Diverse verkeersovertredingen ...

chantal driesen
Topic Starter
Berichten: 8

Diverse verkeersovertredingen ...

#1 , 12 okt 2018 10:02

De meerderjarige zoon (26) van mijn vriendin verblijft momenteel in het buitenland.
Mama beheert zijn post en is er op die manier op uitgekomen dat hij een grote reeks aan onbetaalde verkeersboetes heeft openstaan (7.000 euro ). Bovendien staat hij ook geseind, waarschijnlijk voor de onbetaalde boetes. De eerste boete dateert van 2010.

Ze is in paniek en is ook bang dat hij bij zijn geplande terugkeer in december zal worden aangehouden op de luchthaven. Vandaar dat ze op zoek is naar een oplossing om deze schuld te vereffenen.

Ondanks dat de vrouw werkt, heeft ze het niet breed. Ze heeft ook nog andere kinderen ten laste. Ze komt sowieso niet in aanmerking voor een pro deo advocaat.

Ik heb volgende vragen:
1. Kan het totale bedrag aan boetes worden samengevoegd tot één afbetalingsplan ?
2. Kan de moeder dit afbetalingsplan reeds opstarten zodat ze haar zoon hiermee uit de wind zet ?
3. Moet dat via een advocaat ? Of kan moeder (om onkosten te besparen) zelf een aanvraag doen ? Tot waar/wie moet ze zich hiervoor wenden ?

Dank alvast om even mee na te denken.
Chantal

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2018 10:18

De zoon is meerderjarig. Hij moet zijn eigen boontjes doppen. Als er nog boetes tussen zitten van de zoon die via minnelijke schikking kunnen betaald worden, kan de moeder deze in zijn plaats betalen. Maar voor alle overtredingen waarvoor de minnelijke geschikkingen genegeerd zijn en hij voor de politierechtbank moet komen, zal hij toch zelf moeten opdagen, vrees ik.

Maar als hij al geseind staat, denk ik dat hij zelfs an bij verstek veroordeeld is voor een aantal zaken. In zo'n gevallen is het kalf al lang verdronken. De zoon zal zelf de boetes moeten betalen en eventueel andere straffen ondergaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 okt 2018 11:26

Maar voor alle overtredingen waarvoor de minnelijke geschikkingen genegeerd zijn en hij voor de politierechtbank moet komen, zal hij toch zelf moeten opdagen, vrees ik.
Het interesseert de overheid geen zier wie onmiddellijke inningen, minnelijke schikkingen, of door de rechter opgelegde penale boetes betaalt ...

Als de overschrijving maar komt met bijhorende gestructureerde mededeling :arrow: klaar :!:

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 okt 2018 11:48

Mama beheert zijn post en is er op die manier op uitgekomen dat hij een grote reeks aan onbetaalde verkeersboetes heeft openstaan (7.000 euro ). Bovendien staat hij ook geseind, waarschijnlijk voor de onbetaalde boetes. De eerste boete dateert van 2010.
Een penale (straf) boete is normaal binnen de 5 jaar te innen, en vervalt anders - tenzij er al een gedeeltelijke betaling is gebeurd.
(de bijhorende gerechtskosten : 10 jaar)

Het zou dus kunnen dat een deel vh boetebedrag komt te vervallen, maar dat moet men zélf melden aan de dienst penale boetes ... die proberen momenteel alles te innen dat nog open staat .
Gerechtskosten blijven te betalen.
Ze is in paniek en is ook bang dat hij bij zijn geplande terugkeer in december zal worden aangehouden op de luchthaven. Vandaar dat ze op zoek is naar een oplossing om deze schuld te vereffenen.
Zoonlief mss eens voor zijn verantwoordelijkheid plaatsen ?
Overschrijvingen kunnen ook vanuit het buitenland uitgevoerd worden ...
Foto rekening doorsturen, zoon laten betalen .


Als ook deze aanmaning van de FOD Financiën niet betaald wordt (of -deels- betwist wordt wegens verjaring strafuitvoering), is de volgende stap bezoek van de deurwaarder ...
Als zoonlief officieel nog thuis woont, kan dat een probleem zijn.
En dat kan wel eens sneller dan december zijn ...

1. Kan het totale bedrag aan boetes worden samengevoegd tot één afbetalingsplan ?
Dan kan het zijn dat onnodig een niet meer inbare boete betaald wordt ... zie eerder.

Maar afbetalingsplan is mogelijk voor het geheel aan boetes, en nodig doordat het in totaal zoveel is natuurlijk.
2. Kan de moeder dit afbetalingsplan reeds opstarten zodat ze haar zoon hiermee uit de wind zet ?
Afbetalingsplan wordt overeengekomen met de persoon die de boete(s) moet betalen en het afbetalingsplan moet uitvoeren, niet met familie ...

3. Moet dat via een advocaat ?
Neen
Of kan moeder (om onkosten te besparen) zelf een aanvraag doen ? Tot waar/wie moet ze zich hiervoor wenden ?
Dat staat op de brief over de openstaande boetes
Kan zelfs via MyMinFin - zie ook link onderaan- zoontje kan dat dus met eID kaart vanop afstand

De inning van (straf)boetes gebeurt door de federale belastingsdienst tegenwoordig.


info, en kijk naar penale boete > 2500€ :

http://www.lexalert.be/nl/article/afbet ... -principes

chantal driesen
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 14 okt 2018 20:00

Hartelijk dank voor jullie advies. De zoon draagt inderdaad alle verantwoordelijkheid in deze situatie. Goed om weten dat hij vanuit het buitenland zelf een afbetalingsplan kan regelen via de FOD Financiën.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2018 10:33

Maar voor alle overtredingen waarvoor de minnelijke geschikkingen genegeerd zijn en hij voor de politierechtbank moet komen, zal hij toch zelf moeten opdagen, vrees ik.
Het interesseert de overheid geen zier wie onmiddellijke inningen, minnelijke schikkingen, of door de rechter opgelegde penale boetes betaalt ...

Als de overschrijving maar komt met bijhorende gestructureerde mededeling :arrow: klaar :!:
Da's waar, maar het interesseert een politierechter zeer zeker of de beklaagde al dan niet opdaagt. Daagt deze niet op (of laat hij zich niet vertegenwoordigen door een advocaat) en moet de politierechter een oordeel bij verstek uitspreken, zal dit in de meeste gevallen een stuk zwaarder uitdraaien. Als dan de opgelegde straf (boete, inleveren rijbewijs, etc...) nog eens genegeerd wordt door de veroordeelde, is het hek helemaal van de dam...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”