhanger van meer dan 3500kg niet meer mag met een BE (oa die ford transits met klein opleggertje) en 12 ton met een B-voertuig wel mag voor oudere BE rijbewijzen?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 okt 2018 00:26

Die 12 ton regel: ken jij een merk van voertuig dat met een B rijbewijs bestuurd mag worden (MTM 3500kg) dat een aanhangwagen mag trekken waarbij de MTM van de sleep 12 ton is?
Kan blijkbaar bij Iveco

Tybo
Berichten: 145

#12 , 21 okt 2018 01:11

Idd, IVECO brengt dergelijke voertuigen op de markt.
Deze voertuigen worden door IVECO wel als N2 voertuigen (MTM > 3.5 ton) op de markt gebracht en zo blijven ze wel maar deze kunnen wel 'aangepast / omgebouwd' worden tot voertuigen met een MTM van 3.5 ton.
Er wordt vervolgens een nieuw certificaat van overeenstemming (COC) (voorheen gelijkvormigheidsattest genoemd) door de bevoegde diensten uitgereikt opdat deze als voertuigen met een MTM van 3.5 ton kunnen ingeschreven worden.
De technisch toelaatbare massa blijkt wel ongeveer 4.2 ton bedragen.

lohabra
Berichten: 1015

#13 , 21 okt 2018 15:05

Die 12 ton regel: ken jij een merk van voertuig dat met een B rijbewijs bestuurd mag worden (MTM 3500kg) dat een aanhangwagen mag trekken waarbij de MTM van de sleep 12 ton is?
Kan blijkbaar bij Iveco
Of pakweg een >>> Mercedes Sprinter
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”